המקדש בעיניי הוא מושג מטאפיזי. מקדש להגינות, להסכמה ולצדק שצריך לקום כאן ולממש הבטחה היסטורית. אני מתחבר לנביאים של פעם יותר מאשר למוסד הכהונה של פעם, ולכן בית המקדש הממשי פחות מעניין אותי. ואולם בית המקדש המטאפיזי, מקדש הנביאים, מעניין אותי מאוד. כל תפיסת עולמי בנויה על הרעיונות של ישעיה, ירמיה ועמוס. למשל הרעיון המדיני של ישעיהו – 'וכיתתו חרבותם לאתים', או הרעיון החברתי של ירמיהו – לא לעשוק גר, יתום ואלמנה ולרדוף צדק. תמיד התנהל ויכוח בין הכהונה לנבואה. אנחנו, השמאלנים, מגיעים מבית הספר של הנביאים, לעומת הימין שלמד בבית הספר של הכהנים.
כל אדם מוצא דרכו אל א-לוהיו בתוך בית המקדש שלו ובדרכו שלו. הנושא המרכזי בעיניי הוא מצוות שבין אדם לחברו. בכל הקשור לזה אני חרדי. אני חושב על בית מקדש שבאמת יממש את התכלית להיות אור לגויים. מתוכו תצא תפיסת עולם שבימינו הייתי מכנה אותה 'הנגשה'. המקדש הזה ידאג לדבר אחד – שכל אדם עלי אדמות יוכל להגיע מהמקום שבו הוא נמצא למחוז חפצו בצורה מכובדת ועצמאית. עלינו, כמקדש, תוטל האחריות לבצע זאת.
אני עצמי אינני מאמין במקדש פיזי, אבל כל אדם זכאי לדבר עם בוראו בדרך המקובלת עליו. אני מכבד את כולם ואינני בז לאיש. הדיבר הראשון של השמאלנות אומר שהאדם הוא תכלית הכל. לכן מאוד התקוממתי שהיו כאלו המתקראים 'שמאלנים' שגרסו שלאכול בשר חזיר ביום כיפור זו מצווה גדולה. הם אינם שמאלנים אלא פשוט אנשים רעים שבזים לזולתם ולמי שאיננו הולך בדרכם. אני אינני כזה. אני סבור שיש שבעים פנים לתורה.
מבחינתי אין כל בעיה שהמקדש העתידי הפיזי יעמוד במקומו ההיסטורי. אני עצמי מתגורר באותה עיר מאז ילדותי, ואני חושב שהביטוי החזק ביותר לשורשים הוא יכולתו של אדם להזדקן בנופי ילדותו. כך גם לגבי עם. ככל שהדבר ניתן וכמובן מתוך הסכמה, עדיף לעם להזדקן במחוזות ילדותו. לכן, באחרית הימים בית המקדש ישכון בהר הבית ויהיה אור לגויים. להערכתי זה אפשרי וממשי. בית המקדש הזה ייכון. יש לעמנו הפוטנציאל להגיע לכך, כשנצליח להיות אור לגויים על פי אמות המידה של הנביאים. יחד עם זאת, לא מדובר רק בבניין אבנים, אלא בתפיסת עולם כוללת שמאפשרת לכל יצור תחת השמיים, לכל ברוא בידי א-לוהים, להגיע למחוז חפצו ולחוות את עיקר חוויית החיים בצורה מכובדת ועצמאית.
הר הבית צריך להיות מקום שמשותף לכולם. בין-לאומי. אנחנו צריכים שתהיה לנו האפשרות לבוא לבית המקדש, כשגם המוסלמים והנוצרים יוכלו לבוא למקומות הקדושים להם. אינני מדבר על חלוקת ירושלים, מפני שהיא מעולם לא אוחדה. לכן היא יכולה להיות בירה משותפת. לא צריך לראות בירושלים מוקש לעתיד היחסים, אלא להפך: מי שבאמת אוהב את ארץ ישראל השלמה ואת ירושלים השלמה, מוכן להסתפק גם בחלק מהן.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה