למי שייך הר הבית?
למה ראש שבט בנימין וראש שבט יהודה לא נקראים נשיאים?
מי נוחל את מקום המקדש? ולמה ?
מי נוחל את מקום המקדש? ולמה ?
מאת: שמואל בן חמו
מפת חלוקת הארץ לשבטים |
סוף ספר במדבר עוסק בחלוקת הארץ לשבטים, לקראת כניסתם לארץ ישראל. בפרק ל"ד התורה מונה את שמות הנשיאים שינחלו את הארץ. הנשיא הראשון הוא משבט יהודה, השני משמעון והשלישי משבט בנימין.
פסוקים אלה שונים מאלה, המונים את שמות שאר הנשיאים. בשבט יהודה, שמעון ובנימין המילים: "נשיא" ו"בני", אינן מוזכרות, כאשר בשאר השבטים מילים אלה מופיעות.
"ואלה שמות האנשים למטה יהודה כלב בן יפונה: ולמטה בני שמעון שמואל בן עמיהוד: למטה בנימין אלידר בן כסלון: ולמטה בני דן נשיא בקי בן יגלי:" (במדבר לד,יט-כב).
ה"אור החיים" מפרש למה התורה לא הזכירה את התואר נשיא לשלושת השבטים הראשונים. כלב בן יפונה זוכה בכבוד מיוחד בהיותו מקור המלכות. גם משבט בנימין יצא המלך הראשון: שאול בן קיש. אם התורה היתה מכנה את שבט יהודה ובנימין בשם נשיא, היא היתה פוגעת במעמדם. (עיין אור החיים לד,יט).
לעומת זאת, לגבי שבט שמעון, התואר נשיא לא הולם את מי שחטא עם נשות מדין.
ה"בית גנזי" מציין שהוא לא מצא תשובה בנוגע להעדר המילה "בני" לגבי שלושת השבטים. (פרשת מסעי דפים תתת"טו-ז).
מקום המקדש נמצא בגבול שבין שבט יהודה לבין שבט בנימין. כאשר על פי דברי חז"ל, רצועה אחת הייתה בחלקו של יהודה בקרן מזרחית ושאר קרנות המזבח היו בחלקו של בנימין.
שבט יהודה ובנימין נוחלים את הר הבית-עבור כל עם ישראל, השייך להקב"ה.
לא ניתן לקרוא לאדם, נשיא ביחס להקב"ה. אבל שאר הנשיאים נוחלים את חלקם עבור בני השבט שלהם, לכן הם מכונים בשם נשיא.
הקב"ה בחר באנשים גדולים כמו כלב בן יפונה ואלדד- שהיה בדרגת נביא, כדי לזכות במקום המקדש.
נראה לומר שמתוך ההגדרה של המילים: בן ונשיא ניתן לתרץ את הקושיא שלנו.
התואר "בן" רומז לקרבה מיוחדת מתוך חיבה, בין הקב"ה ועם ישראל. כדי לזכות במקום בית המקדש, אין צורך בייחוס מיוחד. בית המקדש שייך לכל אחד מישראל ללא קשר לצדיקתו או לדרגה הרוחנית שלו.
התואר "נשיא" מקנה כבוד כלפי שאר הבריות. אין צורך בתארים מנופחים כדי לזכות בהר הבית עבור עם ישראל.
יוצא איפה שמקום המקדש אינו נקנה על ידי צדיקים גדולים הקרובים לה', או על ידי אנשים מכובדים המנהיגים את עם ישראל.
הר הבית נקנה על ידי אנשים פשוטים ללא הבדל של דרגה, כבוד או כל דבר אחר.
בזמן עלייתם לרגל כל ישראל הצטופפו בהר הבית ובעזרה, ולא הייתה העדפה של אחד מעל פני השני.
כך זוכים בהר הבית!
כשעם ישראל יעלה בהמוניו להר הבית, ללא התנשאות וללא רגשי נחיתות אחד כלפי השני, אזי נוכל לנחול את מקום המקדש ולהיות הבעלים האמיתיים על הר הבית.
בינתיים עלינו לסבול ולבכות על האדישות שבקרב עם ישראל, לנוכח החילול המתמשך שהוואקף עושה בהר הבית. התמונה המצורפת צולמה השבוע בהר הבית וממחישה את הוויתור של מדינת ישראל על המקומות החשובים ביותר לעם ישראל.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה