יום חמישי, 15 במאי 2014

צפו: עשרות חגגו בחבורת פסח שני בהר ציון

עשרות יהודים חגגו בהר ציון את פסח שני בחבורה יחד עם פרופ' הלל וייס, נעם פדרמן ופעילי מקדש נוספים.


לאחר שבפסח ראשון מנעה המשטרה מעשרות פעילי מקדש את הקרבת קרבן הפסח, ועצרה 8 מהם ואת הגדי שהביאו להר הבית, התכנסו אמש רבים מהם, לחוג את הפסח השני, בהתאם לדעות ההלכתיות המחייבות להקריב את הפסח שני, גם כאשר הראשון לא הוקרב כלל.

נסיונות להקריב אמש את הפסח-שני בהר הבית, או לפחות לשחוט את הכבש כזכר לקרבן הפסח בירושלים, נבלמו שוב על ידי המשטרה, במעצרם של מביאי הכבשים. החוגגים נאלצו להסתפק בבשרים תחליפיים.

בנוסף לכך ניסתה המשטרה לפנות את חוגגי הפסח מרחבת הר ציון בטענות מנהליות. ביניהם חוסר גישה לרכב כיבוי אש, התנגדות היוונים מכנסיה סמוכה ותואנות אחרות. בסופו של דבר התפשרה המשטרה עם החוגגים ואפשרה את קיום הארוע בחצר הקדמית של היכל דוד המלך בהר ציון.

הרבנים שסמכו את ידיהם על האירוע, הזכירו כי זוהי סוגיה מפורשת כבר בתוספתא, הדנה בחובת הפסח בסיטואציה שתינתן להם לישראל רשות לבנות את בית המקדש בין פסח ראשון לשני.

נועם פדרמן מפעילי קרבן הפסח הוותיקים, שנעצר גם בערב פסח השנה, נשא דברים ותמה מדוע לא השתתף הנשיא רבן גמליאל בסדר המפורסם בבני ברק יחד עם החכמים שהיו מסובין. לדבריו, רבן גמליאל לא הסכים עם המעבר ממרכזיות הקרבן וזכרו, לתחליף של ריבוי בסיפור יציאת מצרים. ולכן גם סבר שעושים גדי מקולס אף בליל הסדר ללא מקדש, כפי שאוכלים מרור שאף הוא חובה רק כאשר קרבן הפסח מוקרב במקדש.

פרופ' הלל וייס נשא דברים בחשיבותו של פסח שני לכל הטמאים לנפש ולנמצאים בדרכים רחוקות ברגעים החשובים והקובעים, שפסח שני מלמד את החשיבות שלא להרפות למרות המלעיגים, ולמרות התדמית שמציירים אותם. 

עוה"ד ברוך בן יוסף שניהל את האירוע איחל לחוגגים שיזכו בשנה הבאה לנהל את הסדר בירושלים בפסח הראשון עם קרבן פסח שיוקרב במועדו. בן יוסף קרא לציבור להעצים את הדרישה לכך, ולהצטרף בערב פסח הבא לעולים להקריב את קרבן קרבן הפסח במקדש.

מעצר השה לפסח שני

פרופ' הלל ויס במעמד פסח שני

נועם פדרמן במעמד פסח שני

תגובה 1: