יום חמישי, 19 בנובמבר 2015

הרב חרל"פ - ז' כסלו

ביקש לחדש את הקרבת הפסח || הרב חרל"פ - 65 שנים לפטירתו

הרב יעקב משה חרל"פ נולד בשנת תרמ"ב (1882) בעיה"ק ירושלים לאביו הדיין, הרב זבולון, שהיה דיין בב"ד של המהרי"ל דיסקין. הרב חרל"פ עלה במעלות התורה, ולמד את תורת הנגלה וגם את תורת הנסתר, ובהיותו בגיל עשרים ושבע, כבר נתמנה הרב לרבה של שכונת שערי חסד ולאחר מכן גם לרבה של רחביה כשהוא משלב בתוכו חסידות ופרישות.

↓ מאת: הרב אבי כהנא/ מעון המקדש
 
הרב חרל"פ התוודע לראי"ה קוק כבר בגיל כ"א, מיד לאחר שהרב קוק עלה לארץ, ונפשו נקשרה בראי"ה בצורה יוצאת דופן, ידו לא משה מידו של רבו, והיה לו כתלמיד חבר. מאוחר יותר, בשנת 1914 וכן בשנת 1923 הצטרף הרב חרל"פ לראי"ה למסע המושבות בצפון, על מנת לקרב את ישראל לתורה ומצוות, כך שבאופן טבעי ראו ברב חרל"פ כממשיך דרכו של הראי"ה.
 
אכן לאחר פטירת הרב קוק, מונה הרב חרל"פ לראש ישיבת מרכז הרב, ובשל גדלותו בתורה, לימים היה מועמד גם לכהן כרב ראשי לארץ ישראל, אך לבסוף נבחר הרב יצחק הרצוג זצ"ל. הרב חרל"פ נפטר בז' כסלו תשי"ב (1951) לפני 65 שנה.

הרב חרל"פ, השאיר אחריו ירושה תורנית ענקית של כ- 150 ספרים העוסקים בהלכה, אגדה ומחשבת ישראל, חלקם ראו אור ונקראו בית זבול או מי מרום על שם הוריו: מרים וזבלון. הרב הדגיש בספריו ובשיעוריו הרבים את קדושת ארץ ישראל ואת קדושת עם ישראל.
 
ראוי לציין, שהרב שאף לחדש את העבודה ולהקריב את קרבן פסח במועדו, וכך פעל בשנת תרפ"ז (1927) לקבל רישיון מהמנדט הבריטי להקריב קרבן פסח במקום המקדש על מנת להחיש את הגאולה על פי הקבלה, אך הדבר נודע לערבים, והם שלחו משלחת לנציב העליון לבל יתן רישיון ליהודים, אחרת תהיה שפיכות דמים... ומאז נשתתק עניין הקרבת קרבן פסח. תלמידיו מעידים כי הרב התכתב בדבר זה עם בנו, הרב של ראשון לציון, חיים זבולון חרל"פ ובמכתביו שפורסמו מתאר הרב את הרעיון של הקרבן קרבן פסח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה