יום רביעי, 5 במרץ 2014

'התפרעויות? לסגור את הר הבית גם לערבים'

ועדת משנה חדשה תבחן את רמת יישום הסטטוס קוו בהר הבית. היו"ר, ח"כ צור: אנחנו לא קובעים מה הסטטוס קוו אלא רק מוודאים את יישומו.

מאת: שמעון כהן/ ערוץ 7


להאזנה לראיון >>


שוטרים בהר הביתועדת הפנים הקימה היום וועדת משנה שתבדוק את יישום החלטת הממשלה לעליית יהודים להר הבית.
בשיחה עם ערוץ 7 מספר יו"ר וועדת המשנה החדשה, חבר הכנסת דוד צור, על יעדיה של הועדה בה יהיו חברים חברי הכנסת זבולון כלפה ונחמן שי.
יצוין כי יו"ר ועדת הפנים, ח"כ מירי רגב, הגדירה את טווח הזמן לפעולת הוועדה לשלושת החודשים הקרובים וביקשה מהם כי יבחנו את יישום החלטת הממשלה המאפשרת ליהודים לעלות כל יום למשך 3.5 שעות להר הבית.
עוד ביקשה כי יבחנו את העלייה להר במיוחד בחג הפסח. רגב אמרה כי לצערה למרות שהוועדה קיימה דיונים על היערכות המשטרה לעליית יהודים בחגים, מבקרים רבים ובהם ילדים ומשפחות מרמת הגולן נותרו מחוץ להר.
חבר הכנסת צור מציין כבר בפתח דבריו כי אין תכלית הועדה להגיע למסקנות או הצהרות בדבר הריבונות בהר או היחס לכללים שנקבעו להתנהלות במתחם ההר אלא רק לבחינת הרמה שבה מיושם, כן או לא, הסטטוס קוו שעליו החליטה ממשלת ישראל.
צור מציין כי בפני ועדת הפנים הוצגו נתונים סותרים באופן משמעותי בין תיאורי המשטרה למתרחש בהר לבין התיאורים שהציגו העולים להר. בעקבות הסתירה הבולטת בין שני הצדדים הוחלט להקים את הועדה שתבחן אם אכן ניתן פרק הזמן של 3.5 שעות לביקור יהודים בהר ואם לא מדוע לא.
 לדבריו המשטרה מתנהלת בתוך מרחב תימרון הכולל הערכת מצב ביטחונית והנחיות מדיניות והועדה תברר אם הערכות המצב המשטרתיות גורפות מדי או שמא המשטרה מצמצמת את מגבלות הערכות המצב על מנת לאפשר את המדיניות שהממשלה הורתה לקיים בהר.
"אנחנו הולכים על האיזון העדין בין חופש הפולחן למדיניות הממשלה שנוהגת כבר מ-67' שאינה מתירה תפילות יהודים להר אלא אותה אימרה מפורסמת לפיה מי שיבוא להתפלל יופנה לכותל. מצד שני דעתנו לא נוחה מכך שההר הופך זירת התפרעויות או משחקי כדורגל ולא ממניעת הגעת יהודים להר. לכן הועדה תבדוק את האיזון שיתקיים. אם יש התפרעויות ההר לא צריך להיות סגור רק ליהודים אלא צריך לסגור את ההר בכלל, זו עמדתי כל הזמן ואמרתי אותה כבר בועדה,, אומר צור ומדגיש כי כוונתו שיש צורך לסגירת ההר במקרה של התפרעויות אך "לא בכל התפרעות כמובן. זה מקום שצריך לשמור אותו פתוח ככל הניתן שיהיה פתוח לתפילות מוסלמים ולביקורי יהודים".
באשר לרגישותו של העולם המוסלמי לכל שינוי בועדה והחשש שהקמת הועדה תעורר סערה בעולם הערבי, אומר צור כי עם כל הכבוד ממשלת ישראל וכנסת ישראל ריבוניים לפעול על פי החוק הישראלי ולא על פי רצון המלך עבדאללה או על פי הרשות הפלשתינית. "עצם הקמת הועדה נועדה לאזן בין כל הגורמים הטוענים. אנחנו לא צריכים שיהלכו עלינו אימים. זו ועדה מאוזנת שנועדה לוודא שלא יפרו את הסטטוס קוו והטענות שמשמיעים חברי כנסת ערבים גורמות לכך שעצם העיסוק הופך להתלהמות, ולא רק הם אלא גם גורמים, לא חברי כנסת, מהצד השני".
לסיכומם של דברים הסכים חבר הכנסת צור לתאר את מגמות הועדה ככאלה שתכליתן לוודא את קיום הסטטוס קוו הקיים מבלי לחוות דעה אם להסכים או לא להסכים להיקפו של הסטטוס קוו שאותו קובעת ממשלת ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה