יום שני, 2 בדצמבר 2013

מסננים עפר מהר הבית ומוצאים אוצרות

מטבעות עתיקים, שברי חרסים וממצאים רבים התגלו עד כה במהלך סינון עפר מהר הבית. גם אתם יכולים להיות חלק מהתהליך המדהים.



מאת: עומר נבו / ערוץ 7
תארו לכם שמודיעים בחדשות שברגע זה עולים דחפורים על הקולוסיאום ברומא וחופרים שם מנהרה. הרי מיד תגידו ובצדק שזה לא יכול להיות.
בירושלים זה היה גם היה.

סינון עפר בעמק צורים
סינון עפר בעמק צורים יחסי ציבור עיר דוד

בשנת 1996, הוכשר האזור התת-קרקעי בפינה הדרום-מזרחית של הר הבית, המכונה "אורוות שלמה", לתפילה. האיזור נחפר ברובו תוך ארבעה ימים, תוך שימוש בציוד מכני כבד וללא כל פיקוח ארכיאולוגי. מגעים שנוצרו בתחילה עם רשות העתיקות טורפדו בהמשך, עם פרוץ אירועי מנהרת הכותל, ככל הנראה בהוראת ערפאת. כך נוצר מצב בו עבודות בינוי באתר ארכיאולוגי בעל חשיבות מכרעת כמו הר הבית נעשו ללא פיקוח ארכיאולוגי.
המסגד שנבנה במקום קיבל את השם אל-מרוואני, על שם אחד הח'ליפים המוסלמים בימי ראשית האסלאם. כשהעבודות במקום, הסתיימו, הפך מסגד אל-מרוואני למסגד הגדול בישראל, ובו מקום לעשרת אלפים מתפללים. תכולתן של למעלה מארבע מאות משאיות מלאות עפר שכולו ספוג בהיסטוריה של ירושלים, והיו פעם חלק מהר הבית, פונו למספר מקומות, ורובן נשפכו לנחל קדרון הסמוך. כמות העפר, תאמינו או לא, תספק עבודת סינון לעוד 15 שנה.
יצחק דבירה, סטודנט לארכיאולוגיה, שמע במקרה ידיעה קצרה בחדשות, שבעקבותיה החליט לחפש באתר- פסולת של עבודות הבנייה בהר הבית, ולא שיער איזו תסבוכת מדינית ומדעית תתחולל. אחרי מאבקים גדולים והחתמת עצומה גדולה בה היו שותפים אנשי רוח בקונצנזוס שלא היה כמוהו מאז מגילת העצמאות, הונפק  ב-2004 רישיון חפירה לארכיאולוגים ופרויקט סינון העפר החל בעזרת צוות מצומצם ומתנדבים. ב-2005, לאחר שהפרויקט נקלע לקשיים כספיים, פרשה עמותת 'אלעד' את חסותה הניהולית על האתר שנמצא מאז ב'עמק צורים'.
"הממצא הכי גדול כאן, אלו האנשים", אומר צחי צווייג, יוזם הפרויקט ומנהלו. "זהו פרויקט ארכיאולוגי חסר תקדים בשיתופיות וברעיון 'הקיבוץ' שלו. לא עוד אתר ארכיאולוגי אליטיסטי שרק אנשי מקצוע יודעים על קיומו ומורשים לגעת בו, אלא פרויקט של הציבור, מזמין ופתוח לכל."
150,000 איש מכל העולם ביקרו עד כה בעמק צורים, יהודים ונוצרים, דתיים וחילונים, קשישים וילדי בית הספר, משפחות ויחידים.  כולם השתתפו בשיטה מהפכנית של סינון רטוב של עפר (בשונה משיטת ה'סינון היבש' הנפוצה יותר,שקצרה כאן הצלחה ונהייתה מודל לעוד חפירות המביאות לאתר את ה'עפר שלהם' על מנת שיעברו אצלם סינון רטוב). ומי שהתמזל מזלו מוצא מטבע, או חתיכת חרס או שבר צבעוני מצורה גיאומטרית מהריצוף המיוחד שהיה נהוג בהר הבית. רוב הממצאים מתקופת בית שני.
אחד הממצאים החשובים ביותר והמשמעותי ביותר עד כה הוא מציאת טביעת חותם כהן מחרס מתקופת בית ראשון דווקא, שהשתמרה בגלל שריפת המקדש כנראה, כשהחרס הותך באש ולכן שרד. טביעת החרס (בולה) חתמה שק של כסף או זהב באוצר בית המקדש.

עכשיו תורכם.
"מרכז המבקרים - עיר דוד", האחראי על קבוצות החפירה בשיתוף עם "רשות הטבע והגנים", מעניק לכם הזדמנות נדירה לקחת חלק בעבודות הניפוי, הסריקה והמיון לשם חשיפת הממצאים.
לראשונה תוכלו לחוות באופן בלתי אמצעי את המפגש עם סודות המקדש והר הבית. עשרות מטבעות, תכשיטים, נרות חרס, ודברים שאין לתאר את חשיבותם, ממתינים לידו הגואלת של החופר.
קבוצות המבקרים מגיעות לסדנה ארכיאולוגית קצרה, הכוללת התנסות מעשית בת כשעתיים בה ניתנת למבקרים ההזדמנות לחשוף בידיהם את הממצאים הרבים הטמונים בעפר, לערוך עימם הכרות ולמידה פעילה בשטח. עד כה נמצאו אלפי מטבעות, תכשיטים, תביעות חותם,כלי חרס וממצאים נוספים בעלי חשיבות עליונה.

אתר הסינון עמק צורים פתוח בימים א-ה בין השעות 09:00 ל-17:00 ובימי ו' בין 09:00 – 13:00 המפגש הוא לשעתיים וכרוך בתשלום.  העבודה מתבצעת תחת חממה וצליה ומתאימה לכל תנאי מזג האויר.
בחנוכה נערכות באתר מגוון פעילויות לכל המשפחה. פרטים בטלפון  02-628-0342, 054-228-9166

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה