יום חמישי, 10 בספטמבר 2015

המקדש בפ"ש- ניצבים: מקום השכינה, לפני ה' תלוי במקדש

איפה זה לפני ה'? || המקדש בפ"ש

"אתם ניצבים היום כלכם לפני ה' א-להיכם ראשיכם שבטיכם זקניכם ושטריכם כל איש ישראל" (דברים כט ט)

↓ מאת: נחשון עמית

מפרש רש"י הקדוש, אתם ניצבים היום – מלמד שכנסם משה לפני הקב"ה ביום מותו להכניסם בברית.

איפה זה לפני הקב"ה? עונה האבן עזרא – אתם ניצבים היום כלכם לפני ה' א-להיכם – סביבות הארון. 

וכן כתב הרמבן "טעם אתם ניצבים היום כלכם לפני ה' א-להיכם- ...כי לקבל התורה בביאורה נאספו אליו או שהיו עומדים לפני הארון..."

וכן כתוב " בָּעֵת הַהִוא הִבְדִּיל ה' אֶת שֵׁבֶט הַלֵּוִי לָשֵׂאת אֶת אֲרוֹן בְּרִית ה' לַעֲמֹד לִפְנֵי ה' לְשָׁרְתוֹ וּלְבָרֵךְ בִּשְׁמוֹ עַד הַיּוֹם הַזֶּה: (דברים י,ח)

וכן "כִּי אִם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ תֹּאכְלֶנּוּ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ בּוֹ אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ וְהַלֵּוִי אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ וְשָׂמַחְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ: (שם יב,יח)

בכל המקומות המדברים על אכילת הקרבנות, שמחה במקדש ועבודת המקדש בית המקדש נקרא "לפני ה'" וכמו שראינו "לפני ה' " זה לפני ארון ה' הנמצא במקדש. אך מה קורה לאחר חורבן הבית?

וְשָׁב ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת-שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל-הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִֽיצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ שָֽׁמָּה (דברים ל, ג) 

ואומר רש"י. ושב ה' אלהיך את שבותך. היה לו לכתוב והשיב את שבותך, רבותינו למדו מכאן, כביכול שהשכינה שרויה עם ישראל בצרת גלותם, וכשנגאלין הכתיב גאולה לעצמו שהוא ישוב עמהם.

המקור לדברי רש"י הוא הגמרא במסכת מגילה דף כט:
תניא ר"ש בן יוחי אומר בוא וראה כמה חביבין ישראל לפני הקב"ה שבכל מקום שגלו שכינה עמהן גלו למצרים שכינה עמהן שנאמר הנגלה נגליתי לבית אביך בהיותם במצרים וגו' גלו לבבל שכינה עמהן שנאמר למענכם שלחתי בבלה ואף כשהן עתידין ליגאל שכינה עמהן שנאמר ושב ה' אלהיך את שבותך והשיב לא נאמר אלא ושב מלמד שהקב"ה שב עמהן מבין הגליות.

השכינה גולה עימנו לכל מקום, אך האם אפשר להסתפק בזה? גם כשארון ה' יה במשכן נדרשו ישראל לבניין המקדש על מנת ש"לפני ה" יהיה גם במקום אשר בחר ה'.

דווקא מפרשת התשובה למדו חז"ל שה' גולה עימנו, ומשם נלמד אף אנו שהשאיפה השלמה של תשובת העולם כולו היא שהקב"ה ישוב לביתו, וזה התשובה השלמה שעליה נאמר

וְשַׁבְתָּ עַד-ה' אֱלֹהֶיךָ וְשָׁמַעְתָּ בְקֹלוֹ כְּכֹל אֲשֶׁר-אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם אַתָּה וּבָנֶיךָ בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשֶֽׁךָ: וְשָׁב ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת-שְׁבוּתְךָ וְרִחֲמֶךָ וְשָׁב וְקִבֶּצְךָ מִכָּל-הָעַמִּים אֲשֶׁר הֱפִֽיצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ שָֽׁמָּה: אִם-יִהְיֶה נִֽדַּחֲךָ בִּקְצֵה הַשָּׁמָיִם מִשָּׁם יְקַבֶּצְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ וּמִשָּׁם יִקָּחֶֽךָ: וֶהֱבִֽיאֲךָ ה' אֱלֹהֶיךָ אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-יָרְשׁוּ אֲבֹתֶיךָ וִֽירִשְׁתָּהּ וְהֵיטִֽבְךָ וְהִרְבְּךָ מֵאֲבֹתֶֽיךָ: וּמָל ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת-לְבָבְךָ וְאֶת-לְבַב זַרְעֶךָ לְאַהֲבָה אֶת-ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשְׁךָ לְמַעַן חַיֶּֽיךָ:

תשובה למען חייך – ה' שב לביתו. ונסים בתפילת - "אלקינו ואלקי אבותינו, מלך רחמן רחם עלינו טוב ומיטיב הדרש לנו שובה עלינו בהמון רחמיך בגלל אבות שעשו רצונך בנה ביתך כבתחילה וכונן מקדשך על מכונו, והראנו בבניינו ושמחנו בתיקונו, והשב כוהנים לעבודתם ולוויים לשירם ולזמרם, והשב ישראל לנויהם, ושם נעלה ונראה ונשתחווה לפניך בשלוש פעמי רגלינו.

"ובמה תהיה תשובתם הלוא הם בארצות גלותם ורובי המצוות תלויים בארץ ובבית הבחירה ורק התשובה תהיה... אך אי אפשר לך לקיימם במעשה אבל בכל לבבך ובכל נפשך שתהיה לך כלות הנפש לקיימם" מלבים ל,ב)
התשובה היא המובילה לבניין המקדש.

בגלל אבות שעשו רצונך – בנה ביתך כתבחילה. שבת שלום
 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה