יום שני, 20 במרץ 2017

מָקוֹם בַּמָּקוֹם: מחצית השקל - זה המטבע

על מָקוֹם - בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' || כפות המנעול

התורה מצווה על כל אדם מישראל להשתתף בעבודת המקדש באמצעות מחצית השקל  "זֶה יִתְּנוּ, כָּל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל, בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ" (כי תשא)  חז"ל מספרים שהקדוש ברוך הראה למשה את המטבע הראוי לשמש כמחצית השקל  "אמר רבי מאיר כמין מטבע של אש הוציא הקב"ה מתחת כסא כבודו והראהו למשה ואמר לו זה יתנו כזה יתנו" (ירושלמי, שקלים פ"א ה"ד)  אנחנו לא זכינו לראות מטבע של אש מתחת כסא הכבוד, אבל זכינו לראות מטבע אמיתי מהר הבית  על כך בפינה השבועית של "כפות המנעול"


מטבע מהשנה הראשונה של המרד הגדול עם הכיתוב: "ירושלם קדשה" (ירושלים הקדושה), ובצד הגב "חצי השקל"
המטבע היה טמון בהר הבית מהחורבן ועד הוצאתו הברוטאלית ע"י הואקף וגילויו בעמק צורים

↓ מאת: פינחס אברמוביץ'/ כפות המנעול


בימי הבית היה כל יהודי תורם מידי שנה מחצית השקל לאוצר המקדש. כסף זה יועד לרכישת קרבנות ציבור, כגון קרבן התמיד, מוספי השבת והמועדים. מצוה זו מופיעה בפרשת כי-תשא בספר שמות (ל',טו): "הֶעָשִׁיר לֹא יַרְבֶּה וְהַדַּל לֹא יַמְעִיט מִמַּחֲצִית הַשָּׁקֶל לָתֵת אֶת תְּרוּמַת ה' לְכַפֵּר עַל נַפְשֹׁתֵיכֶם". 

ניתן למצוא רמז בפסוק שכפרת ישראל נעשית על ידי קרבנות הציבור הנקנים מכספי מחצית השקל. ומטעם זה הצריכה התורה שיהיו כל ישראל שווים בתרומת מחצית שקל בדיוק, כדי שיהיו כל ישראל כאחד, ויעלה זכרונם לטובה לפני ה'. תרומה זו נזכרת אף בספר נחמיה (י',לג-לד): "וְהֶעֱמַדְנוּ עָלֵינוּ מִצְוֹת לָתֵת עָלֵינוּ שְׁלִשִׁית הַשֶּׁקֶל בַּשָּׁנָה לַעֲבֹדַת בֵּית אֱלֹהֵינוּ: לְלֶחֶם הַמַּעֲרֶכֶת וּמִנְחַת הַתָּמִיד וּלְעוֹלַת הַתָּמִיד הַשַּׁבָּתוֹת הֶחֳדָשִׁים לַמּוֹעֲדִים וְלַקֳּדָשִׁים וְלַחַטָּאוֹת לְכַפֵּר עַל יִשְׂרָאֵל וְכֹל מְלֶאכֶת בֵּית אֱלֹהֵינוּ". 

מסכת שקלים במשנה מוקדשת לדיני מחצית השקל. על פי המשנה, זמן התרומה של מחצית השקל הוא בתקופה בה אנו נמצאים כעת, בחודש אדר, ולקראת ראש חודש ניסן, שבו מקריבים את הקרבנות מן השקלים החדשים. במשנה שקלים שנינו (א',א): "באחד באדר משמיעין על השקלים (מכריזים לישראל להכין את שקליהם)... בחמשה עשר בו שולחנות (חלפנים) היו יושבין במדינה (בעיר), בעשרים וחמשה ישבו במקדש (החלפנים, ומקבלים את מחצית השקל או מחליפים כסף עבור מטבעות זרים)".

מחצית השקל עם הכיתוב: "שג" (השנה השלישית למרד) ומצד שני: "ירושלים הקדושה" ומסביב: "שקל ישראל"

בשנות התשעים של המאה ה-20 נעשו בהר הבית על ידי הווקף עבודות חפירה לא חוקיות, במהלכן נשפך העפר שהוצא מהר הבית בעמק נחל קדרון. פרויקט סינון העפר בעמק צורים נולד בשנת 2004 במטרה לאסוף מידע ארכיאולוגי מתוך ערימות העפר שהוצאו מהר הבית. 

בפרויקט הסינון נמצאו למעלה מחמשת אלפים מטבעות בני תקופות שונות. מטבע אחד עורר התרגשות מיוחדת כאשר נתגלה: מטבע כסף טהור משלהי ימי הבית השני ועליו מופיע הכיתוב: 'מחצית השקל'. מטבע זה נטבע בשנה הראשונה למרד הגדול ברומאים, בשנת 66, 67 לספירה. על פני המטבע ענף עם שלושה רימונים וכתובת בכתב עברי קדום: 'ירושלם קדשה'. בגב המטבע גביע העומר והכתובת: 'חצי השקל'. 

מטבעות מחצית השקל אלו שימשו למצוות מחצית השקל שנתרם למקדש, ובימי המרד הגדול החליפו את השקלים הצוריים שהיו משמשים בתפקיד זה בתקופה שקדמה למרד. ככל הנראה, נטבעו מטבעות אלו בהר הבית עצמו בידי שלטונות המקדש, כחלק מן המרד ברומאים והכרזת עצמאות ליהודה ולסמלים היהודיים. המטבע שנתגלה נשתמר היטב, אף שהוא פגום מעט בשל שרֵפה, ואולי זו השרֵפה של חורבן המקדש בשנת שבעים לספירה. אם כן, זו הפעם הראשונה בה נתגלה מטבע שמקורו בהר הבית עצמו.

מטבעות מדגם זה, עם רימונים וגביע העומר, הונפקו גם במשקל של שקל שלם, ועליהם מופיע הכיתוב 'שקל ישראל'. מטבעות שקל רבים נמצאו בארכיאולוגיה של ארץ ישראל, בניגוד למטבעות מחצית השקל ממנו מוכרים לנו רק 5 פריטים. מטבע כזה אף נמצא על ידי הרמב"ן בהיותו בארץ ישראל, ועל פיו הכריע רמב"ן את המחלוקת בין רש"י והגאונים בענין משקל הסלע. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה