יום ראשון, 26 באפריל 2015

מנכ"ל רשות העתיקות יתחקר את העבודה בהר הבית

חקירת השחתת העתיקות בהר הבית || נזק בלתי הפיך

קורות עץ מימי בית ראשון מושלכות בגשם ובשמש
רשות העתיקות תחקור את התנהלות המשטרה עם עתיקות ושרידי הר הבית. כך חושף היום העיתונאי נדב שרגאי מפיו של מנכ"ל הרשות הנכנס, ישראל חסון, שמודה כי אינו מרוצה ממידת הפיקוח שמתקיימת באתר.

↓ נדב שרגאי מדווח

"התבצעה עבודה שרשות העתיקות לא ידעה עליה, ולא צריך להיות דבר כזה. יש כאן אירוע שאתחקר כבר בתחילת השבוע הבא". אמר המנכ"ל וח"כ לשעבר ישראל חסון למגזין ישראל השבוע.

חסון אומר כי בעת תלישת שטיחים ישנים בכיפת הסלע נעקרו ממקומן מרצפות. לדבריו הן הוחזרו למקומן, ולכן לדעתו לא נגרם נזק. מאידך, חסון "אינו יודע על ניתוץ בפטישים של מרצפות עתיקות במקום", למרות שהמוסלמים הפיצו סרטון וידאו כזה מהמקום. את הנזק המחקרי הוא אכן מגדיר כהחמצה, אבל מבקש להעמיד דברים בפרופורציה: "היו לנו בהר הבית החמצות דרמטיות יותר".


שרידים ארכאולוגיים מושחתים בהר הבית
חסון הודיע למשטרה שרשות העתיקות תוציא צו הפסקת עבודה לוואקף אם לא יותר לאנשי הרשות להיכנס לכיפת הסלע, לאחר שבתחילה מנעה המשטרה מנציגי רשות העתיקות את הכניסה למקום, כדי שלא יוכלו לראות את המתרחש בעבודות בכיפת הסלע, חסון אומר שלמרות שבדרך כלל המשטרה נענית לבקשותיהם, הבעיה היא "הספק שמנקר וקיים - מה לכאורה אינך יודע על מה שמתרחש שם".

בקשר לקורות העץ העתיקות שחלקם מתוארכות לימי בית ראשון ומושלכות בהר הבית ללא הגנה בגשם ובשמש, מרמז שרגאי שהוואקף מונע את הצלתם ומחזיק אותם כערובה לפינוי גלי העפר שבג"צ אסר לפנותם לבקשת הוועד למניעת הרס העתיקות בהר הבית. גלי העפר הוערמו במקום לאחר שנחפרו באופן בלתי חוקי. ללא בחינתם ומיונם, והעברתם מהמקום תגרום להם נזק נוסף.

כיום המשטרה לא מסוגלת לאבטח את עבודות הארכיאולוגים בהר הבית, אולם היא מנדנדת לארכיאולוגים להסכים להוצאת העפר למרות הנזק, כדי לרצף את המקום לבקשת הוואקף ולמנוע ממתפרעים מוסלמים ליידות מהם אבנים. הוואקף חפץ בפינוי העפר כדי להשתלט גם על החלק המזרחי של ההר שכיום נמנע ממנו בגלל תילי העפר הגדולים.

שרגאי מסכם את התדרדרות הקשה בהר הבית לאורך השנים, כשהוא משתמש בדברים מפי חוקר המקדש פרופ' אשר קאופן שהלך לעולמו בחודש האחרון. "בביקוריו התכופים בהר הבית לפני 23 שנה, תיעד אשר קאופמן ממצאים שנהרסו, כוסו באדמה או טויחו לבלי הכר בהר הבית. הוא טען שהוואקף פועל רק לעיתים במזיד. היום, אחרי דו"ח חמור של מבקר המדינה (שרובו נאסר לפרסום באופן תמוה), אפשר לקבוע כי בכל הקשור לפגיעה בעתיקות ההר, המוסלמים פועלים רק לעיתים בשגגה. כמעט שום דבר אינו מקרי עוד בהר הבית, שבו מתנהל עתה המאבק לא רק על שליטה בשטח, אלא גם על שליטה בתודעה". מסכם שרגאי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה