יום שישי, 3 במרץ 2017

הנחיות ראב"ד העדה החרדית למשתחווה בהר הבית

תשובת ראב"ד העדה החרדית לעולה להר הבית || הרב פישר זצ"ל

באתר זה מתפרסמים גיליונות ישנים של התנועה לכינון המקדש "יבנה המקדש" • בגיליונות הישנים מסתתרים אוצרות של ממש בכל הנוגע לתחילת המאבק, מאמרים הלכתיים מרתקים, הלכי רוח מהימים ההם ומידע רב ערך • בגיליון השלישי שיצא לפני יותר מ-29 שנים מסופר על תשובה מעניינת של אחד מפוסקי ההלכה החשובים בדור האחרון ואחד מגדולי העדה החרדית, הרב ישראל יעקב פישר זצ"ל • הרב הנחה את הרב דוד אלבום זצ"ל כיצד עליו להשתחוות בהר הבית לפי ההלכה


↓ הנחיות לעולה בטהרה להר הבית מאת ראב"ד בעדה החרדית

בדורות האחרונים נוצרה לצערנו חלוקה כיתתית ותת כיתתית של העם היושב בציון. יש רבים שנוהגים לקטלג אנשים לפי השתייכותם הפוליטית, דתית, השקפתית ובהתאם לכך לייחס להם מחשבות ודעות המתאימות לתת המגדר אליו הם כביכול משתייכים.

חז"ל פסקו שירושלים היא עיר שעושה כל ישראל חברים. אמנם כוונת חז"ל בקביעה זו היא הלכתית ונוגעת לדיני טהרה ברגל, אולם בבסיס הקביעה עומדת כוונה לאומית - לאחד את עם ישראל על כל גווניו סביב עבודת ה' בירושלים ללא חלוקה לדרגות שונות של הקפדות שונות על דיני כשרות וטהרה.

סביב החזרה להר הבית וההכנות לבניין המקדש נשברו הרבה מחיצות בין יהודים מזרמים שונים. כך נוצר קשר מופלא בין פעילי הר הבית חובשי שטריימלים וספודיקים, כיפות סרוגות מכל הסוגים, מגבעות רגילות לצד מגבעות ירושלמיות וגם גלויי ראש.

גם בין גדולי התורה היחס להר הבית לא מתחלק לפי חלוקה מגדרית. בין גדולי התורה יש המביעים את דעתם בגלוי ואף עולים להר הבית ויש אשר מביעים את דעתם בצנעה לצמאי דבר ה' המחכים ופועלים לבניין אריאל.

מתוך פרוטוקול התנועה לכינון המקדש, "יבנה המקדש" טבת תשמ"ח


הרב ישראל יעקב פישר זצ"ל, ראב"ד העדה החרדית והר הבית

אחד המופלאים שבין גדולי התורה שבדור האחרון היה הגאון הרב ישראל יעקב פישר זצ"ל, רב שכונת זיכרון משה בירושלים וראב"ד העדה החרדית. הרב פישר זצ"ל נחשב לאחד מפוסקי הדור וכאחד מרבניה החשובים של העדה החרדית.

הרב דוד אלבום זצ"ל בוגר ישיבת סאטמר בירושלים וחסיד בעלזא, היה מראשוני העולים להר הבית וממקימי עולה של תורת המקדש בימינו. לרב אלבום זצ"ל היה קשר אמיץ עם הרב פישר ולרב פישר היתה הערכה עצומה לרב אלבום.

הרב דוד אלבום היה הראשון שפתח קו יצור לכלים חדשים לבית המקדש התואמים את ההלכה. יצירת הכלים גררה שאלות הלכתיות רבות ומורכבות. כשלרב אלבום היה ספק הלכתי בו התקשה הוא ניגש לרב פישר ולאחר שהרבנים נשאו ונתנו בהלכה, התקבלה הכרעתו של הרב פישר ולפיה פעל הרב אלבום.

בענייני העלייה להר הבית היה מוסכם שדבריו של הרב פישר לא יפורסמו ברבים, שכן הדבר עלול לגרום לפגיעה בו על ידי קנאים ופוחזים.

לפני 29 שנים יהודים השתחוו בהר הבית, "יבנה המקדש" טבת תשמ"ח


הרב פישר: להשתחוות בהר הבית בהפסק בגד

בגליון השלישי של עלון התנועה לכינון המקדש "יבנה המקדש" מסופר שבישיבת התנועה לכינון המקדש שהתקיימה לפני קצת יותר מ-29 שנים סיפר הרב דוד אלבום זצ"ל על תשובתו של הגאון הרב ישראל יעקב פישר זצ"ל בעניין השתחוויה בהר הבית על רצפת אבנים. 

בתורה כתוב: "...וְאֶבֶן מַשְׂכִּית לֹא תִתְּנוּ בְּאַרְצְכֶם, לְהִשְׁתַּחֲו‍ֹת עָלֶיהָ: כִּי אֲנִי ה', אֱלֹהֵיכֶם." (ויקרא כו). חז"ל למדו מכאן: "בארצכם אין אתם משתחוים על האבנים, אבל משתחוים אתם על האבנים במקדש" (ספרא). כלומר - בית המקדש הוא המקום היחיד בו מותר ואף מצווה להשתחוות על רצפת אבנים. 

נשאלת השאלה מהי הגדרת "מקדש" לעניין זה. 

לשאלתו של הרב דוד אלבום, הכריע הרב פישר שלעניין זה הר הבית לא נקרא מקדש וכי חל איסור להשתחוות בהר הבית על רצפת אבן. הרב הציע לרב אלבום להשתחוות על אדמה או דשא או לחצוץ בינו לבין הקרקע בבגד כלשהו. יש לציין שפסק זה לא מקובל על כל הפוסקים, אולם כך גם פוסק מו"ר הרב דוב ליאור שליט"א.

בדבריו אלו של הרב אלבום, ניתן שוב ללמוד כיצד הרב פישר זצ"ל לא רק התיר ותמך בעלייה בטהרה להר הבית, אלא אף הנחה את העולים כיצר יש לנהוג בהר בנוגע להלכות שונות המיוחדות למקום הקדוש.

באותו גיליון מסופר שלפני 29 יכלו יהודים להסתובב בהר הבית ללא ליווי וכך יכלו להשתחוות באין מפריע, דבר הנחשב כיום לחלום רחוק של עולי הר הבית (מר נתניהו, לידיעתך).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה