יום שלישי, 5 בנובמבר 2013

מי יעלה בהר ה'?

מאת: מיכאל פואה* / ערוץ 7

רבנים בהר הבית
"הרבנות הראשית תפקידה להורות הלכה לכל הגופים הציבוריים בישראל! נוח או לא נוח זה החוק שהכנסת קיבלה! אני כסגן השר פונה לקבל את עמדת הרבנות והסכמתה להכיר במציאות", כך אמר סגן השר אלי בן דהן בישיבת ועדת הפנים בנושא הר הבית שהתקיימה אתמול ר"ח כסלו בכנסת.

אלא שסגן השר לא דייק בלשון המעטה. החוק קובע כי תפקיד מועצת הרבנות הראשית  הוא: "מתן תשובות וחוות דעת בעניני הלכה לשואלים בעצתה".

הרבנות על פי החוק אמורה לתת חוות דעת לשואלים בעצתה, אך אין חובה לגוף ציבורי כלשהו לשאול בעצתה או לנהוג לפי עצה זו. סגן השר רשאי להחליט לשאול את מועצת הרבנות ובאופן אישי לפעול לפי עצתה, אך אז תעמוד לפתחו שאלה שהוא בוודאי לא יעז לשאול. השאלה היא האם למי שאינו יהודי מותר לעלות להר לפי דעת הרבנות הראשית? שאלה זו אינה נוגעת לערבים שכמובן לא שואלים את הרבנות, אלא לסגן השר שהתחייב לתקן תקנות רק לפי ההלכה שתקבע הרבנות.

האיסור ההלכתי לכניסת יהודים באזורים מסוימים בהר הבית הוא ברור ומוחלט באזורים נרחבים יותר ביחס לגויים. אם סגן השר בן דהן מעוניין לשמור על ההלכה, עליו לשאול את הרבנים הראשיים האם מותר לו כמי שאחראי למקומות הקדושים לאפשר גם למי שאינם יהודיים לעלות להר הבית ולתקן תקנות בהתאם.

אינני תמים וברור לי שהרב בן דהן וגם כל החכי"ם מש"ס ואגודת ישראל לא יביכו את הרבנים בשאלה זו שהתשובה ההלכתית לה היא פשוטה. הסיבה לכך היא, שעלה התאנה ההלכתי נועד לכסות את מבושי ההפקרה המדינית. לרב בן דהן ולרבנות הראשית לא אכפת שהמקום הקדוש ביותר לעם היהודי, מופקר בידי פורעים מוסלמים, העיקר שיהודים לא יעלו – גלות במיטבה.

מי שהצילה אותנו מהתנהלות גלותית זו, הייתה דווקא יו"ר הוועדה חה"כ מירי רגב. "בן-דהן אמר שהוא מחכה לרבנות הראשית. עם כל הכבוד אין קשר בין פסק ההלכה של הרבנות לבין זה שיהודי רוצה לעלות להר הבית אם הוא רוצה! גם אם הרבנות לא תאשר את זה צריך לאפשר תקנות לעלות להר הבית!" כדי להבין את משמעות דבריה של חה"כ רגב  כדאי להיזכר כי רק לפני מאה שנה היו יהודים רבים ובניהם גדולי תורה שלא עלו לארץ כיוון שהם חשבו שההלכה אוסרת לעלות לארץ.

בזכות יהודים שלא נכנעו למקובל ולשגרתי יש לנו היום מדינה בה יכול להתקיים הדיון החשוב הזה בכנסת ישראל. כדי לקדם את תהליך החזרה לארץ נאלץ בורא עולם להיעזר באנשים שפרקו עול מלכות שמיים מעליהם. 

עתה ברוך ה' בחזית החזרת הריבונות להר  עומדים אנשי אמונה - "אנחנו פוחדים רק מהקדוש ברוך הוא" הוסיפה חה"כ מירי רגב בסיום דבריה. ואנו שפועלים כדי לגאול את המקום הקדוש לנו מחרפתו, מתפללים ומייחלים שלא נאלץ לשלם מחיר לאומי כבד כדי לחזור למקום מקדשנו וסלע קיומנו, כפי שעמנו שילם בעת חורבן הגלות וחזרתו לארץ.


* מיכאל פואה, מנהל מחקר ופיתוח בתנועת "מנהיגות יהודית", לשעבר יועץ שר הרווחה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה