‏הצגת רשומות עם תוויות טופס משוב לעולה להר הבית. הצג את כל הרשומות
‏הצגת רשומות עם תוויות טופס משוב לעולה להר הבית. הצג את כל הרשומות

יום רביעי, 18 במאי 2016

עוד הזדמנות להשתתף במשוב עולי הרגל ולהשפיע

המענה עומד להסתיים || תוצאות סופיות יתפרסמו בקרוב

ניתן עדין לענות למשובהמשוב ייסגר בסוף השבוע • תוצאות סופיות יפורסמו בקרובהתוצאות ישמשו לצורך הפקת לקחים לעתידהמטרה: הקלה על עולי הרגל והגדלת מספר העולים.

כתבות קשורות:
↓ מזדרזים לענות למשוב לפני סגירתו


לא הצלחת למלא את המשוב מתוך האתר?
הכנס לקישור: http://goo.gl/forms/2sPdsy25Z2

↓ משתפים את הציבור בהתלבטות

בפסח הוחל לראשונה הסדר בכניסה להר הבית. ההסדר היה פרי הבנות ושיתוף פעולה בין המשטרה לבין כמה נראשי קבוצות העולים להר. במסגרת ההסדר, קיבל כל עולה כרטיס ממוספר, לפיו ידע כל עולה את שעת עלייתו המשוערת, כך שהעולים לא נאלצו להמתין שעות בתור בצפיפות ובמתח.

ההסדר לווה בחששות ובהתלבטות רבה שנבעו מכמה סיבות.

מצד אחד - ההסדר הקל רבות על העולים ומנע אי נעימויות בתור בכניסה לעמדת הבידוק בכניסה להר הבית. הדוחק, הצפיפות, אי הוודאות והלחץ היו מנת חלקם של משפחות רבות, עולים מבוגרים ושאר העולים ברגלים הקודמים. הפעם יכלו העולים לוותר על ההמתנה המייגעת בתור ולחזור סמוך למועד עלייתם המשוער. 

מצד שני - עצם ההסדר המשותף עם המשטרה, עלולה להתפרש כהסכמה של העולים ליחס המפלה של המשטרה לעולים היהודים בהשוואה לשאר העולים שאינם מוסלמים ובוודאי ביחס למוסלמים עצמם.

באשר להצלחת המיזם המשותף, גם כאן הדעות לא אחידות ובאמת לא ניתן להשוות בין יום אחד למשנהו. 

בצעד חריג מעט, החליטו פעילים בתנועות המקדש, לפנות ישירות לציבור ולתת לו את זכות הדיבור. רבים מהעולים כבר ענו על משוב שעוסק בשאלות ובהתבטויות שהצגנו. המשוב מורכב משאלות, להן ניתן להשיב אחת מכמה תשובות קבועות מראש ומשאלות להן ניתן להשיב במלל חופשי.

תשובות הביניים שהתקבלו עד כה, מצביעות על התלבטות אמיתית בין העולים. למשל, לא כל מי שסובר שההסדר הצליח, חושב שי להמשיך בו בפעמים הבאות ולהיפך.

המשוב פתוח לתשובות מהציבור עד סוף השבוע. במוצאי שבת תיסגר באפשרות לענות למשוב וייערכו סיכומים סופיים, אשר יפורסמו ברבים.

שמות העונים ופרטיהם האישיים ישארו חסויים, לא יפורסמו ולא יועברו לאף אדם, מלבד מפעילי המשוב.

יום ראשון, 8 במאי 2016

משוב העליות בפסח נמשך, תוצאות ביניים מפתיעות

המשוב נמשך || תוצאות ביניים ראשונות

פעילי המקדש עסוקים בביקורת עצמית  משוב העליות להר הבית בפסח נמשך  יש כבר תוצאות ביניים מעניינות  מארגני ההסדרים עם המשטרה זוכים למחמאות לצד ביקורת  תמיכה מתונה בהמשך ההסדרים במועדים הבאים  יש הרבה הצעות לשיפור, הערות והארות

↓ ממשיכים לענות למשוב, יש כבר תוצאות ביניים

ביום שישי התפרסם כאן סיכום העליות להר הבית בפסח ומשוב פתוח לציבור. הציבור התבקש לענות על המשוב, הנוגע בין היתר להסדרי הכניסה עם המשטרה ועל חלוקת הכרטיסים לעולים (לקישור: סיכום ומשוב - סדרי העליה לרגל פסח תשע"ו).

תוך כמה שעות מפרסום הכתבה, ענו כמה עשרות על השאלות והחל ממוצאי שבת יש התענינות רבה פעילות ערה בעניין. הנושא מעסיק את פעילי המקדש מכל הגוונים ואת העולים הקבועים והמזדמנים. בקבוצות ווטצאפ שעוסקות בעליה להר הבית מתנהלים דיונים סוערים הנוגעים לצדדים העקרוניים והמעשיים של שיתוף פעולה עם המשטרה בסידורי הכניסה להר הבית.

מצד אחד מוצגת עמדה נחרצת נגד שיתוף פעולה עם מדיניות מפלה ודורסנית של המשטרה, שכן שיתוף פעולה כזה נותן לגיטימציה להמשך העיוות.

ומצד שני מוצגת עמדה המחייבת שיתוף פעולה מעשי שיוכל להקל על כניסת יהודים להר הבית ובכך להגדיל את מספר היהודים בהר, כמובן מבלי להסכים למדיניות המפלה.

עונים על המשוב וממשיכים לתוצאות הביניים


לא הצלחת למלא את המשוב מתוך האתר?
הכנס לקישור: http://goo.gl/forms/2sPdsy25Z2

תוצאות ביניים מפתיעות

את המשוב יזמה קבוצת הפעילים שהיתה שותפה לסדרי הכניסה להר הבית בפסח. התגובות על המיזם נעו מתמיכה גורפת ועידוד מצד חלק מהעולים ועד התנגדות נחרצת וכעס רב מצד המתנגדים.

יוזמי המשוב הופתעו מתוצאות הביניים של המשוב, אשר מציג עמדות מגוונות וביקורתיות, המביאות בחשבון עמדות עקרוניות, רעיוניות לצד ניתוח פרקטי של המציאות. מארגני המשוב מתכוונים לסיים את המשוב תוך כמה ימים ולפרסם את התוצאות המלואן.

מתוצאות הביניים עולה שרוב המשתתפים במשוב (90%) עולים להר הבית יותר מפעם בשנה -
  • 53% - יותר מפעם בשנה
  • 37% -  עולה לעיתים תכופות
מתוכם יותר ממחצית עלו בפסח האחקרון להר הבית:

  • 55% - עלו בפסח האחרון להר הבית
  • 38% - לא עלו ולא פירטו את כוונותיהם לגבי עליה בעתיד
  • 7%  - לא עלו, אך מתכוונים לעלות בעתיד

נתון מעניין - אצל רבים מהעונים ניתן להבחין, כי למרות ביקורת חריפה על מדיניות המשטרה והתנהגותה בהר הבית, התשובה לשאלות ביחס להמשך ההסדרים עם המשטרה הן חיוביות.

רבים מהעונים מותחים ביקורת על היחס המשטרתי מפלה, לצד מחמאה בחצי פה על שינוי היחס לעומת העבר. רוב העונים מרוצים מהעדר הדוחק בתור להר הבית, אם כי יש שרואים בו ברכה.

מארגני ההסדרים עם המשטרה זכו מחבריהם למחמאות רבות לצד לא מעט ביקורת.


תשובות מילוליות מעניינות

במשוב ניתנת אפשרות לתשובות מילוליות. מארגני המשוב מבטיחים לקחת בחשבון את התשובות ולנסות ליצור קשר טלפוני עם חלק גדול של העונים.

הנה כמה מהתשובות בסעיף הערות והצעות לשיפור:

  • אנו משתדלים לעלות כל המשפחה בכל רגל.החויה השנה היתה קלה יותר(חוץ מהסיבוב הקצר) כי בשנים קודמות היו פעמים שחיכינו שעתיים ויותר בחום ועם תינוקת יונקת...עוד נקודה שחשוב לשים אליה לב,שאנשים יקרים מרב להיטות לעלות ולזכות נדחפים בתור ועוקפים אחרים שחיכו הרבה לפניהם.התחושה היא שמי שנדחף ועוקף מצליח,לכן הסידור בחג האחרון היה נח מאוד.יישר כח לעוסקים במלאכת הקודש.יברככם ה'!
  • בשאלה האם הנסיון הצליח אין אף תשובה שאני יכולה לענות. מקומית היה שיפור. אך בגדול זה מקבע את הגזירות הקיימות ולא נלחם בהן. אין איסור שת"פ עם המשטרה, אם היא תמלא את תפקידה יש לשת"פ איתה, אך כרגע זהו ביצוע עצמי של גזירות רעות - לכך אין לשת"פ. כדי להתקדם באמת - עדיף הבלגן והלחץ והטירוף על פני הסדר והשקט שהם אחיזת עיניים וקיבוע מיכסות ליהודים.
  • אני לא אוהבת את הרעיון של הכרטיסים. זה מרגיש מאד גלותי, זה שיתוף פעולה עם המשטרה, זה מונע גמישות במס' העולים וכדו'. אמנם זה יכול לגרום לאנשים לא לחכות הרבה זמן אבל זה לא תמיד עובד. ראיתי משפחה שקיבלה שעה מסויימת והלכה להתפלל בכותל, רק אחת נשארה בכניסה ולפתע קראו לה לעלות טרם הזמן שנכתב לה בפתק, היא נלחצה והייתה צריכה לחכות שמשפחתה תשוב. מקרה נוסף של אישה שקיבלה שעה מסויימת וכשהגיעה לעלות אמרו לה לחכות שעה נוספת. בנוסף לכך הממתינים מקבלים פתקים ונאמר להם ללכת ולשוב בשעה המצויינת על הפתק. זה גורם לכניסה להר להיות ריק, לדעתי עדיף שהוא יהיה מלא כדי שכל מי שעובר יראה שיש הרבה יהודים שעולים להר, וכך גם נוצר התעניינות, שאלות ודיונים וזה מאד חיובי. 
  • הכרטיסים וההבנות עם המשטרה מהווים השלמה עם הנהלים הנפשעים שמתנהלים כיום , אין לי מושג מניין לקחתם לעצמכם את החירות לעשות כך ולכפות שיתוף פעולה זה על כלל העולים ( מי שסירב לקחת כרטיס לא הורשה לעלות).

כאמור, לאחר סגירת המשוב, יפורסמו תוצאות מלאות של התשובות. ככל שירבו משתתפי המשוב, כך ניתן יהיה להתייחס לתוצאותיו ברצינות ובאמינות רבה יותר.

מארגני המשוב מבטיחים לשמור על חיסיון מלא של כל פרט מזהה במשוב.

יום חמישי, 5 במאי 2016

סיכום ומשוב - סדרי העליה לרגל פסח תשע"ו

סיכום מפורט || משוב עולי הרגל

בחודשים האחרונים התגבשה קבוצה של כמה מהעולים הקבועים להר הבית, אשר עמדה בקשר קבוע עם מפקדי משטרת מרחב דוד, המרחב האחראי על הר הבית. לקראת פסח עסקו הפגישות בגיבוש תוכנית, אשר תאפשר לכל עולי הרגל היהודים לעלות להר הבית.

נציגי עולי הר הבית דרשו להפסיק את הגבלת מספר העולים בו זמנית להר הבית ואת חלוקת העולים לקבוצות. מפקדי המשטרה הציגו את מגבלותיהם ואת המרב שיוכלו לעשות על מנת לאפשר כניסה מרבית של עולים להר.

מתוך הבנה שהמשטרה נאלצת לפעול במסגרת המגבלות שהוטלו עליה על ידי הדרג המדיני ומתוך הבנה שבמגבלות אלו ניתן להאבק מול הדרג האחראי להם ולא מול המשטרה, הוסכם למצוא יחד דרכים, אשר יאפשרו עליה לרגל של כל מבקש, תוך מניעה של תופעות קשות שהיו בעבר, כולל תורים ארוכים, דוחק רב, חוסר ודאות מוחלטת לגבי שעת הכניסה להר הבית ועוד תופעות שגרמו בעיקר למשפחות להמנע מקיום מצוות העליה לרגל.

אביה פרנקל נשאה בעיקר העול במשך כל ימי חג הפסח. היא עמדה בכניסה להר הבית, קישרה בין העולים למשטרה, סידרה באופן מעורר השתאות את התור ומנעה הרבה אי נעימיות. להלן סיכום של ההתרחשויות בכניסה להר הבית שערכה אביה לגבי כל אחד מימי חול המועד

לאחר קריאת הסיכום, נבקש מכל מי שעלה להר הבית בחג או מי שרצה לעלות ולא הצליח, למלא שאלון קצר, שישמש להסקת מסקנות לגבי העתיד.


↓ משוב עולי הרגל בסוף הדף 

↓ מאת: אביה פרנקל

בהמשך למפגשים שלנו עם מפקדי משטרת מרחב דוד, נפגשנו עימם בשבועות שלפני פסח על מנת לתכנן יחד עימם את סדרי עליית יהודים להר הבית בחול המועד פסח. 

על פי תוכנית שהוצעה על ידינו, כל מבקר שיגיע להר הבית בימי חול המועד יקבל כרטיס עם שעת הכניסה שלו, וכך לא יידרש לחכות בעמדת הבידוק עד שייקרא בשמו ויכנס להר. בימי חול המועד נכחתי בעמדת הבידוק בשעות פתיחת ההר לביקורים בבוקר. להלן דו"ח ההתנהלות של התוכנית בימי החג:

על פי התוכנית הראשונית, הוקצבו 30 דקות בלבד לכל קבוצת עולים, זאת במטרה לאפשר עליה של כמה שיותר קבוצות לסיור מלא בהר. לכל קבוצה צורף מדריך של כפות המנעול, שתפקידו היה להדריך את הסיור וכן לנהל את זמני הכניסה והיציאה של הקבוצה בשטח. תוכנית זו, על כל פרטיה, תואמה מראש  עם מפקדי המרחב. כן פורסמה התוכנית מבעוד מועד בקרב מדריכי כפות המנעול ובקרב פעילי הר הבית, הן דרך אימייל, הן באתר מקדש 3 והן בחלק מקבוצות הווצאפ של פעילי הר הבית. ניהולה של התוכנית בפועל במשך ימי החג נעשה תוך תקשורת רצופה ובניסיון משותף לשפר את יישומהּ בשטח, על פי הצרכים השותפים. 

בסופו של דבר, סדר עליית הקבוצות התנהל כך: עמדת הבידוק נפתחה בכל בוקר בשעה 7:00. בפועל נאספו תעודות זהות כבר החל משעה 6:45. בכל 45 דקות עלתה קבוצה לסיור בהר, לרוב עם מדריך מטעם כפות המנעול. הסיור התנהל בעיקרו תוך הליכה, או לעיתים עם עצירה קצרה ביותר, ונמשך 40 דקות. קבוצה שיצאה מן ההר לוותה על ידי שוטרים עד הגעתה לרחבת הכותל. מספר העולים בכל קבוצה הוגבל להיות 25 איש. עם זאת, בשעות עמוסות במיוחד גדל מספר העולים בקבוצות עד 30 איש. בצהרים נפתחה עמדת הבידוק בשעה 13:00. ככלל, בשעות כניסת המבקרים בצהרים (13:30 14:30) נכנסו להר קבוצה אחת לסיור מלא ושתי קבוצות לסיור קצר.


פירוט

ביום ראשון קבלו העולים כרטיסים עם שעת עלייתם, ואכן היו יכולים ללכת לענייניהם עד לשעת הכניסה שיועדה להם. אולם, התוכנית פעלה באופן חלקי בלבד משתי סיבות עיקריות:
  1. 30 הדקות שהוקצבו נמצאו כלא מספיקות להשלמת סיור של קבוצה גדולה.
  2. ליווי הקבוצה עד לכותל ולא רק עד שער השלשלת האריך את זמן הסיור. 
שני גורמים אלה עיכבו את עליית הקבוצות והביאו ללחץ בעמדת הבידוק ולהמתנה ארוכה מידי של כל קבוצה אחרי שעברה את הבידוק ולפני שקיבלה אישור לעלות להר. ואמנם, בשיחות סיכום היום הראשון עם המפקדים בשטח סוכם להאריך את זמן הסיורים ל45 דקות לכל קבוצה. כן קיבלו המפקדים את בקשתנו שליווי הקבוצה היוצאת מן ההר ייעשה על ידי שוטרים נוספים, כך שהשוטרים המלווים את הסיור בהר יתפנו ללוות קבוצה שנייה מיד לאחר שהראשונה יצאה משער השלשלת. ואכן, בימים הבאים הקבוצות עלו בזמן המיועד והספיקו להשלים את הסיור בזמן המתוכנן ומבלי לחכות לעליה זמן רב מידי אחרי הבידוק. 

ביום שני נכנסו הקבוצות בזו אחר זו ובזמנים שנקבעו מראש. עומס יתר מפתיע נרשם בחצי שעה האחרונה של שעות הפתיחה בבוקר (10:30 11:00) כאשר אנשים רבים שנכחו בברכת הכהנים באותו יום בכותל החליטו לעבור בהר הבית ביציאתם, לאחר שהסתיים טקס ברכת כהנים. 

ביום שלישי התארגנו הקבוצות בעמדת הבידוק על פי התוכנית ועל פי הזמנים. אולם, בין הקבוצה השלישית לרביעית נעצרה כניסת מבקרים להר, הן יהודים והן תיירים, בעקבות אירוע בו השתחוו בהר שני יהודים ממש לפני יציאתם מן ההר. אירוע זה כלל אלימות כלפי יהודים וכלפי שוטרים ועיכב את העליה של הקבוצה הרביעית ושל הקבוצות הבאות. הקבוצות שעלו להר לאחר האירוע נכנסו למסלול הקצר בלבד. יש לציין שמיד עם סיום הטיפול באירוע האלים התפנו השוטרים והמפקדים להשיב את העולים להר במהירות וללוות את קבוצות היהודים.

ביום רביעי שוב עלו הקבוצות על פי לוח הזמנים שתוכנן עבורן. שירה בעת יציאה מן ההר של אחת הקבוצות הביאה לעיכוב עליית הקבוצה הבאה בכמה דקות, אולם התוכנית הכללית נשמרה גם לאחר המקרה.

ביום חמישי לוח הזמנים הרצוי לא פעל כמעט בכלל בעקבות תקלה בתיאום עליה של קבוצה גדולה: קבוצה של 80 איש שתכננה לעלות להר בשלוש העליות הראשונות הוערכה בטעות כקבוצה בת 32 איש בלבד. 

הטעות התגלתה לשוטרים בעמדת הבידוק לאחר שכבר חולקו למבקרים אחרים הכרטיסים של העליות השניה והשלישית. כך, כניסת העליות נדחו אל אחרי הכנסתם של 80 בני אותה הקבוצה, בשלוש עליות וללא כרטיסים. בעקבות כך חלה דחייה ארוכה של העליות המתוכננות. העולים שהגיעו בשעה שתוכננה להם בטעות עמדו בכניסה בהמתנה לתורם, וזה הביא לעומס רב, ללחץ ולבלבול בעמדת הבידוק. בעקבות כך לא חולקו כרטיסים של קבוצה רביעית והלאה במשך זמן ארוך מאוד. במשך שעות אלו נוספו בפתח עמדת הבידוק עוד ועוד עולים אשר המתינו לכניסתם עם קבוצה או שהמתינו לקבל חזרה את תעודת הזהות שלהם יחד עם כרטיס לכניסה בקבוצה. בשעות אלה הורו המפקדים על ההר להגדיל את כמות העולים בכל קבוצה.

אביה פרנקל

↓ משוב עליות להר הבית פסח תשע"ו



יום ראשון, 26 באוקטובר 2014

טופס משוב - פרוייקט חדש של המטה המשותף

היה טוב? היה מרגיז? מקומם? || מלא טופס!

פרוייקט חדש של המטה המשותף של תנועות הר הבית והמקדש - טופס משוב לעולים להר הבית. נתוני הטופס ישמשו את המטה באיסוף נתונים ועיבודם לצורך בחינת המצב המשתנה בהר הבית ויחס הרשויות ליהודים העולים להר.
אז במקום לבכות ולהתמרמר, מלאו את הטופס ותרמו להמשך המאבק.
חשוב! הנתונים ישמשו להפקת דוחות. כל הנתונים האישיים ישארו חסויים.

↓ למילוי טופס משוב