יום שלישי, 10 במאי 2016

ליאור דיין – עיתונאי ומנחה טלוויזיוני, נכדו של משה דיין

סבא צדק || השלטונות מגזימים

"בהר הבית משתקף המוסר הכפול של השמאל. בהרבה מקרים השמאל איננו ליברלי אלא פשוט רוצה לתת יותר לערבים, ובהר הצביעות הזו נחשפת. עד שהשמאל לא ישנה זאת, הוא לעולם לא יוכל לחזור לגדולה. הדו-פרצופיות מרסקת אותו"

↓ ארנון סגל מראיין את ליאור דיין


"הר הבית בעיניי הוא חלק מאותם מתחמים קדושים בירושלים שאנשים מייחסים להם חשיבות מיתית, שלדעתי היא מוגזמת. אני לגמרי תומך בעמדה שאומרת שא-להים לא צריך יותר מדי אדמה משלו ולא מייחס חשיבות דווקא למקומות או למבנים מסויימים. אדרבה, הוא יכול לשרות בתוככי כל אדם ואדם". 

זה היה גם היחס של סבא שלך להר הבית? 

"פעילי הר הבית לא סולחים לסבא שלי עד היום על המשפט שאמר במלחמת ששת הימים, 'למה אנחנו צריכים את כל הוותיקן הזה?'. ככלל, המשפט הזה ממצה את היחס שלו לעניין. תראה, הוא מגיע ממסורת חילונית למהדרין, ממשפחה חילונית להפליא שאפילו מתגאה בזה. אני מניח שהתפיסה שלו היתה תמיד בטחונית ופחות נוסטלגית. הוא הסתכל על הדברים מההיבט הבטחוני ופחות עניין אותו ההיבט הקדוש של המקום והרגשות כלפיו. לשם המחשת החילוניות המשפחתית, לאבא שלי לא ערכו טקס בר מצווה והוא מעולם לא עלה לתורה. זה לא עניין אף אחד אצלנו.

"יחד עם זאת, חשוב לי מאוד להבהיר שלא מוניתי כנציג וכדובר מטעם סבא שלי. אני הנכד הכי צעיר שלו ונולדתי רק שנתיים אחרי שנפטר. מקרב המשפחה יש כאלו שהיו קרובים אליו מאוד, כדוגמת דודתי יעל דיין". 

מנקודת המבט של היום, ההחלטה של סבא שלך למסור את ההר לערבים נכונה בעיניך? 

"מאוד. אני חושב שהוא הבין את המורכבות המטורפת של המקום, והצליח להבין מה יקרה בו. הוא הבין שהמקום המסויים הזה עלול להבעיר את כל המזרח התיכון – והוא עודנו כזה. זה באמת המקום הכי נפיץ באזור וזה מה שהופך אותו לכה מסוכן.

"אבל יש כאן גם צד שני. עד שנפגשתי פנים אל פנים עם פעילי הר הבית לא חשבתי על כך שבעצם מונעים כאן את חופש הפולחן מיהודים. למי שבאמת רוצה לקדש את הדמוקרטיה כפי שאני חושב שראוי, אסור לעגל פינות. כלומר, לא יכול להיות חופש דת פרט לאדם מסויים או פרט לעם מסויים. צריך להיות כאן חופש פולחן לכל הדתות, לכל המגזרים. על אף הנסיבות הביטחוניות, אני מאמין שהערך הדמוקרטי חשוב יותר מהביטחון. 

"אי אפשר מצד אחד לריב עם כולם על על כך שאנחנו רוצים שמדינת ישראל תהיה יותר דמוקרטית מאשר יהודית, ואני כמובן מאלו שמשוכנעים שישראל צריכה להיות קודם כל דמוקרטית, ומצד שני להשלים עם מציאות שבמסגרתה קיימת טריטוריה במדינת ישראל שבה אסור לאנשים מגזע מסויים לעשות כל דבר שמזכיר תפילה. אם ישראל דמוקרטית, היא צריכה לעמוד בכללים נוקשים".

אתה עצמך ניסית לעלות ההרה לפני כמה חדשים ולא הניחו לך בגלל שאתה עיתונאי. בעצם זו תוצאה של מסירת ההר לוואקף בידי סבא שלך. 

"ההחלטה של סבא שלי היתה לתת לוואקף לנהל את המקום, ולהבנתי המטרה שלו היתה בעיקר להראות לוואקף שלא נטלנו ממנו את השליטה. יחד עם זאת, גם הוואקף היה יכול להיות מעט יותר ליברלי. מי שקובע בפועל מה קורה בהר הוא הוואקף יחד עם הרשויות הביטחוניות בישראל, ואני חושב שגם רשויות הביטחון לא אוהבות כל כך את היהודים הדתיים שמנסים לעלות להר. ממילא העמדה הנוקשה של הוואקף נוחה להן. 

"בהר הבית משתקף המוסר הכפול השמאלני. המקום הזה הוא עקב אכילס גדול של השמאל. בהרבה מקרים השמאל איננו ליברלי אלא פשוט רוצה לתת יותר לערבים, ובהר הצביעות הזו נחשפת. הליברליות נעצרת בכניסה להר הבית. רוב השמאל רואה בהר הבית רק חבית נפץ ולא חושב לרגע שזכויות האדם נרמסות פה. באותו אופן שזכויות האדם ברמאללה חשובות לו, אמורות להיות חשובות לו גם זכויות האדם בהר. 

"עד שהשמאל לא ישנה זאת, הוא לעולם לא יוכל לחזור לגדולה. הדו-פרצופיות מרסקת אותו. צריך להחליט: אם השמאל אכן דמוקרטי ולוחם זכויות כפי שהוא רוצה להיות, הוא מוכרח להילחם למען זכויותיהם של אחרים, ולא רק אם הם ערבים. לפעמים המציאות מראה לך כמה רבדים ומאלצת אותך לקחת את הדרישה לחירות הפרט ולזכות הפולחן למקומות שאינם נעימים לך".

מה חשת כשמנעו ממך לעלות ההרה? 

"הייתי בהלם עצום. בעיניי זה ממחיש את התבוסתנות הקיימת אצל שירותי הביטחון. אף אחד שם לא אומר מפורשות ובפומבי שעיתונאים אינם מורשים לעלות להר הבית, אבל בשורה התחתונה כך קורה. עושים את זה בשקט ומבלי שהציבור הרחב יידע על כך. במקרה שלי המשטרה פחדה מכך שהצד הערבי יתרגז על כתבה נוספת שתתפרסם בעניין הר הבית, בפרט שהיא נערכה בידי לא פחות מאשר הנכד של משה דיין". 

השמאלנים שונאים את ירושלים? 

"ככלל, כן. נקודת החולשה והתורפה של השמאל באה לידי ביטוי בירושלים בהמון תחומים, אבל בעיקר בהר הבית. מי שיחשוף זאת יעשה שירות חשוב בכך שיראה לכולם את פניו הצבועות והדו פרצופיות של השמאל. לא ייאמן שלוקחים מיהודים את הזכות להתפלל בהר". 


תגובה 1:

  1. אם זה וותיקן שלא צריכים איך זה יכול להבעיר את מזרח התיכון ?

    השבמחק