יום שישי, 5 באפריל 2013

”ומעשה ידינו כוננהו“


גיליון 601 | כו ניסן תשעג | פרשת שמיני

ומעשה ידינו כוננהו
'משהו השתבש. וודאי שמשהו השתבש!', אהרן היה בטוח שהוא עשה את הכל כשורה. הוא הקריב את כל הקרבנות, זרק את כל הדמים, וחתם את עבודתו בברכה לכל עם ישראל ”יברכך ה‘ ויחונך, ישא ה‘ פניו אליך...“. כל המלאכות המוטלות עליו נעשו בשלמותן, ועדיין - עדיין לא ירדה השכינה על אוהל מועד. במשך שבע ימים התכוננו אהרן ובניו לקראת היום הזה - יום חנוכת המשכן, וכעת - כאשר הכל כבר נעשה - לא רצה ה' את מנחתם ולא שכן בענן על האוהל. הוא ירד מעל המזבח, ופנה לכיוון משה, אחיו, שעמד שם עם סבר פנים חמור. הוא אותת לו ושניהם נכנסו להתייעצות דיסקרטית בתוך אוהל מועד. לאחר מספר דקות של מתח הם יצאו, וברכו בשנית את עם ישראל, הפעם בברכה שונה:
"ויהי נעם ה' אלהינו עלינו, ומעשה ידינו כוננה עלינו; ומעשה ידינו כוננהו" (תהילים, צ יז)
תחינה על מלאכת הקודש ומלאכת חול
הסיפור הדרמטי הזה מופיע בפירושו של רש"י על פרשתנו, ועליו נתבסס במאמרינו זה. לפי התיאור הזה הגיע ברכתם של משה ואהרן כגלגל הצלה סופי לטקס חנוכת המשכן - לולא הפסוק "ויהי נעם ה'...“ אותו קראו האחים לבית עמרם כנראה שמאז ועד היום לא הייתה שורה שכינה על המשכן, ומותך כך - על עם ישראל כולו! לאור תובנה זו אנו מחוייבים להבין מדוע רש“י, בעקבות חז“ל, כתב כי בפסוק הזה תלויה ירידת השכינה על עם ישראל?
כדי לענות על השאלה הזו אנו נדרשים בראשונה לעיין בפסוק עצמו. הפסוק הזה הוא החותם את פרק צ‘ בספר תהילים - ”תפלה למשה איש האלהים". הפרק מתאר את חייו הקצרים והחולפים של האדם לעומת נצחיותו של הבורא - "ימי שנותינו בהם שבעים שנה, ואם בגבורת שמונים שנה, ורהבם עמל ואון..." (פסוק י). בפסוק עצמו מופיעה סוג של כפילות - ”ומעשה ידינו כוננה עלינו, ומעשה ידינו כוננהו“.
ראש המפרשים לפסוק זה הוא כמובן רש"י. רש"י מסביר את הכפילות כשני סוגים של מעשים אותם מבקש עם ישראל לכונן, או ליתר דיוק - מלאכת חול ומלאכת קודש, או כלשונו: "כוננהו - כונן אותו, ושני פעמים: 'ומעשה ידינו כוננהו' אחד - על מלאכת המשכן שבירכן לישראל, והתפלל שתשרה שכינה במעשה ידיהם במשכן; ואחת שתהא ברכה במעשה ידיהם“ (רש“י שם)
מעשה ידינו כוננהו - את המעשה עצמו
לאחר שעיינתי בפירושו של רש"י, ניגשתי לבדוק את דבריו של מורי ורבי חנן פורת על הפסוק. בפינה בעלון "מעט מן האור" (אותה מגיש הרב יהודה עציון בצורה נפלאה) הנקראת "נקודת אור במזמור" מפרש חנן את פרקי ספר תהילים, והולך ואור על פי סדר הפרקים. בפירושו על פסוקנו חולק חנן על גישתו של רש"י, ומציע פירוש חלופי לכפילות בפסוק. חנן טוען כי המילה "כוננהו" שחותמת את הפסוק מוסבת. דהיינו - לאחר שביקשנו שיכונן הקב"ה את מעשינו עלינו, בעודנו חיים ויכולים לראות בהצלחתם, אנו מבקשים מה' שיתכונן המעשה מעצמו - וימשיך להשפיע ולהאיר גם לאחר לכתנו.
אך קושי אחד יש לי בפירוש זה. "ויהי נעם ה' אלהינו עלינו, ומעשה ידינו כוננה עלינו; ומעשה ידינו כוננהו“, לכאורה, לפי פשט הפסוק, אותיות היחס במילה "כוננהו" מתייחסות לאותו 'נסתר' שבתחילת הפרק - "ה' אלהינו"! על פי פשט הפסוק, אנו מתפללים שמעשה ידינו יכוננו את הקב"ה, ולא את המעשה עצמו!
עושה את האמת - מפני שהיא אמת!
על כן ארהיב עוז ואציע פירוש משלי. ראשית אבקש לחלק את הפסוק לשני חלקים, על פי חלוקת הטעמים. ה'אתנחתא', המחלקת את הפסוק, נמצאת תחת המילה "עלינו", זאת אומרת - החלק הראשון של הפסוק הוא "ויהי נעם ה' אלהינו עלינו, ומעשה ידינו כוננה עלינו" , ואילו החלק השני הוא - "ומעשה ידינו כוננהו“. ניתן לשים לב לסוג של הדגשה בחלק הראשון: "ויהי נעם ה' אלהינו עלינו, ומעשה ידינו כוננה עלינו". נשמעת פה מן תפילה אגואיסטית המעמידה את האדם במרכז, כאשר הוא שוב ושוב מדבר על עצמו, על מעשי ידיו ועל שכרו. בחלק השני הדגש משתנה, ומוסב על הקב“ה - ”ומעשה ידינו כוננהו“.
בעם, על פי הסתכלות זו, בין החלק הראשון לחלק השני של הפסוק, ובעצם בין כל הפרק לחלק השני של הפסוק, ישנה התפקחות - הבנה. כל הפרק מדבר האדם על עצמו ועל חייו הקצרים, ובמילותיו האחרונות של הפרק 'מבין' המשורר והמתפלל כי מטרת מעשיו איננה לזכות בנועם ה', או לשכון בהיכלו. מטרת מעשיו של האדם היא ולעבוד אותו בלב שלם ותמים! ועל כן דווקא באמירת פסוק זה, ברכה זו, ירדה שכינה על עם ישראל - שכן רק בפסוק זה מכריזים ומודים בני ישראל: "ריבונו של עולם! לא בשבילנו ולא בשביל בית אבינו אנו עושים - כי אם בשבילך ולמענך!“
ונסיים במילותיו של הרמב" ם בהלכות תשובה, שהיו שגורות על פיו של חנן: "אל יאמר אדם: 'הריני עושה מצוות התורה ועוסק בחכמתה כדי שאקבל כל הברכות הכתובות בה, או כדי שאזכה לחיי העולם הבא; ואפרוש מן העבירות שהזהירה תורה מהן כדי שאנצל מן הקללות הכתובות בתורה, או כדי שלא אכרת מחיי העולם הבא." אין ראוי לעבוד את ה' על הדרך הזה! שהעובד על דרך זה הוא עובד מיראה... העובד מאהבה עוסק בתורה ובמצוות והולך בנתיבות החכמה, לא מפני דבר בעולם, ולא מפני יראת הרעה, ולא כדי לירש הטובה - אלא עושה האמת מפני שהיא אמת, וסוף הטובה לבא בגללה.“ (הלכות תשובה לרמב“ם, יא - ב).

6 תגובות:

  1. אבל אז למה אומרים שד׳ מחכה שנפנה אליו בבקשות. ממש רוצה את זה.. וכאן כתוב שאסור לעבוד את ד ולבקש. כאילו פעולות מנוגדות?? אפילו צויין שד לא ברך את אהרון בתחילה, כי לא חיכה דווקא למינחות, שהן כיום התפילות והתרומות שהאיש הקטן עושה בחייו. אולי לכן צדיק ורע לו ורשע וטוב לו????? כי רשע לא מתחנף לד׳(נכתב עי אדם לא דתי אז סליחה אם לא קלעתי לדעת חכמים)

    השבמחק
    תשובות
    1. בס"ד
      ה' ברא את עולם הבחירה, כי מטבע הטוב להיטיב ורצה להשפיע לבעלי בחירה שיבחרו בטוב
      ה' רצה להשפיע
      ה' רצה שיבחרו בטוב (מצוות וכו')
      מצדנו עלינו צווינו
      אל תהיו כעבדים המשמשים את הרב על מנת לקבל פרס אלא...שלא על מנת לקבל פרס
      ואולם הפרס בוא יבוא כמובטח רבות בתורה שבכתב ושבעל פה

      מחק
  2. יובל קופרמן21 במאי 2014 בשעה 22:42

    לאנונימי הראשון:
    צריך להבין ולהפריד בין שני סוגי בקשות. הסוג הראשון הוא בקשה שאתה מבקש מאדם- בקשה שיכולה להתממש בהתאם לרצון האדם, וציפיותך הם כי הבקשה תתמש. ךדוגמא- אם אני אבקש מאבא שלי שייתן לי 10 שקל אני מצפה כי בקשתי תתממש, בהתאם לרצונו של אבי. לעומת זאת הבקשה מהקב"ה היא שונה, מפני שהציפייה היא שונה. אנו מבקשים מה' עשרות בקשות בכל יום כאשר חלקן הקטן מאד מתממש. כתוצאה מכך ניתן להגיע לשלוש מסקנות: 1. ה' לא קיים. 2. לה' לא אכפת ממנו ומבקשותינו. 3. מטרת הבקשת איננה לקבל את המבוקש, ולכן גם הציפייה מהתממשותן היא שונה.
    נהיה ספציפיים יותר על ידי הדגמה. הקב"ה מצווה עלינו להתפלל, וכחלק מהתפילה אנו מבקשים שה' יבנה את ירושלים: "ולירושלים עירך ברחמים תשוב ותשכון בתוך כאשר דיברת". איך יכול להיות שאנו מבקשים מהקב"ה למלא את האינטרס שלו עצמו- לבנות את עירו ואת ביתו? (בהנחה שלה' יש אינטרסים...) התשובה היא כי רצון ה' איננו שירושלים תיבנה אלא שאנחנו נבקש שירושלים תיבנה. הבקשות שלנו מה' הם אמצעי לעבוד אותו, ולכן הוא רוצה בהן, אך למרות זאת אין מטרתן למלא את רצוננו אלא אך ורק למלא את רצונו של ה'. דהיינו- עלינו לבקש בקשות, ולייחל בלב מלא שהן יתגשמו, אך לא כדי להשביע את הצרכים שלנו, אלא כדי למלא את רצונו של ה' ולעבוד אותו יתברך. על כן עלינו לחיות בתודעה מלאה של "מעשה ידינו כוננהו"- מעשה הידיים שלנו,ובכללן גם בקשותינו ותפילותינו, תכליתם לכוננן את ממשלת ה' בעולם ותו לא. על כן רק כאשר בבסיס עבודת ה' עומדת ההכרה כי העבדה מכוונת לה' בלבד יכולה לשרות שכינה על מעשה ידי האדם. כל עוד המחשבה היא כי השכינה ושרייתה נועדה לברך את עם ישראל בשביל עם ישראל (ולא בשביל הקב"ה) השכינה לא תשרה.
    האם עניתי על השאלה?
    יישר כוחך על השאלה. אין צורך להתנצל על אי העמידה על דעת חכמים. השאלה במקומה עומדת וברצון לתשובה גם הוא. אפשר ומותר וצריך לשאול בחופשיות ובחוצפה על מנת לקבל תשובת אמת.
    יובל קופרמן

    השבמחק
  3. מהמם. תודה. אנחנו אוהבים אותך הקדוש ברוך הוא!!!

    השבמחק
  4. אני לא מפרש בעצמי אבל אולי יש פה עוד היבט
    "מעשה ידינו" (מצוות) "כוננה עלינו" בין אדם לחברו
    "מעשה ידינו" (מצוות) "כוננהו" בין אדם למקום ברוך הוא

    גם ב"יברכך ה' ..." יש את נועם ה' אבל פה מצויינת גם התמורה (החובה/התורה) שלנו

    רק תהיתיי אולי

    השבמחק
  5. אותו אנונימי מאתמול =]
    בהמשך למה שחשבתי...
    התורה/תמורה/חובתינו ודרכינו!! בזמנים ההם בדיוק ה' נתן לנו ישראל את התורה
    עד אז הייתה לישראל את ברכת אבותינו ובגלל זה הברכה הזו הספיקה (יברכך ה') עד אוהל מועד ששם כבר הייתה לנו תורתו!!

    רק תהיתיי אולי

    השבמחק