יום חמישי, 20 בספטמבר 2012

המשטרה משנה כיוון: התירה ל"מסורבי העליה" לעלות להר הבית

מאת: ארנון סגל

הרב ישראל אריאל והרב יוסף אלבום בהר הבית
בשבוע שעבר שינתה לפתע המשטרה את מדיניותה, והחליטה להתיר את עלייתם להר של כמה מפעילי המקדש שעד כה נמנעה מהם הכניסה אליו * מפקד יחידת המקומות הקדושים סנ"צ אבי ביטון, זימן לפגישה את בכירי אנשי ההר, הרבנים ישראל אריאל ויוסף אלבוים, ובישר להם שיוּתר להם מעתה לשוב ולבקר במקום הקדוש * נראה שהמשטרה נאלצה לנהוג כך בעקבות פניית השניים למבקר המדינה לאחרונה, וכן בשל לחץ מצד הוועדה לביקורת המדינה בכנסת שעומדת לדון בעניין * סוף פסוק? כנראה שלא

לפני שלושה חודשים הזמירות היו שונות לגמרי. 'מקור ראשון' ביקש אז מהמשטרה לנמק את איסור הכניסה להר הבית שהוטל ימים קודם לכן על הרב ישראל אריאל, ממשחררי המקום במלחמת ששת הימים ומי שהופקד אז לשמור בפתח כיפת הסלע. ממשטרת ירושלים נמסר אז בתגובה: "הרב ישראל אריאל הפר את החוק במהלך ביקורו בהר הבית ונפתחו נגדו הליכים פלילים". בקשתנו מהמשטרה לפרט את החוק שעליו עבר הרב אריאל – לא נענתה. הרב אריאל אכן זומן לכמה חקירות משטרתיות, אך כפי שניתן היה להעריך מראש, לא הוגש נגדו כל כתב אישום. זאת כנראה מפני שהסיבה האמיתית להרחקת הרב אריאל מההר היא ניהול תפילה פומבית במקום ביום ירושלים האחרון, מה שאיננו נחשב לעבירה על חוק כלשהו.
הרב אריאל מעריך שלחץ פנימי במשטרה הוא ככל הנראה זה שהוביל שם למסקנה שהתעקשות משטרתית בעניין ה'מסורבים' תצטייר בעיני המבקר כצעד בלתי חוקי. הרב ישראל אריאל הוא רק אחד מכעשרים יהודים שומרי מצוות שהמשטרה מונעת מהם באופן קבוע את הכניסה להר. הרב יוסף אלבוים (59), למשל, ותיק פעילי המקדש, היה אסור כמעט שנתיים בעלייה להר. העילה: קריאה בערוץ 7 להקמת 'כולל' בהר. 'מסורבים' נוספים, בין השאר,  הם יהודה עציון, יהודה גליק, ירעם נתניהו ויוסף רבין.
במהלך הפגישה, שני הרבנים השיבו לביטון שיתקשו לשוב ולעלות להר בעוד שומרי מצוות אחרים ממשיכים להיות אסורים בכניסה אליו. ביטון השיב להם שבכוונת המשטרה לאפשר בהדרגה גם לשאר המורחקים היהודים ולשוב ולפקוד את ההר. בנוסף לכך ביטון ביקש מהשניים לשמור על הנהלים במהלך ביקורם בהר. הרב ישראל אריאל השיב לו שיכבד את הנהלים, אך דרש ממנו להראות לו נהלים כתובים בעניין. ביטון סירב לכך. ואכן, ככל הנראה אין בנמצא נהלים מפורשים בנוגע לפעולות פולחן יהודי הננקטות בהר, מלבד נהלים בעל-פה.
עם זאת, ביטון הוסיף שכל עוד מדובר בנשיאת תפילה יהודית באופן אישי ולא מניינים משותפים, מבחינת המשטרה אין מניעה בכך. בעקבות הפגישה הורה ביטון לפקודיו להקפיד גם על הרחקת אנשי הוואקף מהקבוצות היהודיות המסיירות בהר.
ואכן, ביום ראשון השבוע, ערב ראש השנה ולאחר הפסקה ארוכה, שבו הרבנים אלבוים ואריאל להר. באופן יוצא דופן אלבוים אף הותר להעלות עמו את ספרו של הרב אריאל 'בית המקדש בירושלים'. כמותם הותר להיכנס גם מורחק נוסף, אליעזר ברוייאר מקרית ארבע. ואולם ברוייאר לא זכה לדקות רבות של שהיה במקום הקדוש, מפני שבאמצע הסיור עוכב בידי המשטרה ונלקח לתחנת הקישלה, שם הושאר בהמתנה למשך כארבע שעות בערב החג. כששוחרר לבסוף נמסר לו על הרחקתו מההר לשבועיים נוספים.
אליעזר ברויער הכהן בהר הבית
מניסיונו, נראה לברוייאר שגם הפעם זה לא ייגמר בשבועיים, וייתכן שלמעשה ההר שב ונסגר בפניו. לברוייאר נאמר שעילת עיכובו היא העובדה שמילמל פסוקי תפילה במקום. לתהייתם של כמה מפעילי ההר היהודים באוזני מפקד הימ"ק אבי ביטון על הטיעון הזה, לאחר שהבהיר בפגישה המקדימה שתפילה יהודית אישית מותרת במקום, טען ביטון שברוייאר התפלל בקול רם ובפרץ רגשות. מבקר אחר, שעמד בצמוד לברוייאר כל משך שהייתו בהר, מכחיש זאת מכל וכל: "ברוייאר לא עשה דבר. להערכתי מתנכלים לו בכוונה כדי להמשיך את הרחקתו מהמקום".
ממשטרת ירושלים נמסר כי מר ברוייאר עוכב לחקירה לאחר שקרא בקריאות רמות פסוקי תפילה ברחבת הר הבית, ובסיומה הוא שוחרר בתנאים מגבילים. במשטרה מציינים שאין זו הפעם הראשונה שמר ברוייאר מפר את כללי הביקור בהר הבית. בעבר, הפר בצורה קשה ובוטה את כללי הביקור ונמנע כניסתו להר הבית לתקופה ארוכה. מצער מאוד שגם בביקורו הראשון מזה תקופה ארוכה, חזר על מעשיו האסורים. במשטרה מוסיפים שהתפילה בהר הבית אסורה גם ליחיד, וכקביעת בג"צ, מותרת התפילה בין אדם לבוראו, קרי תפילה שבלב.
במשטרה מדגישים שכל מי שיפר את כללי ההתנהגות מכל צד שהוא, יוצא מרחבת הר הבית ותפתח נגדו חקירה פלילית.
הרב אריאל והרב אלבום בהר הבית בערב ראש השנה תשע"ג

הרב אריאל והרב אלבום בהר הבית בערב ראש השנה תשע"ג 

הרב אריאל והרב אלבום בהר הבית בערב ראש השנה תשע"ג 

הרב אריאל והרב אלבום בהר הבית בערב ראש השנה תשע"ג 

הרב אריאל והרב אלבום בהר הבית בערב ראש השנה תשע"ג 

הרב אריאל והרב אלבום בהר הבית בערב ראש השנה תשע"ג 

הרב אריאל והרב אלבום בהר הבית בערב ראש השנה תשע"ג 

הרב אריאל והרב אלבום בהר הבית בערב ראש השנה תשע"ג 


3 תגובות:

  1. זה הופיע במקור ראשון?

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מבין שלא, זוהי כתבה יחודית לאתר.

      מחק
    2. הכתבה נכתבה על ידי ארנון סגל ונשלחה לפרסום באתר.
      הכתבה פורסמה בלעדית באתר.

      מחק