יום חמישי, 7 באפריל 2016

פרשת תזריע: עץ הדעת, לידה ואכילת החטאת

פרשת המקדש || תזריע | מכון המקדש

מה חטאה של היולדת וכיצד אכילת הכהנים מתקנת מקרבן החטאת מתקנת את אכילת פרי עץ הדעת טוב ורע?

↓ מאת: הרב אבי כהנא

פרשה זו פותחת באירוע המשמח של היולדת. אחר שנטהרה היולדת היא עולה לבית המקדש ומביאה קרבן לעולה ועוף לחטאת: "וּבִמְלֹאת יְמֵי טָהֳרָהּ לְבֵן אוֹ לְבַת תָּבִיא כֶּבֶשׂ בֶּן שְׁנָתוֹ לְעֹלָה וּבֶן יוֹנָה אוֹ תֹר לְחַטָּאת אֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד אֶל הַכֹּהֵן" (ויקרא יב,ו). הקרבן לעולה הוא מובן וטבעי, כל הרוצה להתנדב לבית המקדש מביא קרבן עולה, אך על מה ולמה צריכה היולדת להביא קרבן חטאת הבא בד"כ על חטא מסויים?

חז"ל נדרשו לזה ואמרו שבעקבות צער הלידה היולדת נשבעת כי לא תלד יותר, לאחר מכן האשה מתחרטת ושבועה זו מחייבת אותה להביא קרבן חטאת (נדה לא,ב). אמנם לא כל הנשים נשבעות כך, ובכל זאת מחוייבות להביא קרבן חטאת, וכנראה שהסיבה עמוקה יותר (רקנטי עה"ת ויקרא יב,ו). 

ידוע שצער הלידה הוא מהקללות שנתקללה חוה בחטא עץ הדעת: "בעצב תלדי בנים". בשעה שהאשה כורעת ללדת, זהו הזמן שיש בו פרעון מחטא עץ הדעת. צער הלידה והסיבוכים השונים העלולים להיות בלידה גורמים למיעוט צלם הדמות ומיעוט הבאת ילדים לעולם, ששורשם בחטא עץ הדעת, וממילא אף אם האשה איננה נשבעת בפועל, הרי היא כנשבעת שלא תלד, ועל זה בא קרבן חטאת. 

בחטא עץ הדעת היתה אכילה שאיננה על פי רצון ה', שגרמה לאדם ולחוה לרדת מדרגתם, עתה היולדת מביאה קרבן לחטאת שאותו יאכלו הכהנים וירוממו את האכילה למדרגה גבוהה יותר, שכן כהנים אוכלים ובעלים מתכפרים (יבמות מ,א). 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה