יום ראשון, 18 באוקטובר 2015

'מממשלה כזו אין מה לצפות לשינוי'

פחד מהתקדמות לכיוון הגאולה || נתניהו לא הראשון

פרופ' הלל ויס (במרכז) בהר הבית
פרופסור הלל ויס טוען שהחולשות של הממשלה מאפיינות זמנים רבים בהיסטוריה היהודית ושבמסגרת כזו אי אפשר לצפות לשינוי אמיתי

↓ מאת: אורי קירשנבום/ הקול היהודי

פרופסור הלל ויס מאוניברסיטת בר אילן, הוא מהדמויות הבולטות שמרבות לעלות לעתים קרובות להר הבית. במקביל לעיסוקו בנושא הר הבית, ויס משמש כדובר של "הסנהדרין המתחדשת" גוף המונה עשרות רבנים ומפרסם מעת לעת החלטות שהתקבלו במסגרת דיונים של הרבנים בנוגע לענייני ציבור שונים.

בשל ההאשמות החוזרות ונישנות שמושמעות על ידי פוליטיקאים ואנשי תקשורת רבים כלפי העולים להר הבית, לפיהם הם גורם מאיץ של הטרור הערבי המשתולל ברחבי הארץ, שוחחנו עם פרופסור ויס לשמוע ממנו כיצד הוא רואה את הדברים.

ויס מעמיד את נתניהו וממשלתו בשרשרת הדורות, וטוען כי התנהלות הנהגת המדינה כיום אפיינה חולשה בהנהגה בזמנים רבים מאוד בהיסטוריה היהודית. "הסיפור עם נתניהו הגיע לשיא, אבל זה לא רק נתניהו. נגיד, הסיפור של ישיבת הממשלה הראשונה אחרי שחרור ירושלים, שיש פרוטוקול שלה, אתה רואה שלא הרבנים, לא השרים, לא משה דיין ולא אף אחד, ידעו מה לעשות עם ה'מפלצת הזו', עם ה'וותיקן' הזה, כלשון דיין", אומר ויס.

"הרתיעה של היהודים מ'האימה' של הגאולה ושל הר הבית היא חוצה את כל ההיסטוריה. מאז שהקב"ה בא עם הרעיון של הגאולה למצרים ועד נתניהו וכל מי שבאמצע. זה נושא מאוד מאוד מפחיד כי זה מעמיד למבחן ולניסיון גם את העם וגם את הקב"ה. אדם שהוא לא שומר תורה ומצוות אי אפשר לצפות ממנו. הוא מנסה לברוח מזה ולומר שאנחנו 'ככל הגויים' כמו שאומר הנביא יחזקאל, שאנחנו עם נורמלי על פי משפט העמים".

ויס מספר שבמהלך חול המועד הוא נעצר, ובמגרש הרוסים בירושלים ראה איך בזה אחר זה מובילים שוטרים את העצורים הערבים מההתפרעויות בירושלים.

"מי שגרם לזה זו התפיסה השלטונית שלא משתמשת במינון מספיק בשביל לדכא את המהומות ולמעשה מלבה אותם, כדי שבסופו של דבר, במודע או שלא המודע, ייאלצו לחלק את ירושלים, לגרש את המתנחלים, להחריב את מדינת ישראל ולהרוס את כל מה שנקרא ציונות. הדברים האלה נעשים באופן מודע ולא מודע כל הזמן ללא הרף. כל ההיסטוריה היא כזו", טוען ויס.

מה הפיתרון? האם נכון לצפות מההנהגה לפתור את המצב?

"אני לא החכם באדם. מצד אחד באמת בממשלה שברו נורמות של פתיחה באש ופגיעה במחבלים. אי אפשר לא לראות הדברים האלה".

"מצד שני כשאין מטרה ייעודית, כשאין מטרה פוליטית, כשאי אפשר להשתחרר מ'שתי מדינות', כשאי אפשר לומר 'לא' לאובמה וכשעושים את הדברים האלה בשביל ל'דפוק את הדוסים' כמו שאמר יאיר לפיד בתקופת הגירוש, אז אנחנו בבעיה".

הנהגה כבולה


"ברור שאנחנו צריכים לאותת לכל הגויים ולעצמנו שהמטרה היא בניין בית המקדש לשם השם אלוקי ישראל, ושכל האומות שמעוניינות בכך יבואו לעבוד במקום המותר להם. אם אנחנו לא מאותתים את הדברים האלה אז לא משנה כל כך מה שנעשה, כי אנחנו פועלים ללא מטרה. בוודאי שנתניהו וממשלתו לא יכולים לפעול למטרות האלו, גם בנט לא יכול לפעול למטרות כאלה. זה בכלל מחוץ לעולם הפוליטי של המפלגות. לכן צריך ארגון אחר, מחשבה אחרת, מטרות אחרות. אני מקווה שמתוך הצרה הזאת הדברים יתבררו", מייחל ויס.

לסיום אומר ויס כי אין בכוונתו להפסיק לעלות להר הבית ומציג קריאת כיוון של בשורה רוחנית שצריכה לצאת מישראל. "אני בכל אופן אמשיך לעלות להר הבית וכל האנשים שעולים ימשיכו לעלות, אנחנו יודעים שזה לא פשוט, אבל 'תחילת נפילה ניסה'. אוי ואבוי אם לא נעלה להר הבית. אך יחד עם זאת, צריך להיות גם ביטוי של חסד ולא רק ביטוי של התגאות. זאת אומרת – מה ייצא לערבים ולכל אומות הועלם מזה שיהודים יהיו בהר הבית, באופן כלכלי, באופן חינוכי ובאופן מדעי. אלו באמת מסרים מורכבים וצריך שכל וקצב מסוים כדי להעביר אותם גם תוך כדי המלחמה".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה