יום שני, 11 בינואר 2016

ח"כ שרן השכל – הליכוד: המצב בהר הבית לא תקין

בהר הבית אני מדברת אנגלית || במדינה דמוקרטית צריך חופש דת

"אם שוטרים מפלים לרעה מישהו או לא מאפשרים לו לעלות להר בגלל שהוא יהודי, המצב הזה לא תקין והוא אסור. זה הרי המעט שנותר לנו שם – לעלות, לסובב בהר ולשאוף מהתרבות ומהמסורת שלנו במקום הזה. את המעט הזה צריך לאפשר"

↓ ארנון סגל מראיין את ח"כ שרן השכל – הליכוד


"הר הבית ובית המקדש מעוררים בי קודם כל תחושת שייכות. זה המקום שכל התרבות, ההיסטוריה והמסורת שלנו מתנקזות אליו. אצל רבים מתעוררות ביחס לאתר הזה תחושות דתיות, מחשבות על א-לוהות ועל מה שהתרחש שם מבחינה דתית, ואילו אצלי הוא מעורר את תחושת הקשר ההיסטורי למסורת שלנו, וכחלק מזה – הוא מחיה בי את תחושת החיבור שלנו למדינת ישראל. עליתי להר כמה וכמה פעמים. לצערי כחברת כנסת נאסר עלי להגיע לשם, ואני מכבדת את ההוראות". 

היום קשה לחוש בהר את החיבור הישראלי והיהודי למקום, לא כך? 

"אני לא מסכימה. גם כיום אפשר לחוש קירבה והתפעלות במקום הזה. בלי קשר לשאלה אם אדם מאמין או לא, הוא יודע ששם החלו התרבות וההיסטוריה שלנו, שם הוקם בית המקדש והתרחשה עקידת יצחק. משם הכל החל. בהיבט העכשווי, לצערי הרב בכל פעם שאני מגיעה להר נדמה לי שהתוקפנות כלפינו גוברת. אינני עולה ההרה בכיסוי ראש ובחצאית אלא כאשה חילונית המגיעה לשם באופן שאיננו שונה מכל תייר אחר, ובכל זאת התחושה קשה. אנשים קרובים אלי שכלל אינם יהודים וביקרו בהר כתיירים חוו את אותה ההרגשה. 

"היחס מצד הוואקף כלפי המבקרים איננו תקין. בביקור האחרון שלי כמעט הכריחו אותי לקנות מהוואקף בד להתכסות בו, וזאת למרות שהגעתי להר לבושה בחולצה ארוכה ומכופתרת ובמכנסיים ארוכים. בסופו של דבר הסתפקו בדרישה שאתפוס בידי את חולצתי כך שתהיה סגורה עד הצוואר. לפעמים, כשאני עולה ההרה, אני מדברת רק אנגלית בתקווה שהיחס כלפיי יהיה שונה. מה בסך הכל ביקשנו? לקבל כמה דקות של חוויה מההיסטוריה ומהתרבות שלנו. המעקב אחר כל צעד וצעד שלנו שם לא היה בעבר, וגם צעקות 'א-ללה הוא אכבר' לא נשמעו בביקוריי הקודמים בהר. 

"דיברתי עם שר הביטחון בעניין הזה והעליתי את הבעיה הזו בישיבות הסיעה. העובדה שהוציאו את המוראביטאת והמוראביטון מחוץ לחוק היא דבר טוב, אך במידה שהם עדיין פועלים שם אשמח לקבל פניות ולטפל בזה. חשוב לי לוודא שהחוק נשמר במקום. האווירה המתלהמת והתוקפנית הקיימת בהר איננה תואמת את ערכי המקום הזה שקדוש לכמה דתות. לכולם יש את הזכות להגיע אליו. נוצר מצב שאנשי הוואקף הנוכחיים מגיעים מהרשות הפלשתינית ואינם נייטראליים. לכן, הצעתי שהשומרים יגיעו מירדן ויעברו קודם לכן סדנה מהסוג שדיפלומטים עוברים, כך שידעו מה מותר ומה אסור להם לעשות שם. בסופו של דבר הוואקף הוא כוח בינלאומי שאמור להיות ניטראלי".

זה לא רק הוואקף. המשטרה עצמה עוצרת יהודים שמתפללים בהר. 

"במדינה דמוקרטית צריך להיות חופש דת. הלוואי שהמצב היה מאפשר זאת. לצערי, בשל העניין הבטחוני השאיפה הזו איננה ניתנת למימוש. לא מדובר באלימות מהסוג הקיים במזרח ירושלים, למשל, שגם במצב אלים ככל שיהיה המשטרה תיכנס ותעשה שם סדר. נושא הר הבית באמת רגיש מאוד ולצערי גם נפיץ, לא רק בהיבט של המתרחש בתוך מדינת ישראל אלא מנקודת המבט של העולם הערבי כולו. לכן יש לנהוג יותר זהירות במקום המסויים הזה.

"יחד עם זאת, אם שוטרים מפלים לרעה אדם או לא מאפשרים לו לעלות להר בגלל שהוא יהודי, המצב הזה לא תקין והוא אסור. גם בעניין הזה אשמח לקבל פניות ולטפל נקודתית. זכותם של יהודים לעלות אליו מבלי לחוות את האפליה הזו. חשוב לי לדעת שהכל מתנהל שם כשורה. זה הרי המעט שנותר לנו שם – לעלות, לסובב בהר ולשאוף מהתרבות ומהמסורת שלנו במקום הזה. את המעט הזה צריך לאפשר". 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה