יום שישי, 19 ביוני 2015

לפעמים מתהפכות היוצרות/ישראל מידד

מה קורה כשהמוסלמים מופלים לרעה? || הם משתוללים

היכן עוקבים מאבטחים אחר תנועות גופם של מוסלמים בכדי שלא יתפללו? * בכנסיה הגדולה בקורדובה שבספרד מתייחסים למוסלמים ממש כמו ליהודים בהר הבית. והם, ראו זה פלא, נאבקים

↓ המוסלמים לא אוהבים שעושים להם מה שהם עושים לאחרים


רבים ממתנגדי המאבק למימוש זכויות היהודים בהר-הבית, אם מתוך פרשנות הלכתית מחמירה (וכנראה מוטעית) ואם בשל סלידה ממה שנדמה להם כמשיחיות פנאטית, חושבים שהעלייה להר-הבית והתפילה במתחם אלו זכויות שאסור לנו לתבוע ולפעול למענן. בוודאי, לטעמם, אם הדבר נעשה תוך הסתמכות על חוק חילוני של כנסת ישראל המבטיח גישה ופולחן חופשיים במקום הקדוש, ועל הגישה הליברלית המכבדת אדם באשר הוא אדם. ומה עוד שהדבר מרגיז את המוסלמים, מיליונים על מיליונים, ומייצר מציאות 'נפיצה'.

אלא שמתברר שמה שלא טוב ליהודים – שהס מלתבוע את זכויותיהם, טוב מאוד בעיני המוסלמים במקום שבו הם מוצאים עצמם לפתע בעמדה המסורתית של היהודים. הנה תיאורו של סעד בורקאדי, מהנדס מרוקני מרבאט שביקר בקתדרלה הגדולה בקורדובה שבספרד, מבנה שפעם היה בזיליקה ואחר כך הפך למסגד ולבסוף חזר והיה לכנסיה. הוא סיפר על חוויותיו לאתר "פוריין פוליסי" לפני חודש: "[אני] מפחד לבקר במסגד. חל שינוי רדיקלי בטיפול במוסלמים. כשאתה נכנס למסגד, והשומרים רואים שאתה מוסלמי, הם אומרים לך שהתפילה במקום אסורה". 

בורקאדי היה מופתע שבביקורו במקום בקיץ 2014 יחד עם קבוצת מוסלמים נוספים לא רק שהוא וחבריו לא הורשו להתפלל אלא שהשומרים התלוו אליהם באופן צמוד ממקום למקום, בכדי לוודא שגם לא ינסו להתפלל. הוא הוסיף וסיפר שההטרדה של המבקרים המוסלמיים בידי השומרים כה חמורה, עד שלדעתו הללו "רוצים שתדע מראש שבכוונתם להטריד אותך". הוא ציין שהקבוצה המוסלמית שעמה הגיע צעדה במבנה לצד קבוצת תיירים יפניים, אלא שהיפנים היו חופשים להסתובב ולצלם בלי כל מעקב מצד השומרים. אגב, דובר הקתדרלה הכחיש שקיימות הוראות מיוחדות למאבטחים במתחם כיצד להתייחס למבקרים מוסלמים.

ייתכן שחשדם של השומרים נובע ממקרה שאירע ב-31.3.2010, כאשר קטטה פרצה במקום בעת ששמונה תיירים מוסלמים מאוסטריה פרשו את שטיחי התפילה שלהם בתוך הכנסייה, כרעו ברך על הרצפה והחלו להתפלל בקול רם. כאשר מאבטחים הורו להם לעצור, המוסלמים הגיבו בהתנגדות תקיפה. 

אין ספק שקיים מאמץ מתמשך למחוק כל זכר למורשת האיסלאמית של המבנה שהיה פעם מרכז הווייתה של האוכלוסיה המוסלמית באיבריה. כאמל מחלאף, נשיא התאחדות המוסלמים בקורדובה, ציין: "רק לפני עשרה ימים הבאתי למסגד זוג מערב-הסעודית שהתארח בביתנו. ברגע שנכנסנו השומרים התחילו לדבר אודותינו במכשירי הקשר שלהם ועקבו אחרינו. יש להם פרנויה שכל מוסלמי שנכנס לשם מתכוון להתפלל במקום". האם המצב הזה מוכר לנו מאתר כלשהו בירושלים? 

ויש אפילו דמות מקבילה לשייח' ראאד סלאח – סנטיאגו אבסקל, מנהיג מפלגה ספרדית פופוליסטית בשם 'וואקס' המשתייכת לימין הקיצוני, המאשים את המוסלמים ברצון להחזיר את המקום לשמש כמסגד. לדבריו, מקומות נוספים בספרד, כולל גרנדה ואל-אנדלוס, נמצאים על הכוונת של "האידיאולוגיה של האיסלאם הקיצוני ביותר".

ומספרד לטורקיה, שם קבוצה גדולה של מוסלמים דורשת שהבזיליקה המונומנטלית של איסטנבול, "איה סופיה", תשוב לשמש כמסגד. לפני שבועיים וחצי, בשעות הבוקר המוקדמות, התקיימה בפתח המתחם תפילת מחאה מוסלמית.

בהר-הבית אסור ליהודים לשתות מים מהברזים, אסור לאכול, אסור להניע שפתיים ובוודאי להתנועע, אך כל הליברלים וההומניסטים מתייצבים משום מה לימין המוסלמים. אפילו כשבמקום מתגלה התנהלות בנוסח שלטון האפרטהייד ובסיוע משטרת ישראל, זה עובר לסדר היום, וכך גם באשר לצעקות הנשים המוסלמיות בהר. 

מדוע במדינת ישראל לא מעריכים את המאבק להכרה בהר הבית כמקום קדוש ליהודים ומגבים אותו, באותו אופן שבו המוסלמים יודעים לדרוש לעצמם את זכויותיהם? ויותר מזה, מדוע הוואקף זוכה להקלה ולהתחשבות בעוד הוא מתאמץ לדכא כל איזכור לאופיו היהודי המקודש של ההר? מדוע מאות עזתים מוסעים לירושלים מדי יום שישי מאז הסתיו האחרון במטרה להתפלל באל-אקצה שלהם, בעוד יהודים אינם מורשים לעשות זאת? ליהודים בירושלים מגיע לא פחות ממה שמוסלמים תובעים לעצמם בקתדרלה בספרד או בבזיליקה בטורקיה.


↓ המסגד-קתדרלה של קורדובה

זהו מסגד בן המאה השמינית לספירה שבתוכו כנסייה שנבנתה במאה ה-13‏. המסגד-קתדרלה עומד במקומה של בזיליקה שהוקמה במאה השישית בידי הנוצרים הויזיגוטיים, כנראה על בסיס של מקדש רומאי‏. הבזיליקה היתה בשימוש הנוצרים לפחות עד שנת 714. בזמן זה לערך עברה מחצית משטחה לידי שליט אל-אנדלוס, האמיר עבד-אל-רחמן הראשון. בשנת 786 הוא הורה להרוס את הכנסייה הנוצרית כדי לבנות במקומה את המסגד של קורדובה.

בשנת 1236 הכריז השליט פרננדו השלישי על הפיכת המסגד לכנסייה שהוקדשה למריה. במקום המחראב שבנה אל חכאם השלישי הוקמה הקפלה של פטר הקדוש. 

מוסלמים מרחבי העולם פנו לאחרונה לראשי הכנסייה הקתולית בבקשה שירשו להם להתפלל במרחב המבנה. הוועד האיסלאמי של ספרד המייצג 800 אלף מוסלמים במדינה, פנה לאפיפיור במכתב שבו נאמר שתפילת מוסלמים בקורדובה יכולה להביא להנחת עימותי העבר מאחור. אולם הבישוף של קורדובה סירב לבקשה בטענה שהמהלך לא יתרום לדו-קיום בין אנשים מדתות שונות.

בשנת 2010 נאסרו בקתדרלה שני מוסלמים לאחר מאבק שבמהלכו נפצעו קשה שני אנשי משמר הכנסייה. על פי מקורות בכנסייה המקרה אירע בעת סיור מאורגן של קבוצת מוסלמים אירופאים מאוסטריה. במהלך הביקור כרעו חלק מהמבקרים בקבוצה והחלו להתפלל. אנשי המשמר בקשו מהם לצאת ואז התפתחה תגרה שבמהלכה נפצעו אנשי המשמר וחלקם נזקקו לטיפול.


↓ כנסיית אניה סופיה באיסטנבול

אניה סופיה היא כנסייה יוונית-אורתודוקסית הנמצאת באיסטנבול שבטורקיה ונחשבת לפאר האמנות והאדריכלות של האימפריה הביזנטית, והיא מהמבנים המפורסמים בעולם. במקום שבו עומדת כיום כנסיית אניה סופיה עמדה במאה הרביעית כנסייה אחרת, שממנה לא נותרו שרידים. לאחר הריסתה נבנתה במקום כנסייה נוספת, שאף היא נשרפה במהלך מהומות בשנת 532. 

הקיסר יוסטיניאנוס הראשון הורה על בניית הכנסייה שלפנינו, שאכן נחנכה בשלהי שנת 536, ומאז, למשך כאלף שנים – עד אשר נבנתה קתדרלת סביליה – הייתה זו הכנסייה הגדולה בעולם. לאחר כיבוש העיר בידי הסולטאן העות'מאני מהמט השני בשנת 1453, הפכה הכנסייה למסגד, ציורי הקיר והפסיפסים שבה כוסו טיח והמבנה עבר התאמה לתפקידו החדש כמסגד. בשנת 1934, תחת שלטון נשיא טורקיה מוסטפא כמאל אטאטורק, הפך המבנה למוזיאון. 


  • ישראל מידד הוא בעל טור בג'רוזלם פוסט ומשמש מזכיר אגודת "אל הר השם".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה