יום חמישי, 4 ביוני 2015

בני קצובר: ייתכן שכיום הרב צבי יהודה היה פוסק אחרת בעניין העלייה להר הבית

כיום הרב צבי יהודה היה מתיר || כך אומרים חלק מתלמידיו

דיין: "לא מרשים ליהודים להתפלל בהר הבית. זה אבסורד" >>" דף הבית, מקור ראשון
בשבוע שעבר פרסם העתונאי ארנון סגל פרוטקול של פגישה בין משה דיין לראשי המתנחלים (ר' קישור: דיין: "לא מרשים ליהודים להתפלל בהר הבית. זה אבסורד" >>"). בפגישה עלה כבדרך אגב נושא התפילה בהר הבית והאיסור ההלכתי, לדעת הנוכחים, לעלות להר.

כיום, 45 שנה אחרי הפגישה ההיא, אומר אחד המשתתפים, שהדברים היום היו נראים אחרת. משתתף נוסף באותה פגישה, עולה בעצמו להר הבית יחד עם תלמידיו.

רבים מאותה קבוצה מורחבת וביניהם תלמידיו המובהקים של הרב צבי יהודה, עולים כיום להר הבית ומובילים את המאבק לשחרור ההר. הם מאמינים שהמאבק על ההר עשוי להכריע את גורל מפעל ההתיישבות ואת עדיתנו כאן בארצנו.

↓ איסור עליה להר הבית? המצב השתנה!

בשבת האחרונה התארח בקרית ארבע במסגרת שבת חתן, מי שהיה מראשי גוש אמונים וראש המועצה האזורית שומרון בני קצובר. קצובר הגיע לסיור משפחתי בחוות פדרמן ופגש במקום את נעם פדרמן.

פדרמן שאל את קצובר על נכונות הפרסום בדף הבת בעיתון מקור ראשון, שם פורסם על פגישה שנערכה בין ראשי גוש אמונים: הרב לוינגר זצ"ל ויבל"א הרב ולדמן, בני קצובר ובנציון היינמן, לבין שר הביטחון בשנת 1970 משה דיין, פגישה שעסקה בסגירת מערת המכפלה לכניסת יהודים בשל מותו של נשיא מצרים גאמל עבדל נאצר, אך גלשה לדיון סביב תפילת יהודים בהר הבית.

קצובר אישר עקרונית את נכונות תוכן הפגישה ואישר כי הם טענו בפני משה דיין שאינו דומה דין תפילת יהודים במערת המכפלה לתפילה בהר הבית שעה שבעוד הכניסה למערת המכפלה מותרת על פי ההלכה, כניסה להר הבית אסורה.

בני קצובר הסביר את עמדתם אז, בכך שהרב צבי יהודה היה נגד כניסה להר הבית. 'צריך להבין' אמר קצובר: 'הרב אונטרמן זצ"ל והרב צבי יהודה זצ"ל היו נגד כניסה להר הבית, ואילו הרב גורן זצ"ל היה במיעוט". קצובר הוסיף ואמר שלהערכתו האישית (כך הוא הדגיש): 'לוּ הרב צבי יהודה היה חי עמנו היום, הוא היה משנה את דעתו ומתיר כניסת יהודים להר הבית'.


בני קצובר לא היחיד

תלמידי הרב צבי יהודה: הרב אליעזר ולדמן והרב צפניה דרורי בהר הבית
ראוי לציין שבני קצובר אינו היחיד מבין משתתפי הפגישה ששינה את דעתו. משתתף נוסף בפגישה ההיא הוא הרב אליעזר ולדמן שליט"א. הרב ולדמן הספיק בשנים האחרונות לעלות פעמים רבות להר הבית.

בהיותו חבר כנסת פנה הרב ולדמן לממשיכו של הרב צבי יהודה זצ"ל בהנהגת הישיבה - הרב אברהם שפירא זצ"ל. הרב שפירא אישר לח"כ מטעם התחיה לעלות להר הבית יחד עם ח"כים נוספים. ח"כ הרב ולדמן עורר סערה, כאשר עלה עם מנין של חברי כנסת ואמר בהר קדיש בקול רם.

הרב אליעזר ולדמן שליט"א, שעמד שנים רבות יחד עם רבה של קרית ארבע חברון הרב דוב ליאור שליט"א בראש ישיבת ההסדר בקרית ארבע מעודד את תלמידיו לעלות להר הבית ופעמים רבות הוא עלה להר בראשות תלמידי הישיבה.

נראה שהרב ולדמן סובר כמו הרב דוב ליאור שליט"א, שברור שלאור המצב כיום בהר הבית, הרב צבי יהודה היה תומך בעלית יהודים להר הקדוש ואולי אף היה עולה בעצמו להר.

נכדו של הראי"ה קוק זצ"ל הרב שלמה רענן זצ"ל הי"ד, עלה פעמים רבות להר הבית ואף העיד שלמד את הנושא עם דוֹדוֹ הרב צבי יהודה ומעולם לא שמע ממנו על איסור לעלות להר.


לסיכום - הפספוס לא יחזור

אין ספק, המצב השתנה: מצד אחד - השליטה הישראלית בהר הבית התערעה מאוד והחוצפה המוסלמית גברה מאוד ומצד שני - תודעת המקדש והרצון המעשי לחזור להר ולבית קנו מקום בליבותיהם של יהודים רבים, ביניהם תלמידי חכמים חשובים מכל הגוונים. 

נכון. כיום נראה שלא הבנו את גודל השעה ואת ההזדמנות שנתן לנו הקדוש ברוך הוא לאחר ששת הימים. אפילו עתירי הזכויות - הלוחמים הגדולים למען ישוב מרחבי ארץ ישראל, היו שותפים שלא מדעת להפקרת הר בית קודשנו. אולם  אין ספק שבהזדמנות הבאה שיזמן לידינו בורא עולם, הציבור ומנהיגיו ינהגו אחרת.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה