יום שלישי, 17 ביולי 2012

'תשובת היועמ"ש על אבן השתייה – חצופה וצבועה'

חפירות בהר הבית
חפירות בהר הבית ליד מקום המזבח
צילום: פרופ' אלי הולנדר והאדריכל גדעון חרלפ. "התנועה לכינון המקדש"

היועמ"ש מבקש לדחות את העתירה להסרת הפיגומים מאבן השתייה בתואנות פרוצדוראליות. בא כוח העותרים: תשובתו צבועה וחצופה.

 היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה ויינשטיין, השיב לעתירת תנועת נאמני הר הבית שדרשו להביא להפסקת העבודות על אבן השתייה, לפירוק הפיגומים ולפיקוח הרשויות על המתרחש במקום. בתשובתו מבקש היועץ ויינשטיין לדחות את העתירה.
עורך הדין נפתלי ורצברגר שייצג את נאמני הר הבית בעתירה מגדיר את תשובתו של היועמ"ש כחצופה וצבועה, ובראיון ליומן ערוץ 7 הוא מסביר מדוע.
לדבריו מתשובת היועמ"ש עולה כי רשות העתיקות והמשטרה סיירו במקום וגילו שאכן הונחו פיגומים על אבן השתייה וכי האתר סובל מהזנחה ולכלוך שהצטברו על הסלע. בתשובתו מספר היועמ"ש כי נציגי הרשויות השאירו אחריהם הוראות לנקות את המקום ולהעניק לו חזות ראויה.
ורצברגר קובע כי תשובה זו מגלה בשנית את המחדל ולפיו כל עוד בית המשפט אינו מחייב את הרשויות לפעול איש אינו מגיע למקום, אינו בודק ומוודא את המתרחש ואינו דואג לאכיפת החוק. עוד מסיק ורצברגר מדברי היועמ"ש כי העבודות במקום מתבצעות אך ורק בידי גורמים זרים, ולא על ידי הרשויות הישראליות שלהן אין דריסת רגל ונגיעה במקום. "התמונה של הפקרת הר הבית והמקומות הקדושים נמשכת", הוא אומר.
עוד מזכיר ומציין עו"ד ורצברגר כי התנועה ביקשה מהרבנות הראשית להביע את עמדתה ולפעול מתוקף היותה הגוף העליון שאחראי לשמירת המקומות הקדושים, אך "הרבנות שומרת על אלם ועל הלם מוחלט. אם פעם היה שועל יוצא, היום המצב הרבה יותר חמור. לא שועלים אלא חילול בפועל של קודש הקודשים, ולא בוכים ולא צוחקים אלא אדישים".
על תשובת היועץ ויינשטיין אומר וורצברגר כי לטענתו התנועה לא פנתה לרשויות הרלוונטיות לפני שפנתה לבית המשפט. לטעמו מדובר בניסיון של היועץ להחזיר את האחריות לאכיפה מהרשויות לאזרח ומדובר בטענה המבקשת להיתלות בסחבת הבירוקראטית כדי לדחות את העתירה. "זו תשובה חצופה וצבועה", אומר ורצברגר המסביר כי מדבור בהוכחה לכך שהיועמ"ש נלחץ ועל כן הוא מבקש למצוא פגמים בהתנהלות העותרים.
ורצברגר מסביר שויינשטיין מבקש לטעון כי נאמני הר הבית לא שיגרו מכתבים לעירייה ולרשות העתיקות, לא המתינו שבועות לתשובה ולא שלחו תזכורות ושאר שלבים שהיו נמשכים על פני תקופה ארוכה ללא מענה וללא תכלית. עם זאת מזכיר ורצברגר את פניית התנועה ליועמ"ש עצמו, פנייה שנענתה רק כעבור שבועיים בתשובת "קיבלנו את הפניה ורשמנו אותה לפנינו", עיכוב שיש בו כדי ללמד עד כמה חוסר יעילות יש בהתנהלות אותה מבקש היועמ"ש מהעותרים.
עוד מזכיר ורצברגר בדבריו את ההבטחות שהועברו זה מכבר על ידי גורמים שונים בעקבות דו"ח מבקר המדינה על המתרחש בהר הבית, הבטחות ולפיהן קיימת עין ישראלית פקוחה על המתרחש במתחם ההר, אך בפועל מתברר שכל הזזה של העין הצידה משיבה את המצב לקדמותו ואיתו גם את חילול המקום.

פורסם בכ"ו תמוז תשע"ב, 16/07/12 ע"י שמעון כהן בערוץ 7

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה