יום שני, 25 באפריל 2016

עולי רגל: חבל שלא באנו עם כל המשפחה להר הבית

סדר חדש בחוץ || האפליה נמשכת

נהירת עולי הרגל להר הבית נמשכת  כל העולים שהקדימו, עלו להר הבית לסיבוב מלא  חילוקי דעות בין פעילי המקדש בקשר לשיתוף הפעולה עם המשטרה  רוב העולים בירכו והביעו סיפוק רב  משפחות רבות יעלו להר הבית לאור ההסדר החדש בכניסה להר הבית  בעליה להר הבית בחורבנו יש חשיבות שעולה על העליה לבית המקדש

↓ יום שני של חול המועד פסח

גם היום עלו להר הבית, כבר בשעות הבוקר, יותר ממאה יהודים. המשטרה אפשרה כניסה של קבוצות בנות 25 יהודים בכל כניסה. כל אחד מהבאים להר קיבל כרטיס, עליו מופיעה מספר קבוצתו. לעולים נמסרה שעת העליה המשוערת של הקבוצה והם התבקשו להגיע לעמדת הבידוק רבע שעה לפני השעה המיועדת.

כל היהודים שהגיעו לפני 10:20 זכו להקיף את מקום המקדש בכניסתם להר הבית. המאחרים הורשו להכנס להצצה קצרה ולצאת משער השלשלת. כמה מבין המאחרים לא זכו להכנס כלל להר הבית בבוקר.


שיתוף הפעולה עם המשטרה עורר דיונים נוקבים בקרב פעילי המקדש, אשר חלקם מברכים על שיתוף הפעולה ורואים בו ברכה עם אפשרויות חיוביות להמשך הדרך ואילו האחרים רואים בו כניעה למדיניות המפלה ומעיין הסכמה להתנהלות השערורייתית של המשטרה כנגד יהודים בהר הבית.

כולם מסכימים ששיתוף הפעולה הביא לירידת הלחץ על עמדת הבידוק בכניסה להר הבית. מצד אחד הלחץ השפיע לטובה על אנשי ציבור, אשר לחצו על ראש הממשלה להפסיק את ההתכלות שלו כלפי יהודים בהר הבית, אך מצד שני הוא פגע במשפחות שהגיעו להר הבית וביקשו לעלות לרגל, תוך שמחת הרגל.

בניגוד להתלבטויות ההשקפתיות והרעיוניות בקרב פעילים בתנועות המקדש, רוב העולים להר הבית בירכו על היוזמה החדשה ובירכו את פעילי המקדש שעמדו בכניסה להר הבית בראשות אביה פרקל מ'כפות המנעול'.

שיתוף פעולה של עולי הר הבית והמשטרה. כרטיס לעולה
ברגלים שעברו נדרשו העולים לרגל למסור לידי השוטר תעודה מזהה ולהמתין לקריאתו, עת הגיע תורם להכנס לקודש פנימה. הבאים בשערי ההר לא ידעו מתי יזכו להכנס פנימה ולכן נאלצו להמתין שעות עם המשפחה בשביל צר, ללא מזון, שתיה ואף שירותים לילדים הקטנים. חוסר הודאות יצר חוסר אמון כלפי השוטרים. נוצר דוחק רב בכניסה לעמדת הבידוק.

פעילת המקדש המסורה אביה פרנקל
מקבלת את פני עולי הרגל, מסבירה, מדריכה מנסה להקל ולעשות סדר
כל עבודתה נעשית לשם שמים ללא כל תמורה
הדוחק, החום, הלחץ, ההמתנות הארוכות ללא ודאות, אי הסדר בתור יצרו יחד אוירה מתוחה, חיכוכים עם השוטרים ואף בין העולים לבין עצמם. המשפחה עלתה להר הבית לאחר חוויה מתישה ומתסכלת והרצון לחזור ברגל הבא ירד פלאים.

דיון חרדי על העליה להר הבית. אדם פרופ עם אדם נוסף
היוזמה המשותפת של כמה מראשי קבוצות העולים להר הבית יחד עם  משטרת ישראל בראשות מפקד מרחב דוד, נצ"מ דורון תורג'מן, נועדה לפתור בעיקר את בעיית הדוחק ואי הסדר בכניסה להר הבית ברגלים. במסגרת זו לקחו על עצמם פעילי ההר את קבלת פני עולי הרגל וחלוקתם לקבוצות, תוך התחשבות בסדר ההגעה והאופי הקבוצה (לא יופרדו משפחות).





המשטרה מצידה מכבדת את הכרטיסים המחולקים על ידי הפעילים ונמצאת בקשר מתמיד עם פעילי ההר. רבים מהעולים הופתעו לטובה מהסדר בכניסה להר הבית. חלק מהעולים סיפרו שלאור ניסיון העבר, הם הגיעו בגפם, ללא משפחתם והביעו על כך צער. חלקם הודיעו שיחזרו שוב השבוע עם המשפחה וחלקם אמרו שיעשו זאת בהזדמנות הבאה.

מנגד, בתוך הר הבית ידי המשטרה כבולות על ידי ראש הממשלה והשר לביטחון פנים. במקום להרחיק מההר את נציגי המלך ההאשמי מעבר הירדן, מקיפה המשטרה את העולים בטבעת הדוקה של שוטרים כחולים ושוטרי יס"מ.

פעילי הר הבית מפצירים בציבור להגיע בהמוניו להר הבית. זה הזמן לעלות להר הבית, לראות וליראות.

רבים מהעולים לרגל מספרים שהם מרגישים שברגל הם שואבים מההר כוחות רוחניים עד הרגל הבא. רבים מרגישים שהעליה להר דווקא עכשיו, חשובה אולי יותר מהעליה למקדש בבניינו, שכן העליה להר הבית כיום מזרזת את הבניין ומונעת הסגרת ההר לידי צר ואוייב.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה