יום שני, 19 בדצמבר 2016

שבת המקדש בחברון, הצלחה מעבר למצופה

תרגול עבודות המקדש || תוכנית תורנית עשירה

שבת המקדש שהתקיימה בחברון כללה מגוון תוכניות מרתקות לאורך התפילות והסעודות • האירועים התקיימו במערת המכפלה, בשכונת אברהם אבינו ובבית הדסה • הדרשות והשיעורים המרכזיים ניתנו מפי הגאון הרב דוב ליאור שליט"א והרב מנחם מקובר שליט"א


↓ בְּיוֹם הַשַּׁבָּת בְּיוֹם הַשַּׁבָּת יַעַרְכֶנּוּ לִפְנֵי ה' תָּמִיד

בבית ביתר שבחברון בשכונת אברהם אבינו התקיים עיקרה של שבת המקדש בתפוסה מלאה בהשתתפות של כמאה איש, כולל ילדים וצעירים רווקים ורווקות. בנוסף למתארחים בבית ההארחה, השתתפו בארועי השבת גם אורחים מאנשי המקום ואורחים שהגיעו מרחבי הארץ והתארחו בבתי משפחות בחברון. 

ביום שישי הדריכה הרבנית ציפורה שליסל את האורחים במוזיאון חברון בהדרכה מעמיקה, מרתקת ואקטואלית.


האורחים התקבלו לקראת שבת במאור פניה של מנורת המקדש הדולקת בשבעה נרותיה, שהודלקו על ידי יעקב היימן ושמשון אלבום. המנורה עמדה בדרום ושולחן לחם הפנים בצפון. הכלים הובלו בהתנדבות לחברון על ידי משה חכים. האירוע כולו כאילו התרחש בעזרה.

השבת הצליחה מעל המשוער, כל התוכנית הכתובה במודעה התקיימה ואף מעבר לה.

נשיא הכבוד של השבת היה הרב דוב ליאור שליט"א שבא עם רעייתו ונתן מסכת שעורים מרתקים באגדה ובהלכה במהלך השבת. הרב ענה על שאלות שנשאל במגוון נושאים הלכתיים ורעיוניים, כולל בדיני קדשים וטהרות וחידושם בזמן הזה.


תרגול והדגמה של החלפת לחם הפנים

מצוות השבת העיקרית שבמקדש היא עריכת לחם הפנים על שולחן הזהב על ידי החלפת הישן בחדש. קודמת לכך אפיית שתיים עשר כיכרות בערב שבת. 

הלחמים הישנים, שעדיין חמים ("לֶחֶם הַפָּנִים, הַמּוּסָרִים מִלִּפְנֵי ה' לָשׂוּם לֶחֶם חֹם בְּיוֹם הִלָּקְחוֹ") נמשכים על ידי הכוהנים מהמשמר היוצא ותוך כדי המשיכה שמים הכהנים מהמשמר הנכנס לחמים חדשים במקומם. 

שניים עשר הלחמים מתחלקים בין הכהנים בהתאם לכללים שנקבעו על ידי חז"ל. אכילתם בשבת על ידי הכהנים היא  מצוות עשה מן התורה.

הרב מנחם מקובר הרצה ופקד על הכהנים בבגדיהם שעמדו ליד השולחן. מתוך כך עלו דיונים על תפקיד הכהנים בזמן הזה.


אוירת מקדש גם בארוחות

חידוש משמעותי בשבת היה אפית חלות מקדש מיוחדות לשבת מסולת, שמן זית וקצח שנאפו על ידי מאפיית ארץ חיטה על פי מתכון שקיבל בהסתמך על שני ניסויים מוקדמים. האופה, מר מנחם בוירסקי אפה גם את לחם הפנים ולחמניות 12 כמנהג האר"י.



לשבת הגיעו משפחות מבית שאן, הגליל, תל אביב, אלקנה ומכל רחבי יהודה, שומרון ובנימין. בנות המדרשה לידע המקדש דאגו לאוירה הטובה של כל השבת. על אף מחלוקות ידועות, שלא הוצנעו, כמו בענין עלית נשים להר הבית, השבת עברה בחיבה ובשלום.

במוצאי שבת, במסגרת סעודת מלווה מלכה הרצה הרב אברהם בלס על הירושלמי והמקדש, כאשר הוכיח באותות ובמופתים ובטוב טעם ובשכל את יחסו המיוחד של הירושלמי למקדש. הוא הביא למשל דוגמאות לכך שבתלמוד הבבלי את מקומו המרכזי של בית המקדש החליף בית המדרש, לעומת המקום המרכזי של בית המקדש בתלמוד הירושלמי.


השבת אורגנה על ידי ציפורת חזי ופרופ' הלל ויס - מנהל תרגולי המקדש, אשר הנחה את השבת בטוב טעם ובסיוע המשתתפים. המדרשה לידע המקדש העמידה כלים לקיום השבת ובין השאר העמידה מערכת לוגיסטית לניהול הרישום וההתארגנות הכספית.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה