יום שישי, 8 במאי 2015

ס' הרמטכ"ל לשעבר תומך בתפילת יהודים בהר הבית

האלוף נווה תומך || ארגוני המקדש מברכים

"יותר ויותר רבנים, בוודאי מקרב הציונות הדתית, חושבים שנכון להיות בהר הבית. צריך למצוא את הדרך לכך שגם יהודים יוכלו להתפלל בהר הבית". כך אומר היום סגן הרמטכ"ל לשעבר יאיר נווה.

↓ האלוף (במיל') יאיר נווה מדבר על הר הבית

בראיון שהעניק ערב "יום ירושלים" המתקרב מתייחס האלוף נווה לסוגיות רבות הקשורות להר הבית. הקדושה, הריבונות, תפילת יהודים, דגלי חמאס, רבנות ורבנים. 

נווה טוען שההכרזה 'הר הבית בידינו' עדיין רלוונטית היום. "מי שקובעת את ההסדרים בהר הבית היא ממשלת ישראל, ולא ממשלה אחרת", הוא אומר. "אם הר הבית לא היה בידינו, כנראה לא היינו עומדים במציאות שבה אנחנו מעניקים אישורי כניסה ליהודים ולערבים, קובעים את שעות הכניסה, וקובעים מי בסמכותו לעשות דבר מה בהר". "יכולות להיות טענות כלפי הקביעות הללו, אבל עובדה היא שמי שקבעה אותן היא ממשלת ישראל, ולא ממשלת ישמעאל". מסביר נווה.

נווה קורא להפסיק את איסור התפילה ליהודים ומעצרי מתפללים יהודים בהר הבית. "זה מצב לא נכון. צריך למצוא את הדרך לכך שגם יהודים יוכלו להתפלל בהר הבית", ו"גם לפי זכויות אזרח בסיסיות, זכותנו להתפלל בכל מקום שקדוש בעינינו". אומר נווה. עם זאת, לדבריו, "לא צריך לנקר עיניים, לא צריך להוביל לשינוי בסטטוס־קוו ולא צריך להביא למלחמת עולם, אבל צריך להביא לכך ש'ביתי בית תפילה ייקרא לכל העמים'. צריך ליצור מצב שבו כל העמים יוכלו לבוא להיכל השם ולשאת בו את תפילתם, וכשם שערבים מתפללים בהר הבית – גם יהודים צריכים להתפלל בהר הבית. כמובן, צריך שזה יהיה בלי כוח והתרסה". 

עליתי להר והתרחבו ריאותיי: יש א-להים במקום הזה

"הר הבית הוא הציר המסובב של עם ישראל ושל כל העולם". פתח נווה את התייחסותו האישית להר הבית, "עליתי כמה פעמים להר הבית, בעיקר בשנותיי בצבא ובמדים, ובכל פעם מחדש התרחבו ריאותיי כשראיתי את מקום המקדש, את המפעל ההנדסי שנעשה שם בעת בניית הר הבית, את המשטח ומידותיו העצומות – והכול עומד לנגד עינינו". אומר נווה ומתפעל "אכן יש א-לוהים במקום הזה".

נווה אף "מקווה שבעתיד, כאשר יהיה שלום בין העמים, תתקיים במקום הזה נבואת ישעיהו על אחרית הימים".

בראיון, לעיתונאי ארנון סגל בעיתון מקור ראשון מתייחס נווה בביטול להנפת דגלי אוייב בהר הבית. זה מפריע לי כיהודי וכישראלי, ובוודאי שאני לא מסכים עם מניפי הדגלים. אבל מבחינה מהותית הדגלים הזרים לא מפריעים לי, כשם שלא מפריע לי לראות את אותם דגלים בחלק מהכפרים הערביים. צריך לאכוף את החוק בהר כראוי, אבל קיים גם יתרון במצב הזה, שחושף את פרצופיהם של המניפים. למדתי בשנותיי הרבות בצבא את תודעת האויב, ואני חש שלפעמים טוב לדעת את הדברים כפי שהם. העובדה שאנחנו רואים את הנפת הדגלים הללו בראש חוצות מבהירה לנו באיזו סביבה אנחנו חיים".

בקשר להחלטת הרבנות הראשית בהר הבית אומר נווה "יש רבנות שאוסרת ויש רבנות שמתירה, קיימים מספיק רבנים שמתירים עלייה להר. יותר ויותר רבנים, בוודאי מקרב הציונות הדתית, חושבים שנכון להיות בהר - שהרי הוא חלק מהמדינה וגם חלק ממורשת אבותינו".

במטה ארגוני המקדש מברכים על דבריו של האלוף נווה. נווה מצטרף לשורה של בכירים רבים במערכת הבטחון בצה"ל ובמשטרה שמגלים לאחר פרישתם שהמדינה יכולה להתמודד עם תפילת יהודים בהר הבית. בהם גם האלוף גדי שמני ומפקד מחוז ירושלים אריה עמית. מסתבר שהפגיעה בזכויות היהודים להתפלל בהר הבית מנומקת לשווא בשיקולי בטחון, ונועדה לשרת אינטרסים זרים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה