יום שישי, 8 בנובמבר 2013

מאבטח בכניסה להר הבית: מדיניות איסורי התפילה בהר הבית על סף שבירה

מתוך יחידת האבטחה המופקדת על הכנסת המבקרים להר הבית נשמעות הערכות שביטחונה העצמי של המשטרה במקום הולך ומתערער  ב', חבר בצוות מסוף השמירה בפתח ההר, מעיד שמודיעין מדויק אמנם מוזרם לשם כל העת בנוגע לכוונות יהודיות להניף בהר דגל או חלילה למלמל ברכה, אולם הלחץ הגובר גורם לשוטרים עצמם לפקפק בצדקת הטיעונים נגד תפילת יהודים במקום 

התור בכניסה להר הבית
ב', מאבטח במסוף הכניסה להר הבית, חזר בשבוע שעבר עצבני מהעבודה. "עשו לחברים שלנו תרגיל מסריח. אחד הקצינים החביא בכיסו של אחד התיירים בקבוק קטן של אלכוהול וציפה שהמאבטחים יגלו זאת, אבל מי שהיה באותה עת בעמדה לא איתר את הבקבוק. מה לעשות שרק ליהודים דתיים אנחנו מתירים לעצמנו להכניס ידיים לתוך הכיסים בעת הבידוק?"
בקבוק אלכוהול חמור מבחינת המשטרה לא פחות מבקבוק תבערה בהר, וזאת בשל סלידת המוסלמים מאלכוהול וממוצריו. עם זאת, "המאבטחים והשוטרים ששהו בצהריים בעמדת הבידוק עשו לקצינים תרגיל מסריח בחזרה", אומר ב', כשהוא מרוצה. "הם ערכו על התיירים בדיקה קפדנית כמעט כפי שעורכים על יהודים דתיים וביקשו מהם להוציא הכול מהכיסים, וכך נכנסו לשטח ההר רק 150 תיירים בעוד מאות נותרו בחוץ".
ואיך פועלת המשטרה עם היהודים שמבקשים להתפלל במקום הקדוש? "בדרך כלל אנחנו מקבלים מידע מוקדם על זהות הקבוצות היהודיות שיגיעו", מספר ב'. "המשטרה יודעת כמעט הכול. היום, למשל, הגיע מידע מודיעיני ישירות מהמטה הארצי על שני חובשי כיפה העונים לשם יהודה שאמורים לעלות להר ולחולל 'פרובוקציה' – כלומר להתפלל שם או להניף דגל ישראל. אחד מהם הגיע וערכנו עליו בידוק יסודי מאוד. קיים במסוף קלסר המתעדכן לפי הצפי של הקבוצות הדתיות שאמורות להגיע, והוא כולל רישום של העולים בפועל להר - אבל רק של אלו היהודים. תיירים אינם נרשמים. היום דווקא ציפו שיהיו פרובוקציות יהודיות אבל לא היו", הוא מציין. "שני מחבלים משוחררים היו אמורים להגיע להר ולחגוג את שחרורם, ובמשטרה היו בטוחים שתנועות הר הבית יגיבו לעניין".
איך נראים תדריכי הבוקר שלכם?
"רוב התדריך נוגע בצורך לבדוק היטב יהודים דתיים ולוודא שאין להם ספרי תפילה. יהודים חילונים אנחנו לא ממש בודקים. הם מסווגים כתיירים".
איך מגיבים מאבטחים ושוטרים כשמורים להם לעכב בכניסה את הדתיים לבידוק ממושך ולהזרים פנימה את כל היתר?
"בוא נהיה מציאותיים. השוטרים עושים את מה שאומרים להם, כי אלו לא החבר'ה הכי איכותיים שיש - במיוחד השוטר הקבוע בכניסה. הוא מזיק למדינה, כי הוא צועק על תיירים בלי סיבה. ובכל זאת יש שם שוטרים שמדברים נגד ההתנכלות לדתיים. יש בהר שוטר ערבי שאומר כל הזמן שהוא לא מבין מה העניין ולמה עושים ליהודים בעיות. המאבטחים מתרגזים אפילו יותר מהשוטרים על ההוראות המפלות, כי לא נעים לדחוף ידיים לבגדים של אנשים אחרים. זה לא לעניין. המאבטחים מוצבים בכניסה מהסיבה הפשוטה שאם תתרחש תקלה ובטעות ישכחו חלילה להוציא איזה ספרון של מנחה וערבית שיהודי השאיר בארנק, יוכלו להפיל את האחריות על המאבטחים. אנחנו שם בשביל לכסות על השוטרים".
מישהו מכם העיר פעם בתדריכים משהו בסגנון 'מה אתם רוצים מיהודים? זה לא חוקי. למה אתם עושים דברים כאלה?'
"מאבטח לא יגיד דבר כזה כי יזרקו אותו מהעבודה. בסופו של דבר הוא בא לשם להתפרנס. אני אמרתי כמה פעמים דברים דומים אבל לא ישירות, לא לשוטר הממונה בכניסה. אי אפשר לנהל איתו שיחה".
ככלל, כך נראה, השומרים עצמם אינם משוכנעים מהי הדרך לנהוג בסוגיית העלייה להר, כפי שהיא מוצפת לאחרונה בתודעה הציבורית. "קיים בלבול אצל השוטרים עצמם בשאלת היחס ליהודים דתיים. מצד אחד הם קוראים התבטאות של המפכ"ל בעיתון 'ישראל היום' שמותר ליהודים להתפלל בהר הבית, ומצד שני בפועל קיימת הנחיה האוסרת על יהודים להתפלל. לא תמצא הוראות בכתב נגד יהודים, אבל קיימות הוראות ברורות שיהודי דתי מחויב בליווי משטרתי בהר. הטענה היא שהליווי נועד כביכול להגנתו, אבל אני יודע את האמת והשוטרים אמרו לי בעצמם שהליווי נועד למנוע משומרי המצוות להתפלל בהר. לפני שלושה שבועות, ביום שבו נעצרו יהודה גליק והרב ישראל אריאל, שאלתי את אחד השוטרים שירד מההר למה עצרו אותם. הוא אמר לי: 'הם לא עשו כלום'. 'חיפשו' אותם'".
מי נתן את ההוראה 'לחפש' אותם?
"אינני יכול לומר. אני מניח שזה מגיע גבוה מלמעלה, שרמזו יפה-יפה לליאור שירוני, מפקד הר הבית, למצוא כבר על מה לעצור את גליק ואת הרב אריאל. לא תמצא הוראה רשמית לעשות זאת".

סף השבירה קרוב

לשומרים בכניסה להר, כך מתברר, ידועות בדיוק נקודות החולשה של כחולי המדים. "אם הייתי אחד מפעילי הר הבית, הייתי יכול לגרום למשטרה לרדת על הברכיים", משוכנע ב'. "אם יבואו בתדירות גבוהה הרבה יהודים שומרי מצוות, זה ישבור את המשטרה. זה יכול להביא לתוצאות מהירות. כך למשל, לאחרונה התלוננו יהודים חובשי כיפה על כך שרק מהם מבקשים תעודות זהות, ולכן לפני כחודש ניתנה הוראה לבקש דרכון מכל תייר שאיננו מגיע במסגרת קבוצה מאורגנת. בניגוד לתעודות של היהודים הדתיים, לתיירים אנחנו לא באמת בודקים את הדרכון, אבל עצם הצורך לבקש זאת מביא לבדו את המשטרה לסף שבירה. הבידוק הוא גם מעבר לכוחם של מדריכי התיירים, שמגישים בעקביות תלונות נגד משטרת ההר וזו לא יודעת איך להתמודד עם העניין.
"ברור לי שאם יום אחר יום יבואו אפילו רק חמישים יהודים שלכולם יהיו ספרי קודש והם יתווכחו עם השוטר וכך יתקעו את התור, ובו בזמן מישהו מחוץ למסוף ידאג לרשום את מספר הטלפון של המשטרה להגשת תלונות, זה ישבור אותה", הוא מוסיף.
"גם האירוע שבו הונף דגל ישראל בהר לפני שלושה שבועות פגע במשטרה, כי עובדתית לא הייתה לכך כל תגובה ערבית נזעמת. במשטרה הרי טענו כל הזמן שאירוע כזה יתסיס את כל העולם, אבל בשורה התחתונה זה לא מעניין אף אחד. העולם הערבי עסוק בדברים אחרים והר הבית לא מעניין אותו. המשטרה מנפחת את הסיפור הרבה מעבר למידותיו".
"הלחץ הפנימי במשטרה גדול מאוד", מעיד ב', ומביא לדוגמה מקרה שבו ביקש חייל לבוש אזרחי לעלות ההרה כשמדיו בתוך תיק. שוטר תורן בשם אלעד הורה למאבטחים לא להכניס את החייל לשטח ההר, ואותו חייל, שהתברר ככתב גלי צה"ל יותם ברגר, מיהר לדווח על הסירוב להכניסו למאזיני התחנה הפופולרית.
התוצאה של המקרה הייתה הגברה נוספת של עוצמת הלחץ במטה יחידת המקומות הקדושים. "למחרת התחוללה מהומה. פתאום מצאתי את עצמי מושעה מעבודה במסוף. הלכתי לברר עם הקצינים מה העניין, והתברר לי שאותו שוטר העליל עליי שאני הוריתי בניגוד לדעתו לא להכניס את החייל. לא היה ולא נברא. מכיוון שגם אחרים העידו לטובתי ובדיקה במצלמות המוצבות במקום העלתה שהצדק איתי, הוחזרתי לעבודה ואילו השוטר הושעה מהמסוף והועבר לעבוד בשטח ההר עצמו. אינני מבין זאת. אם הר הבית כה רגיש כפי שקציני המשטרה אומרים כל הזמן, איך ייתכן ששוטר שעשה עוול כזה והטיל אשמה על חפים מפשע יכול להמשיך לעבוד בו?"
יש גם נושאים אחרים שמתסכלים את ב': "המשטרה פוחדת מקומץ נשים מוסלמיות שצורח בהר", הוא מוסיף לתקוף. "רק בשל כך מחזיקים שם כוחות ענק, למרות ש-2-3 שוטרים היו יכולים לפתור את הבעיה. אין סיבה בעולם שיהודים לא יוכלו להתפלל בהר, וכל שנדרש לשם כך הוא קצת יותר לחץ. כבר כעת תנועות הר הבית מצליחות להביא את המשטרה למצב שבו היא מתקשה מאוד להתנהל. אני עובד כבר חצי שנה בשער המוגרבים, ורואה את הדברים מתרחשים בתהליך מואץ. נכון שלפעילי הר הבית נדמה שהמצב דווקא מחמיר, אבל זו תחושה מטעה. ככל שהנהלים מקשיחים והולכים, כך קרב סף השבירה של המשטרה. הרי יש גבול כמה אפשר להגביר את הבידוק".
נותנים לכם גם שיחות מוטיבציה - משהו בסגנון 'חייבים לעשות לדתיים צרות, אחרת הם יתפללו ויבעירו את המזרח התיכון'?
"בהתחלה, כשהגעתי, היו אומרים לנו דברים בסגנון הזה, אבל אני חושב שכיום גם המשטרה מבינה שתפילה יהודית בהר לא מסכנת אף אחד. המשטרה יודעת לאבטח, וכשבג"ץ יחייב אותה לאבטח היא תעשה זאת היטב. אומר לך את האמת: בהתחלה קניתי את התעמולה הזו, אבל עם הזמן הבנתי את האמת".
מאיפה מגיעה הדקדקנות היתרה בבידוק?
"זה פחד מהלא נודע. במשטרה מפחדים שבמשך כמה חודשים יהיה קצת רעש מוסלמי. אולי באמת יהיה רעש, אבל עובדה שאצל 'נשות הכותל' לקחו את הסיכון הזה והתברר שהחרדים הקיצונים אינם יכולים לעשות דבר כשיש בשטח מספיק שוטרים. היו אירועים ביטחוניים, בעיקר ברמדאן, שבמהלכם הוזרמה להר כמות היסטרית של שוטרים, ועם כל הכעס המוסלמי על מעצרו של ראאד סלאח, למשל, ולמרות שהיה ציפייה משטרתית למהומות ענק, בשורה התחתונה לא קרה כלום. את חצי מהשוטרים שהעלו להר לא הייתה בכלל סיבה להעלות. הערבים מפחדים מהמשטרה פחד מוות".
לפני שהגיע להר הבית, ב' לא ידע דבר וחצי דבר על העימותים בעניין. "אבל אני מאמין שיהודים צריכים לעלות להר הבית", הוא משוכנע כיום. "זה נובע מהמקום הפשוט ביותר. שחררנו את המקום וניצחנו במלחמה - שיסתדרו עם זה. אינני חושב שיש כאן בכלל ויכוח של שמאל-ימין. אם זה שלנו, זה שלנו. אינני רואה סיבה שהווקף יקבע פה את העניינים, בייחוד כשסוריה, ירדן ושאר מדינות ערב במצב רעוע מתמיד".
לסיכום, יש לב' עצה לתנועת המקדש: "תנועות הר הבית צריכות לחשוב באופן אסטרטגי ולשבור את מדיניות המשטרה. להבנתי מדובר בסך הכול בכמה שבועות של עבודה אינטנסיבית, בעזרת כמה חבר'ה מסורים שלוקחים את העניין עליהם. אולי כדאי להיעזר בתיירים נוצרים שיתפללו בהר. אני כבר מת לראות יהודים עולים להר באופן חופשי".

תגובה 1: