יום שישי, 9 במאי 2014

מה קדוש יותר הר הבית או הסטטוס קוו?

סגן השר לשרותי דת, הרב אלי בן דהן, מבקש לעשות את מה שאיש מהמחזיקים בתיק הזה לא עשה מאז מלחמת ששת הימים – להסדיר בתקנות תפילת יהודים בהר הבית ולהכיר בו כמקום קדוש ליהדות * בדיוק בעניין הזה הוא כבר הספיק להתנגש חזיתית עם השר לבטחון פנים יצחק אהרונוביץ' ("לא נשנה את הסטטוס קוו. אלחם בדברים האלה"), אבל הרב בן דהן לא מתרגש: "יש מהלכים שאורכים זמן. העיקר הוא שהשיח הציבורי בעניין השתנה"

בניגוד לכל בעלי הבית הקודמים במשרד הדתות ב-47 השנים האחרונות, החליט סגן השר לשרותי דת הרב אלי בן דהן להכיר בהר הבית כמקום קדוש ליהדות. זה קורה אחרי כמעט יובל שנים שבהם נותר סעיף 4 בחוק המקומות הקדושים ("שר הדתות... רשאי לאחר התייעצות עם נציגים של בני הדתות הנוגעות בדבר או לפי הצעתם ובהסכמת שר המשפטים, להתקין תקנות בכל הנוגע לביצועו") כאבן שאין לה הופכין, לפחות בכל הנוגע למקום הקדוש בעולם. ואכן, סגן השר בן דהן הכין תקנות. פירוט מלא שלהן טרם זכינו לקבל, אבל בירור בלשכת סגן השר מעלה שהן אמורות להסדיר תפילת יחיד יהודית בהר.
ההכרזה בעניין של הרב בן דהן הרגיזה מאוד את השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ'. ברשת ב' זה הוגדר כבר כ"משבר פוליטי ומדיני חדש שמאיים על הקואליציה". אהרונוביץ' ניצל מסיבת עיתונאים שערך בפורידיס בעקבות פעולת תג מחיר בשבוע שעבר כדי להצהיר, כמעט באוססיביות, שהוא לא יניח למהלך של בן דהן לקרום עור וגידים. הנה טעימה: "לא אאפשר לשנות את הסטטוס קוו. הסטטוס קוו ליהודים ולערבים יישמר בהר הבית. אני אומר זאת בצורה החלטית. הדברים האלה ברורים וחדים, ואני אלחם בדברים האלה. לא אאפשר שינוי כזה שמנסים לקדם לי מאחורי הגב".
סגן השר בן דהן הגיב בקול ישראל בעוקצנות: "אני ממליץ לשר אהרונוביץ' לדאוג בראש ובראשונה לתפקוד משרדו. רק לאחרונה ראינו איך משפחות שעלו להר הבית גורשו משם בביזיון רב על ידי מטר אבנים, איך שוטרי ישראל עולים להר הבית ומגורשים משם על ידי מטר אבנים. זה בזיון למדינת ישראל שאיננו מסוגלים להשליט את הסדר בהר הבית".
ניסיתי לברר בלשכת השר לבטחון פנים מהי הסיבה שבגללה מתנגד השר לשינוי הסטטוס קוו. שאלתי גם מהי תגובת השר לסרטון מלפני כשבועיים שבו נראית התנפלות ערבית על ילדים חרדים בהר. השר סירב להגיב לשתי השאלות. סגן השר בן דהן ממשיך בינתיים מצדו לקדם את התקנות. שאלנו אותו כמה שאלות בנושא הבוער.
הרב בן דהן, למה צריך את העניין מלא-המתח הזה דווקא עכשיו?
"אינני מכיר דרך אחרת שמסדירה תפילת יהודים בהר הבית אלא דרך התקנת תקנות בחוק המקומות הקדושים. השלב הראשון חייב להיות שהר הבית יוכרז כמקום קדוש. לצערנו הרב מדינת ישראל עדיין לא הכריזה בפה מלא שהר הבית הוא חלק מהמקומות הקדושים. השלב הבא הוא התקנת תקנות. לדעתי צריך להסדיר בו גם את קודי ההתנהגות של הערבים ובעצם של כל מי שעולה".
איך אתה מסביר שמכל שרי הדתות שקמו מאז מלחמת ששת הימים אף אחד לא קם ועשה את מה שאתה מתכוון לעשות?
"אינני יודע. למעשה אין לי סמכות להכריז על הר הבית כמקום קדוש בלי הסכמת ראש הממשלה, כי הר הבית ורחבת הכותל המערבי הם באחריות משרד ראש הממשלה ולא באחריות המשרד שלי. המשרד לשרותי דת יכול רק לקבוע תקנות. אני מניח שלא יהיה פשוט להעביר אותן בממשלה, אבל הגיעה השעה לעשות זאת". 
גם בנט בעד
השר אהרונוביץ' מביע התנגדות נחרצת למהלך הזה. האם זה אומר שאתה נלחם בעצם בטחנות רוח?
"אינני מבין את ההתנגדות הגדולה של השר אהרונוביץ', בטח לא ברמה שבה הוצגה. נכון, המשטרה טוענת במשך כל השנים שקיימים חששות בעניין הר הבית. המשטרה התנגדה להרבה מאוד פעולות שנעשו בהר הבית ובכלל זה גם לפתיחת הר הבית ליהודים בשנת 2003, ואף על פי כן השר לשעבר צחי הנגבי החליט שהוא פותח בכל זאת את ההר ליהודים ולא קרה שום דבר דרמטי. אנחנו רגילים לאיומים כאלה שהושמעו גם בעת החלת החוק על רמת הגולן ובעת ההחלטה על איחוד ירושלים.
"אני מקווה שבזמן הקרוב הממשלה תחליט לדון בכך", מתנסח בן דהן בזהירות. "דבר אחד ברור לי, שהשיח סביב התפילה בהר הבית משתנה. דברים שאנו אומרים היום, לפני כמה שנים אף אחד לא היה חולם לומר. זה קורה כי הציבור הישראלי ובפרט הדתי מבין שההפקרה הנוכחית בהר הבית, העובדה שהרחקנו את עצמנו מעליה להר הבית ומתפילה בו, גרמה לנזק בהרבה מאוד תחומים. גם ציבור שלומי אמוני ישראל מבין שצריך לשנות משהו. הציבור הרחב מבין שאיסור התפילה בהר הבית יצר מציאות של רִיק מריבונות. מציאות לא בריאה שאף אחד לא התכוון אליה. כמובן צריך להזכיר שיש לעלות להר דווקא בדרכים המותרות על פי ההלכה". 
"איננו באים לפגוע חס ושלום במוסדות האיסלמיים הקיימים היום על הר הבית. עם כל הסיבוך היהודי בעניין הזה, זו מציאות קיימת. אנחנו מדברים בסך הכל על כך שיהודי העולה להר הבית יוכל להתפלל בו ולומר שם פרק תהלים. זה דבר שכל אחד צריך להסכים לו. גם אינני בא לערער על סמכות הרבנות הראשית. אני יודע שכל הרבנים הראשיים לדורותיהם פסקו שאסור ליהודים לעלות להר הבית. כלל הציבור בישראל, בוודאי שומרי תורה ומצוות, נוהגים על פי הפסק הזה, אבל מנגד אי אפשר להתעלם מכך שקיימים רבנים לא מעטים שחושבים שצריך לעלות להר הבית.
"הרב הראשי לישראל דוד לאו אמר לי מפורשות שהרבנות לא תתנגד לעליית יחידים להר על פי פסק של רבם המובהק. צריך גם לזכור שבהר הבית מוצבים גם חיילים ושוטרים שלכל הדעות, גם אלו האוסרות עליה להר, נמצאים עליו בהיתר. זהו תפקידם וחובתם, ובוודאי לא סביר ולא הגיוני לאסור עליהם להתפלל שם".
האם תסירו את השלטים מטעם הרבנות הראשית המוצבים בכניסה להר שעל פיהם אסור לכל אדם להיכנס להר הבית?
"אינני יודע אם באופן עקרוני צריך לשנות אותם. הרבנות הראשית לא שינתה את פסק הדין שלה האוסר עליה להר, ואילו היחידים העולים ממילא מתייעצים עם רבותיהם בעניין ואינם זקוקים לשלטים".
אם בכל מקרה נראה שתהיה התנגדות בממשלה לתקנות, למה להסתפק במועט – בתפילת יחיד, ולא לבקש מראש תפילת ציבור ובית כנסת בהר?
"זה רק יגרום להתנגדות גדולה יותר. שימשתי כראש לשכתו של הרב אליהו כמעט שבע שנים. הרב אליהו כתב מאמר ופסק הלכה שצריך לבנות בית כנסת על הר הבית בצד הדרום מזרחי. הדברים ידועים וברורים, אבל גם הוא כרב ראשי ידע שזה פסק הלכה שקשה לממש אותו. הוא לא שינה את פסק ההלכה של הרבנות הראשית בעשר השנים שבהן כיהן כרב ראשי. קיימת כאן מציאות לא פשוטה ודרושה הרבה סבלנות. צריך לדעת שעם כל הרצון הטוב שלנו אלו מהלכים שיקחו זמן רב. ובכל זאת, אני מרגיש שהשיח בעניין משתנה ומדברים היום אחרת. זה כשלעצמו שינוי מבורך שאני מקווה שיוביל לשינויים נוספים".
האם קיימת התנגדות למהלך זה מהכיוון הרבני?
"שוחחתי עם רבנים בנושא הזה, ומבין רבני תקומה הרב ליאור בוודאי מעודד זאת, וגם רבנים נוספים שעימם שוחחתי. בסך הכל יש לזה תמיכה, כל עוד זה לא בא לסתור או לשנות את פסק ההלכה של הרבנות הראשית".
למה קולו של השר בנט כמעט לא נשמע בעניין? בנושא נשות הכותל הוא דווקא היה פעיל מאוד.
"כל עמדות הסיעה מתקבלות אחרי ישיבה מסודרת בסיעה. הדברים נעשים בתיאום עם השר בנט. אני אמון על ניסוח התקנות, אבל מי שיביא אותן בסופו של דבר לממשלה לא יהיה אני אלא השר בנט. בידו היכולת ואני מניח שהוא ימצא את העיתוי המתאים. אין לנו עניין להתנגח עם ראש הממשלה חלילה. בסופו של דבר אנחנו רוצים שהתקנות הללו יצליחו ויתממשו. זה תהליך ממושך, וצריך לאט לאט להכשיר את הקרקע ואת דעת הקהל, וגם את דעת השרים. אנחנו מחפשים את הזמן שהדברים יוכלו להתממש".
השר אורי אריאל תומך בזה?
"הגיוני להניח שהשר אורי אריאל שפוקד כמעט מדי חודש את הר הבית –תומך בתקנות, אבל אתה יכול פשוט לשאול אותו".  
אתה עצמך חשבת לעלות ההרה?
"מכיוון שאני מאלו ששמעו במו אוזניהם את הרב צבי יהודה קוק מתנגד לעליה להר, קשה לי לפעול נגד דבריו".

תגובה 1:

  1. לא נראה רציני. לא נעים להגיד זאת אבל הבחור דוחה את ה"מעשי" כל משך הראיון. הצהרות? עוזרות לו בפוליטיקה וגם לבנט

    השבמחק