יום חמישי, 27 בנובמבר 2014

סטטוס קוו? כיפת הסלע נבנתה עבור יהודים

נבנתה בשביל יהודים || כיפת הסלע

כניסת יהודים לתוך "כיפת הסלע" היא היום טאבו מוחלט, אך מתברר שבעבר התמונה היתה שונה לחלוטין. כתבה שלישית בסדרה.

מאת: הלל פנדל/ ערוץ 7


ראינו בחלקים הראשונים של סידרה זו כי ה"סטטוס קוו" בהר הבית הוא לא בדיוק מה שנוטים לחשוב.

ברור שה"סטטוס קוו" ההיסטורי אינו איסור גורף על תפילת יהודים במקום המקודש ביותר לעם היהודי – שהרי במשך מאות שנים, עד לפני כ-300 שנה, יהודים עלו להר והתפללו שם לעיתים קרובות.

מצד שני, אם "הסטטוס קוו" מתייחס להסדרים שהותקנו שם לאחר מלחמת ששת הימים בשנת 1967, הם כבר מזמן השתנו – באופן מובהק לרעת זכויותיהם של היהודים.

לא הגיוני בעליל לדרוש המשך ה"סטטוס קוו" כדי לאסור תפילת יהודים בהר הבית, ובד בבד לשנות את ה"סטטוס קוו" כדי להגביל באופן משמעותי ביקורי יהודים במקום.

בכל מקרה, מחקר עדכני בנושא בניית כיפת הסלע - המבנה המפואר העומד על מיקומו של קודש קודשים של בית המקדש - מראה שהוא נבנה לכתחילה לא למוסלמים בכלל. הוא דוקא נבנה עבור העם היהודי!

והנה המקורות:

הרב שלמה גורן זצ"ל, מי שהיה הרב הצבאי הראשי והרב הראשי לישראל, מגדולי המומחים לנושא הר הבית, כתב בספרו "הר הבית" (פרסומי האידרא רבה, ירושלים 2005, עמ' 327) כך:

"מסגד אל-אקצה [בקצה הדרומי של ההר, מול כיפת הסלע - ה.פ.] נבנה כבית תפילה למוסלמים מחוץ לגבולות הר הבית המקורי, ולכן הוא פונה דרומה לכיוון מכה - ועל פי בקשת היהודים, בנה עומר את היכל כיפת הסלע כדי שישמש בית תפילה ליהודים, לאחר שהיהודים הראו לו את המקום בו היה בית המקדש בנוי, והוא אינו מכוון למכה."

הרב גורן מבחין בין שני המבנים: האחד הוא בכיוון של העיר המוסלמית הקדושה מכה, והוא אמור לשמש כמסגד, ואילו השני, מעל קודש הקדשים, נבנה ללא קשר למכה, ורק בהדרכתם ולפי בקשתם של היהודים .

הרב גורן לא פירט את כל מקורותיו, אבל קרוב לודאי שאחד מהם היה ההיסטוריון הביזנטי תיאופניז (Theophanes). בשנה 815, הוא כתב מסה ביוונית בשם כרונוגרפיה. היא תורגמה לאנגלית ויצאה לאור בעיר הגרמנית בון בשנת 1839. ההיסטוריון האנגלי המפורסם גיא ל-סטרנג הביא, בספרו "ירושלים תחת המוסלמים" (1890), את הקטע הרלוונטי הבא:

"בשנה זו [635 לסה"נ], עומר התחיל לשחזר את בית המקדש בירושלים, כי המבנה, למען האמת, כבר לא עמד על יסודות חזקים, והיה במצב של הרס. כאשר עומר ביקש לדעת למה זה כך, היהודים ענו ואמרו, 'אם לא תשליך את הצלב העומד על הר הזיתים, בניין בית המקדש לעולם לא יעמוד איתן.' עומר מיד השליך את הצלב שעמד שם, על מנת שהבניין (בית המקדש) יעמוד איתן..."

הסופר ל-סטרנג מדגיש את מהימנותו של דיווח מפעים זה של Theophanes בשתי נקודות: הסופרים הערבים הראשונים שכתבו על בניית כיפת הסלע (ולא ייחסו לה קשר יהודי כלשו...) עשו כן יותר מ-50 שנה לאחריו. בנוסף, הביזנטי חי ופעל פחות מ-150 שנה לאחר שעומר כבש את ירושלים – יחסית לא הרבה זמן.

ניתן איפוא לראות, בהסתמך על מה שנראה כַּדיווח המוקדם ביותר של בניית מבנה כיפה הסלע, שהוא נבנה לא למוסלמים, אלא ליהודים! הוא אף היה אמור להיות "גירסה איתנה יותר" של בית המקדש.

כמה אירוני הוא שזה הרקע האמיתי של הבניין המסמל, בכל רחבי העולם, שליטה מוסלמית על האתר הקדוש ביותר ליהדות – ואיסור על תפילה יהודית שם.

כאשר שוב תישמע קריאה לחזור ל"סטטוס קוו "בהר הבית, שיהיה ברור שזה בעצם אומר לא פחות מאשר זכויות מלאות לתפילה יהודית באתר הקדוש - ואולי אף הרבה יותר מזה.

4 תגובות:

  1. יש בוודאי טעות הקלדה בשנת כתיבת המסה "כרונוגרפיה", שהרי המוסלמים כבשו את ירושלים ב-636 לספירתם והוחל בבניית כיפת הסלע רק כמה עשרות שנים לאחר מכן. אתה עצמך כתבת "הביזנטי חי ופעל פחות מ-150 שנה לאחר שעומר כבש את ירושלים".
    נא לתקן.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה על תשומת הלב.
      הטעות תוקנה.

      מחק
  2. בית המקדש לא היה איפה שהיום כיפת הסלע זה עובדה היסטורית ארכיאולוגית שלא רוצים שהציבור ידע חבל על היהודים שמבזים את עצמם ונושאים עיניהם ותפילותם לכתובת הלא נכונה.

    השבמחק
  3. אז איפה הוא היה לפי דעתך?

    השבמחק