יום שישי, 4 באפריל 2014

"זו יכולה להיות חזרה גנרלית"

כבר כמה שנים מתקיימים תירגולים והדמיות של קרבן הפסח, וגם רכישת מנויים על כבשים ועזים המיועדים לקרבן למקרה שיתאפשר (3,274 איש נמנו בשנה שעברה) * גם בשבוע הבא יתרחש תירגול חגיגי כזה, אבל האירוע האמיתי שאליו מכוונים כאן טרם נראה באופק

לקראת הדבר האמיתי
כהן, מזבח וגדי נצלה במעמד תירגול קרבן הפסח תשע"ב
בי' בניסן תשע"ב, לראשונה מאז חורבן הבית השני ככל הנראה, התקיים בירושלים בנוכחות למעלה מאלף איש טקס שיחזור מלא של מעמד שחיטת קרבן הפסח והקרבתו. אחרי קרוב לאלפיים שנות הפסקה, שוב התהלכו כהנים בתלבושת מלאה על פי הכללים ההלכתיים, היזו את דם הגדי שנשחט על גבי מזבח מאולתר שנבנה בלב מגרש כדורסל של מתנ"ס עירוני בשכונת שמואל הנביא בבירה, צלו את הבשר כשראשו על כרעיו ועל קרבו כשהוא תלוי (ככתוב) על גבי שפוד של רימון – ולבסוף גם אכלו מבשרו. התרחשות דומה התקיימה באותו תאריך גם בשנה שעברה, הפעם בשכונת נוף ציון בירושלים הצופה אל הר הבית. רק חסימת ירושלים באותה שעה בשל ביקור אובמה המעיטה במשהו בנוכחות.
ביום חמישי הקרוב, י' בניסן (10.4), בשעה 17:00, זה יקרה שוב. תנועות המקדש יקיימו תירגול של הקרבת הפסח. מסיבות מובנות גם הפעם זה לא יקרה בהר הבית אלא ברחבת ת"ת 'מימון' בשכונת קריית משה בבירה. י' בניסן, "בעשור לחודש הראשון", נבחר בכוונה תחילה בידי יוזמי האירוע מכיוון שהוא התאריך שבו הצטוו בני ישראל במצרים ליטול שה לביתם כהכנה לשחיטתו. המארגנים מעוניינים להזכיר את החובה ההלכתית להקריב את הפסח, מצווה שבדומה לברית מילה ביטולה גורר על-פי ההלכה היהודית עונש כרת, אך עם זאת למקד את האירוע סביב הכמיהה והגעגוע לקיום המעמד הלאומי הזה ולא סביב העימות בנוגע להיבט האקטואלי של הר הבית ונושא המקדש בימינו.
לקראת הדבר האמיתי
כהן, מזבח ושפיכת הדם במעמד תירגול קרבן הפסח תשע"ב
הרב איתי אליצור, מיוזמי המפגן הזה נימק השבוע את מטרות מעמד התירגול: "זה לא קרבן פסח. קרבן פסח אפשר להקריב רק במקום אחד: בהר הבית, ורק בי"ד בניסן בין הערביים. זו הכנה לקרבן פסח, כדי שנהיה מוכנים, כדי שנדע שברגע שהממשלה תאשר – אנחנו יודעים כיצד לעשות זאת. פסח הוא מצווה מהתורה, כמו מילה, כמו תפילין. הסיבה היחידה שלא עשינו אותו באלפיים השנים האחרונות היא כי לא נתנו לנו. בימי הבית זו היתה אחת המצוות המרכזיות של השנה, אבל מזה כאלפיים שנה הוא איננו קרב. בהתחלה משום שהרומאים לא אפשרו ליהודים לעלות להר הבית ולקיים את מצוותם, אחר כך בגלל שהמוסלמים לא אפשרו ליהודים לעשות כן, הצלבנים לא אפשרו לעשות כן, כך גם הטורקים, הבריטים והירדנים, וכיום – משום שהממשלה הישראלית אינה מאפשרת ליהודים לקיים את המצווה עליהם בתורה".
אגב, פוסקי הלכה רבים ראו בקרבן הפסח חובה הלכתית תקפה לגמרי בזמננו. החת"ם סופר כתב כך במפורש בתשובה לשאלת הרב צבי הירש קלישר: "לפי עניות דעתי לא צריכים לכהן מיוחס ונאכל שם מן הפסחים על כל פנים" (שו"ת יו"ד רלו), וכך כתב גם בן תקופתו הרב צבי הירש חיות, המהרי"ץ: "לא מצאתי שום דבר החוצץ היום להקריב קרבן פסח אחר שיבנה היום מזבח על מקום אשר היה בנוי בראשונה" (שו"ת עו, ב-ג). דברים זהים נכתבו גם בשו"ת 'נודע ביהודה' ואילו החזון אי"ש, שחי בתקופת מדינת ישראל, הוסיף שאין לבטל הקרבת קרבן הפסח אם תימצא אפשרות לעשות זאת.
והלעג? הלעג תמיד היה. אפילו בימי חזקיה, בעיצומו של הבית הראשון: "וַיַּעֲמִידוּ דָבָר לְהַעֲבִיר קוֹל בְּכָל יִשְׂרָאֵל מִבְּאֵר שֶׁבַע וְעַד דָּן לָבוֹא לַעֲשׂוֹת פֶּסַח לַה' אֱ-לוהֵי יִשְׂרָאֵל בִּירוּשָׁלִָם כִּי לֹא לָרֹב עָשׂוּ כַּכָּתוּב: וַיֵּלְכוּ הָרָצִים בָּאִגְּרוֹת מִיַּד הַמֶּלֶךְ וְשָׂרָיו בְּכָל יִשְׂרָאֵל וִיהוּדָה וּכְמִצְוַת הַמֶּלֶךְ לֵאמר: בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שׁוּבוּ אֶל ה' אֱ-לוהי אַבְרָהָם יִצְחָק וְיִשְׂרָאֵל וְיָשׁבֹ אֶל הַפְּלֵיטָה הַנִּשְׁאֶרֶת... וַיִּהְיוּ הָרָצִים עֹבְרִים מֵעִיר לָעִיר בְּאֶרֶץ-אֶפְרַיִם וּמְנַשֶּׁה וְעַד-זְבֻלוּן; וַיִּהְיוּ מַשְׂחִיקִים עֲלֵיהֶם, וּמַלְעִיגִים בָּם. אַךְ-אֲנָשִׁים מֵאָשֵׁר וּמְנַשֶּׁה וּמִזְּבֻלוּן נִכְנְעוּ וַיָּבֹאוּ לִירוּשָׁלִָם... וַיֵּאָסְפוּ יְרוּשָׁלִַם עַם-רָב, לַעֲשׂוֹת אֶת-חַג הַמַּצּוֹת" (דהי"ב ל).

פרטים, איפה ומתי?


תירגול קרבן הפסח יתקיים ביום חמישי י' בניסן (10.4.14) החל מהשעה 17:00 ברחבת תלמוד תורה 'מימון', רח' בן ציון 7, קרית משה בירושלים. תירגול העבודה ייעשה בבגדי כהונה כשרים, שירת הלל בידי הלויים, שחיטת כבשים ​בידי ​השוחט הרב יהודה גיאת​​ ​​וצלייתם​​ ראשם על כרעיהם ועל קרבם​​. ברכות בעת המעמד מפי: הרב שמואל אליהו, ה​​רב נחום רבינוביץ', הרב חיים כהן – 'החלבן'​ (ברכות מצולמות) וכן הרב יעקב מדן. הכניסה חופשית. כזית מבשר הצלי יחולק למשתתפים.
המעמד יועבר בשידור חי באינטרנט באתר מכון המקדש.
במקביל, כבכל שנה, גם השנה יבקש מכון המקדש מהציבור לרכוש את חלקו בכבשים ועזים מתוך עדרים גדולים שהועמדו הכן לצורך זה, וזאת במטרה למנות אלפי יהודים על קרבנות הפסח. היעד, במקרה הזה, הוא ליצור קהל רחב שידרוש מהרשויות לאפשר את קיום המצווה. בפסח שעבר רשם מכון המקדש עד ערב הפסח 3,274 מנויים על הקרבן – שכידוע לא הוקרב לבסוף בשל איסור הרשויות. גם במקרה הזה אין מדובר בניסיון להמחשת ימי המקדש גרידא. זהו צעד הנעשה מתוך הנחה שעם צבירת המומנטום, כשעשרות ומאות אלפי יהודים ירכשו את חלקם בקרבן הפסח, תיווצר מסה קריטית שתשכנע את הרשויות לאפשר את קיום המצווה במועדה ובמקומה – בהר הבית בערב הפסח.
לרכישת מנוי על קרבן הפסח: 1-800-800-455 או באתר מכון המקדש. ההתמנות נעשית עבור כל בן משפחה המסוגל לאכול בשר, ואפשרית לכל היותר עד ערב הפסח בחצות היום. עלות: 12 ₪ לנפש.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה