יום ראשון, 3 באפריל 2016

צפו: שיחה עם איש וואקף בהר הבית

"היהודים רוצים להרוס את כיפת הסלע" || "כך אמרו בטלוויזיה"

תיירת יהודיה מארצות הברית עלתה עם קבוצה להר הבית. בתור אישה שגדלה בארצות הברית, ההתנהלות הגזענית בהר הבית נראתה לה חריגה. כך היא מספרת בקצרה על חוויותיה בהר הבית בתוספת הקלטה מלאה של השיחה עם איש הוואקף: 

"בטיולינו בשנת 2015 לישראל, החלטנו לבקר בהר הבית. בעוד הדתיים נאלצו להמתין בתור ארוך, לתיירים ניתנה גישה מיידית - בכניסה לשער, כמובן. רק המוסלמים יכולים ללכת בחופשיות באתר הקדוש. בסוף הסיור שלנו, שאלתי את שומר הווקף על הנשים הצועקות. צפו בסרטון כדי לראות את הסבריו..."

אדם פרופ תמלל ותרגם את השיחה המעניינת החל מהשניה ה-30.

↓ צפו: השיחה עם איש הואקף על רקע הצעקות


תיירת - מה כל הרעש?
וואקף - אלה אנשים יהודים, הם באים לכאן רק לעשות בעיות, להרוס את כיפת הסלע.

תיירת - למה הם רוצים להרוס?
וואקף - כי הם רוצים לבנות מבנה אחר לפי הדת שלהם.

תיירת - מה זה מבנה?
וואקף - אני לא יודע בדיוק אבל...

תיירת - אז זה היה כאן קודם, והם רוצים להרוס?
וואקף - כן, זה מוסלמי והיהודים באים רק לעשות בעיות.

תיירת - אז היהודים לא צריכים לבוא לכאן?
וואקף - כן

תיירת - טוב... זה קצת גזעני, האם צריך למנוע ממוסלמים להגיע למקום אחר?
וואקף - לא.

תיירת - האם מוסלמים יכולים ללכת לכל מקום? אני מנסה להבין, זה גזעני.
וואקף - רק האנשים האלה באים לעשות בעיות, את מבינה אותי, נכון? הם באים להרוס את כיפת הסלע, זאת הסיבה.

תיירת - אנחנו מאמריקה, כל אחד יכול ללכת לאן שהוא רוצה.
וואקף - כאן לא!

תיירת - זה די מוזר, שאסור ללכת למקום מסויים בגלל הדת או הצבע, זה גזעני.
וואקף - הבעיה הזאת היא כל יום.

תיירת - אני לא מבינה למה יש בעיה, הם רק מסתובבים ברגל, למה צועקים עליהם?
וואקף - הם מסתובבים, אבל הם אומרים שאחרי שנה או שנתיים הם רוצים לבוא, לא רק 10 אנשים ככה, אלא אלפים.

תיירת - הם רוצים לראות כמה יפה הבנין.
וואקף - לא! הם רוצים להרוס את זה, לפי הדת שלהם.

תיירת - הם ניסו אי פעם לעשות משהו להרוס את זה?
וואקף - כן!

תיירת - הם זורקים אבנים?
וואקף - אני לא יודע איך, הם חושבים על זה.

תיירת - אתה יודע מה אחרים חושבים?
וואקף - כן, לא.

תיירת - אתה יודע מה אני חושבת?
וואקף - זה בדת שלהם.

תיירת - בדת היהודית כתוב שהם רוצים להרוס את זה?
וואקף - כן.

תיירת - אתה קראת את זה?
וואקף - כן.

תיירת - איפה?
וואקף - בטלויזיה.

תיירת - טלויזיה זה לא דת, כל אחד יכול להיות בטלויזיה, גם אני יכולה ללכת לטלויזיה ולהגיד שהשמיים נופלים.

וואקף - כולם, לכי תשאלי אותם עכשיו, הם יגידו לך שהם רוצים להרוס את זה כדי לבנות אהה...

תיירת - בית המקדש?
וואקף - בית המקדש.

תיירת - האם היו בתי מקדש לפני כן, או שמעולם לא היה להם בית מקדש?
וואקף - לא.

תיירת - מעולם לא היה בית מקדש?
וואקף - לא, לא!

תיירת - מה הם מתפללים לקיר הזה למטה שם, ליד הקיר?
וואקף - אני לא יודע. למה?

תיירת - למה שהם יתפללו שם? הם מתפללים למסגד?
וואקף - לא, אנחנו כולנו מתפללים לאל, לא לבנין או משהו, רק לאל.

תיירת - יש להם צד של גברים וצד של נשים היכן שהיהודים מתפללים?
וואקף - כן, הם מתפללים ככה (מתנדנד), את רואה את האיש הזה מתפלל (מצביע למוסלמי)?

תיירת - כל אחד מתפלל באופן שונה
וואקף - קראת על איסלאם?

תיירת - כן.
וואקף - את מוסלמית?

תיירת - לא.
וואקף - למה את לא מוסלמית?

תיירת - למה אני לא מוסלמית? אני יהודיה!
וואקף - אההה, את יהודיה?

תיירת - כן
וואקף - אבל לא קראת על איסלאם (נעמד מולה)?

תיירת - כן.
וואקף - ואת מבינה את הקוראן?

תיירת - כמה שאני יכולה להבין, אתה קראת את התורה?
וואקף - לא.

תיירת - את צריכה?
וואקף - אבל קראתי את הקוראן.

תיירת - אני מנסה להבין, אז אני קוראת.
וואקף - את צודקת, צריך לקרוא, אבל אני קורא את הקוראן וזה מספיק, אני יודע הכל מהקוראן שלי. איך להתנהג עם אנשים, איך להתפלל לאל. הכל. איך לאכול...

תיירת - כן, אבל אולי תקרא את זה (תורה) ותראה אם תוכל למצוא משהו לגבי הריסת המסגד, אתה לא תמצא.
וואקף - את יודעת שהם רוצים להרוס את זה.

תיירת - אני לא רוצה להרוס את זה.
וואקף - את...

תיירת - זה מקום יפה.
וואקף - כן, אבל בדת שלך...

תיירת - בדת שלי לא כתוב בשום מקום להרוס את זה.
וואקף - תשאלי אותם.

תיירת - אני יכול להבטיח לך.
וואקף - טוב, תלכי ותשאלי אותם, את היהודים שם, הם באים עכשיו.

תיירת - טוב, אתה רוצה לבוא איתי ונשאל יחד?
וואקף - לא, אני עובד כאן, תשאלי אותם ותראי.

תיירת - לא, אבל אני רוצה שתראה איך הם עונים.
וואקף - תצלמי.

תיירת - לצלם ולהראות לך?
וואקף - כן.

תיירת - טוב, איפה הם?
וואקף - בקבוצה שם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה