יום שישי, 5 ביוני 2015

כאן מפלים

על אפליה וגזענות || על שתיקה והכחשה

סטודנט שומר מצוות שהגיע במסגרת סיור בקורס אוניברסיטאי להר הבית נאלץ להישאר בחוץ בעוד חבריו גלויי הראש נכנסים למקום בחופשיות * קטין שהגיע לאותה עמדת בידוק עטור תפילין מתחת לחולצתו מצא עצמו מואשם בהפרעה לשוטר * סיפורים מהשער

מאת: ארנון סגל




"המצאה שערורייתית של משטרת ישראל". עו"ד יצחק בם
בבוקר יום חמישי שעבר הוליך פרופ' רוני אלנבלום את תלמידי הקורס שלו, 'גיאוגרפיה היסטורית של ירושלים', בואכה הר הבית. רוב מוחלט של הסטודנטים של אלנבלום אינם שומרי מצוות. חובש הכיפה הבודד שבחר להצטרף לסיור, צעיר בשם אריה קופלן, זוהה על ידי השוטר בנקודת הבידוק כדתי – ולכן לא הורשה להצטרף לשאר חברי הקבוצה בסיורם במתחם המקודש. זאת על אף שקופלן טרח לחבוש כובע במטרה שלא להיות מסומן כדתי ושלא להעניק למשטרה עילה לעכב אותו מעבר לשאר חבריו. אולם לשוטרים כללים משלהם, ומשניסה להתווכח הורה לו השוטר להסתלק מהמקום והודיע לו שלא יינתן לו לעלות להר כלל. שאר הקבוצה עלתה להר בלעדיו. הסיור חייב להימשך.

במציאות נורמאלית סיפור כזה היה מחולל רעש ציבורי גדול והשוטר המפלה היה משלם ביוקר. בשנת 2000 חוקקה הכנסת את "חוק איסור אפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים". נקבע בו ש"כל מי שעוסק במתן שירות ציבורי, בהספקת מוצר או בהפעלת מקום ציבורי אינו רשאי להפלות ולא לספק את המוצר או השירות הציבורי, לא לאפשר כניסה של אדם למקום הציבורי או לסרב לתת שירות במקום הציבורי, בשל דת או השתייכות לקבוצה דתית, גזע, מין, לאום, השקפה, ארץ מוצא, מעמד אישי, נטייה מינית, השתייכות מפלגתית, מוגבלות או הורות". סעיף 5(ב) לחוק לאיסור הפליה מאפשר לבית המשפט לפסוק פיצויים של עד 50 אלף שקלים בשל כל עוולה שבוצעה לפי החוק, ללא כל צורך בהוכחת הנזק ובעבור כל מקרה ומקרה של אפליה בנפרד.

רק בשבוע שעבר פסק בית המשפט במסגרת הסעיף הזה עשרות אלפי שקלים פיצוי לצעיר בן לקהילת יוצאי אתיופיה, קצין קבע ביחידה מובחרת בצה"ל שבמסגרת חופשת רגילה יצא עם חבריו לבלות במועדון תל אביבי, אך הכניסה למקום נמנעה ממנו. במקרה ההוא עוד תירצו בעלי המקום את העניין בכך שהמועדון מלא עד אפס מקום. במקרה של הר הבית לא מסתירה משטרת ירושלים (בתגובתה בהמשך) את האמת: מדובר באפליה על בסיס השתייכות לקבוצה דתית. בנימוקי ביטחון שבכוחם כנראה לבטל כל טענה במדינת ישראל 2015, מכשירים גם את העוולה הזו.
המכעיס הוא שגם רשויות אחרות מתבטלות בפני העניין הבטחוני-כביכול הזה. למען האמת ייאמר שהאוניברסיטה העברית עצמה לא יצאה מגדרה כדי לגונן על זכויות הסטודנט שלה, שהופרד מחבריו לספסל הלימודים. בתגובה לשאלותינו ענו שם בצורה די חיוורת: "מדובר בסיור במסגרת קורס של המחלקה לגיאוגרפיה שעוסק בהיסטוריה הרב-תרבותית של ירושלים. המרצה הגיע עם קבוצת סטודנטים המשתתפים בקורס, ובמהלך הבדיקה הבטחונית לפני העלייה להר נמנעה כניסתו של אחד הסטודנטים למתחם. המרצה ניסה לשוחח עם השוטרים במקום ובתיאום עם הסטודנט המשיך בסיור. במקרים מסוג זה סומכת האוניברסיטה על המרצים שינהגו בהתאם לשיקול דעתם כפי שעשה המרצה".
מדוברת המשרד לביטחון פנים ומהדוברת האישית של השר ארדן קיבלנו תגובה משותפת בתגובה לשאלותינו (האם התנהגות כזו מצד שוטר בעמדת הבידוק מקובלת עליכם? האם מקובלת עליכם הוראה להפריד בין יהודים שומרי מצוות לשאינם כאלו בהר הבית?), תגובה מאכזבת – יש להודות – שלפיה: "המשרד אינו מתערב בשיקולים מבצעיים של משטרת ישראל. אנו מציעים שתפנה אליה לקבלת מענה בנושא זה".
נקל לשער מה היה קורה לו באותו טיעון היה מופרד אדם כהה עור מחבריו הלבנים לקבוצה. רק לפני שבועיים רעשה הארץ סביב ההפרדה בין יהודים לערבים באוטובוסים בשומרון, וזו בוטלה. כאן, בהר הבית, ההפרדה שרירה וקיימת ומתבצעת על בסיס יומיומי. בניגוד לפלשתינים בשומרון, יהודים דתיים המבקשים לעלות להר הבית אינם מהווים סכנה בטחונית. להפך, הם קרבנות של אלימות מוסלמית, אבל זה לא עוזר ליחסי הציבור של מצוקתם בהר הבית להמריא ולהביא לביטולה.

וכאשר הגופים הנוגעים בדבר מְפנים את הבמה למשטרה ונאלמים דום, המשטרה דווקא לא מתבלבלת. שם לא טורחים כלל להסתיר את הנוהל המפלה. בתגובה לשאלותינו (הזהות לאלו שנשלחו למשרד לביטחון פנים) השיבו במשטרה: "משטרת ירושלים פועלת ומשקיעה משאבים רבים במטרה לאפשר לכלל המבקשים לבקר בהר הבית. במקרה הנ״ל, משיקולים מבצעיים ואבטחתיים הוצע למבקר להצטרף לקבוצה נוספת שעולה להר, אך הנ״ל סירב ובחר לעזוב. משטרת ירושלים מדגישה כי תמשיך לפעול בנחישות לקיום הביקורים בהר תוך דגש מיוחד לשמירת בטחון המבקרים והסדר בשטח הר הבית".
אגב, לחלוטין לא מדובר במקרה נדיר וחד פעמי. המחשה נוספת להיסחפות המשטרתית הכללית בעניין הר הבית אפשר לקבל מסיפור אחר, מסמר-שיער לא פחות. לפני שנה הגישה משטרת ירושלים כתב אישום נגד נער בן 17 שהגיע לעמדת הבידוק בכניסה להר כשמתחת לשרוולו תפילין של יד. בכתב האישום הוגדר הדבר באופן המדהים הבא: "הנאשם עשה מעשה בכוונה להפריע ולהכשיל את השוטר מרדכי גבאי כשהוא ממלא תפקידו כחוק". המשטרה ביקשה מבית המשפט להרשיע את הקטין בסעיף 'הפרעה לשוטר במילוי תפקידו'.

עו"ד יצחק בם, שייצג את הנער מטעם הסנגוריה הציבורית, לא התבלבל וכבר בראשית הדיון הזכיר שאין כל איסור לעלות להר הבית בתפילין. לדבריו מדובר בהמצאה שערורייתית של משטרת ישראל. הוא דרש מהמשטרה להעביר לידיו את צילומי הוידאו שתיעדו את האירוע, את יומן המבצעים המשטרתי וכן את הנהלים שבהם נכתב שאסור להעלות תפילין להר הבית. זה לקח למשטרה כמה חודשים, אך בסופו של דבר היא הגיעה כנראה למסקנה שמוטב לה לרדת מהעץ. בדיון בחודש שעבר חזרה בה המשטרה מכתב האישום. הנער מכין בימים אלו תביעה אזרחית לפיצויים בשל מעצרו בעניין.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה