יום שישי, 19 ביוני 2015

דעה: הריבונות בהר הבית מתחילה בדיונים בכנסת

פחד מהטרור המוסלמי בהר הבית || פחד מהטרור המוסלמי בכנסת

חוסר ריבונות ישראלית היא חבית הנפץ של מזרח התיכון - וזה מתחיל מחוסר יכולת לנהל דיון מכובד בכנסת ישראל. 

מאת רשל טוויטו/ ישראל היום

הדיון של ועדת הפנים החדשה בראשות חה"כ אמסלם בסוגיית האפלייה של יהודים העולים להר הבית פוצץ על-ידי חברי הכנסת הערבים. מה שהיה שם, היה תרגיל פוליטי מלוכלך אך צפוי. בוועדת הפנים של הכנסת ה-19 בראשותה של ח"כ מירי רגב היה שיח "עובדות מול הפחדות". בוועדת הפנים הנוכחית, כבר לא היה שיח אלא רק איומים וסתימת פיות.

העובדות אודות המצב בהר הבית - ידועות יותר ויותר לכלל הציבור, הרבה בזכות תנועת "סטודנטים למען הר הבית". התנועה מארגנת כנסים ודיבייטים, ערבי הסברה וחוגי בית, וכמובן גם סיורים בשטח. אבל עבור מי שלא מכיר ולא ביקר בהר הבית, המציאות שביקשו פעילי הר הבית להביא בפני הוועדה היום, לפעמים קשה להאמין: האפליה המדוברת מתחילה מרגע הכניסה בתור לבידוק הביטחוני בשער המוגרבים הקטן. שם, מפרידים בין יהודים ישראלים, לבין התיירים. בבידוק עצמו, השוטרים לא מתבקשים לבדוק האם חלילה יהודי הבריח סכין או נשק, אלא מתבקשים לחפש ולהחרים ספרי תהילים קטנים ומחזיקי מפתחות בדמות תפילת הדרך. אחרי שהפשיטו את המבקר היהודי מהזהות הדתית שלו, הוא ימתין לרוב בשמש שקבוצות תיירים יעלו להר ויסיימו את ביקורם ורק אז יתירו לו ולעוד שלושה-ארבעה יהודים לעלות להר. רק אז, הסיור המשפיל יוכל להתחיל בחסות משטרת ישראל והווקף הירדני. 


↓ משטרת ישראל מרחיקה את היהודים מההר

העובדות מדברות גם במספרים: תנועת "יראה" מדווחת על מעצרי-שווא ברוטליים, הרחקות ומשפטי-שווא ליהודים (כולל לקטינים!). האשמות מגוונות ומגוכחות ביותר: החל ממעצר על מלמול ברכה לפני אכילת תפוח, חבישת כיפה בהר הבית, הזזת שפתיים בחשד לקיום תפילה יהודית, ועד מעצר על הברחת והנפת דגל ישראל בשטח הר הבית. יהודים נעצרים על ימין ועל שמאל גם כאשר הם מותקפים על-ידי מוסלמים קיצוניים בהר. כן - קראתם נכון: מוסלמים ומוסלמיות הנקראים "מוראביטאת ומוראביטון" במימונו של השייח' ראאד סלאח מהתנועה האיסלאמית, תוקפים מילולית ופיזית יהודים שומרי חוק המבקרים בהר הבית. למרות זאת, משטרת ישראל מחליטה להרחיק דווקא את היהודים ומסרבת לעצור את מתפרעים גם בבקשה ישירה של המותקפים. הכל למען "שמירה על הסדר הציבורי". הכל מוצדק תחת הכותרת "שמירה על הסטטוס-קוו". 

ובכן, לא יכול להיות סדר ציבורי - כאשר אין תוכן ומשמעות למילה "סדר", וכאשר אין אכיפת החוק בשטח הר הבית. עמותות השמאל אשר דעותיהן ידועות, יכולות לדבר על קיצוניותן של תנועות הר הבית מסוימות, אך לא יכולות להתמודד עם אמת אחת: מדינת ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. ככזאת, עליה לשמור על שוויון בפני החוק ואכיפת החוק הישראלי בכל שטחי המדינה. אבל זה לא מעניין את אותן עמותות לזכויות אדם. כי כשזה נוגע לאפליה על בסיס דתי/ אתני וזכויות אדם, קל להם מאוד להתעלם - כי מדובר ביהודים ולא במיעוטים. ידוע שליהודים לא מגיע זכויות אדם... לא? 

הר הבית נמצא בליבה של ירושלים עיר בירתנו. לא מדובר במקום זניח אי שם בנגב. אסור שהר הבית ימשיך להתנהל באנרכיה מוחלטת. מדיניות ההבלגה של ממשלות ישראל לדורותיהן מאפשרות כיום את הכנסת דגלי חמאס ודאע"ש (בניגוד לנקבע בסטטוס-קוו) אך מאז 1967 לא הונף בגאווה דגל ישראלי אחד בהר הבית. מדיניות הממשלה האחרונה וזו הנוכחית, לא מאפשרת עליית חברי-כנסת ושרים להר הבית מהמחנה הלאומי, אבל כן נותנת לחה"כ אחמד טיבי להניף דגלי אש"ף בתפילת יום שישי בשטח כיפת הסלע! חברי-כנסת הם נבחרי הציבור והם מייצגים את הריבון. כשלא מאפשרים את ביקור נציגי העם בהר הבית, זו אמירה קשה שקובעת מן עובדה בשטח וחשש שדה-פקטו, עתידה של ירושלים כעיר מאוחדת בריבונות ישראל איננה כזו ודאית. 


↓ חבית הנפץ תלויה בריבונות על הר הבית

בימים הקרובים "תנועת סטודנטים למען הר הבית" תפרסם דו"ח אודות המצב הבעייתי והמורכב בהר הבית. יופיעו בדו"ח ניתוחי מצב והמלצות לדרגים הרלוונטים בעניין אפליית היהודים, לרבות בעניין התנהלות משטרת ישראל. אך המסקנה העיקרית היא זו: חבית הנפץ ממנה לכאורה חוששים כל-כך עמותות שמאל כמו "עיר עמים" וחברי-כנסת מהשמאל, איננה תלויה בקריאת "שמע-ישראל" או בברכה של ילד יהודי לפני אכילת תפוח בשטח הרגיש. היא תלויה אך ורק בחוסר הריבונות של מדינת ישראל בהר וברפיסות שלה אל מול האיומים ומסע ההפחדות שגורמים איסלאמיים ושמאלנים מובילים גם מתוך הכנסת.

חה"כ אמסלם נאלץ לפזר את הועדה לאחר שחברי-כנסת ערבים לא איפשרו לנהל דיון מתורבת ושיח דמוקרטי. חה"כ זחאלקה (הרשימה המשותפת) בגלוי איים בוועדה ש"דם יהודי יישפך אם יהודים יקבלו תנאים בהר הבית כמו שקיבלו במערת המכפלה". העובדה כי הדיון בוטל בעקבות פיצוץ השיח, מוכיח שכרסום הריבונות הישראלית לא מקבל ביטוי בוטה רק בהר הבית, אבל גם חלחל בצורה מסוכנת המאיימת על היסודות הדמוקרטים והיהודים של ועדות כנסת ישראל. 

  • הכותבת היא אחת ממייסדי תנועת סטודנטים למען הר הבית, רכזת צוות פרלמנטרי/שטח בתנועה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה