יום ראשון, 10 באפריל 2016

תירגול זבח הפסח יתקיים השנה נוכח פני הר הבית

מתקרבים לדבר האמיתי || מתקרבים למקום האמיתי

התירגול הציבורי של זבח הפסח, שהפך למסורת רבת משתתפים בשנים האחרונות, מתקרב אל הר הבית    במסגרת גיוס ההמונים החדשני בהדסטארט, המארגנים מציעים גם כזית מהקרבן האמיתי, "אם יתאפשר"    לפרטים המלאים: ביום שני מפסיקים את הניקיונות ובאים להתכונן לַפֶּסַח >>

↓ מתכוננים להקריב בהר הבית


פרטים אלו הם מקצת מחידושי התירגול השנתי של ארגוני המקדש, שיתקיים בשבוע הבא, במצפה בית-אורות, בין הר הצופים להר הזיתים, וסמוך לעמק צורים.

תירגול זבח הפסח המתקיים במעמד חגיגי פתוח וחופשי לקהל הרחב, צובר קהלים חדשים ומתרבים. בשל העובדה שהמקום הקודם צר כבר מהכיל את הרבים הבאים להשתתף בו, החליטו תנועות המקדש לקיימו השנה למקום קרוב יותר למקור, אשר צופה אל היעד.

התירגול יתקיים ביום שני הבא, ארבעה ימים לפני המועד האמיתי להקרבת זבח הפסח. היוזמים מסבירים שמלבד העובדה שהתירגול מאפשר הצצה של סדק צר לחוויה היהודית העתיקה, הוא נועד בראש ובראשונה לעורר ציפייה וכמיהה לשוב ולחדש ימינו כקדם, ואף להמחיש עד כמה קיום המצווה החשובה אפשרי ומציאותי לחלוטין לקיימו בערב הפסח עוד השנה, במועדו ובמקומו.

רבנים ואישי ציבור כבר הבטיחו את בואם למעמד התירגול. ביניהם הרב הראשי לירושלים, הרב אריה שטרן, שבשנה שעברה הביע את התפעלותו מנסיקתה הציבורית של הדרישה לקיום מצוות קרבן הפסח, שהיתה לדבריו הרבה מעבר לציפיותיו. במעמד השנה הבטיחו לראשונה את השתתפותם גם מספר חברי כנסת ממפלגת השלטון, והמשנה לראש עיריית ירושלים.

חידוש מודרני משהו שפעילי המקדש גייסו השנה לחידוש הזבח העתיק, הוא מיזם המימון הציבורי "הדסטארט" שגוייס לשידרוג התירגול. המיזם, תחת השם "תירגול קרבן פסח תשע"ו", נחל הצלחה מרשימה וכיכב כבר בשבוע הראשון שלו בראש רשימת "הפופולריים". יותר ממאה ושישים תומכים כיסו כבר כמעט שני שליש מסכום היעד.

ברשימת התשורות מאפשרים היוזמים לכל תורם להימנות על כזית מצלי הכבש של התירגול. אבל התשורה הפופולרית ביותר בקרב התומכים הוא כזית בשר מזבח הפסח האמיתי. הללו מתחייבים עבורם להביאו ולעשותו בהר הבית, אם הרשויות יאפשרו זאת. לצורך כך אף שוריינו כמה עדרי צאן, מיוחדים ללא מומים, השמורים לכך עד לשעת-השין.

התירגול יכלול המחשה והדמייה של מעשה הקרבת הפסח. שחיטת טלה, הקרבת הדם והחלבים על גבי מבנה דמוי מזבח בידי כהנים בבגדי כהונה כשרים. חצוצרות ושירת הלל כבימי המקדש בליווי האמן מרדכי יצהר ולהקתו. צלייתו הכבש בשלמותו, ראשו על כרעיו ועל קרבו. הכל בשחזור מירבי כפי שנדרש במקדש.

השנה האירוע יכלול גם דיון רבני מקדים, האם ועד כמה יש לחתור בימינו לחידוש עבודת הקרבנות. פאנל הרבנים שיתקיים בבית המדרש של ישיבת בית אורות הצמוד למצפה, יפתח את אירועי התירגול. לאחריו יתקיימו במקום שיעורי תורה מאת רבנים וראשי ישיבות בליווי מצגות. ביניהם הרב מנחם בורשטין, הרב אורי שרקי, הרב מנחם מקובר, הרב בניהו ברונר, והרב יצחק יעב"ץ מבוגרי ישיבת פוניבז'.

גם פינת ליטוף כבשים מתוכנן השנה לראשונה באירועי התירגול, לצד מתנפחים והפעלות שונות לילדים בזמן שההורים ישתתפו בפאנל או יאזינו לשיעורים. בתום השיעורים יצעדו המשתתפים עם הכבשים בתהלוכה לשיחזור העליה לרגל עם כבשי הפסח.


בנוסף לרבה של ירושלים. ישתתפו גם הרב שמואל אליהו, רבה של צפת. הרב יעקב מדן, ראש ישיבת הר עציון. הרב שבתי רפפורט, ראש המכון הגבוה לתורה באונ' בר אילן. הרב ישראל אריאל, נשיא מכון המקדש. יהודה גליק, איש הר הבית. חבר הכנסת מיקי זוהר. דב קלמנוביץ' – המשנה לראש עיריית ירושלים. ומתקיים בברכתו ובסיועו של חבר מועצת עיריית ירושלים אריה קינג, יו"ר סיעת 'ירושלים מאוחדת'.


במטה ארגוני המקדש מקוים שלא ירחק היום ונשוב לעשות זאת בהר בית מקדשנו. עד אז נמשיך לעורר את הגעגועים, לחדש את הרגשות ולהחיות את הזיכרונות העולות מן המילים העתיקות בסדר ההגדה של פסח. לנפוח נשמה אל אותם המילים, הצבעים והריחות שאבדו לנו כבר כמעט אלפיים שנה.

תגובה 1:

  1. אמנם אין לי איך לתרום (טכנית) לפרוייקט ההד-סטארט וגם לא אוכל להגיע לטקס (למה ביום שני, למה?)
    אבל תודה על ההזדמנות המשמחת הזו, לאפשר לכולם השתתפות ולאפשר לכולנו לראות איך דרישת המקדש בפועל הולכת וגוברת.
    "והשב כהנים לעבודתם ולוים לשירם ולזימרם והשב ישראל לנויהם"
    שנצליח. שיצליח ה' לנו.

    חג גאולה שמח.

    השבמחק