יום רביעי, 11 במאי 2016

הרב יונה שטנצל זצ"ל: יצאנו משיעבוד מלכויות וחובתנו להתכונן לבניין המקדש

מתנת יום העצמאות || בניין בית המקדש

הרב יונה שטנצל ויקיפדיה
מן הראוי להביא דעה של גדול בתורה, אשר עם תקומת המדינה חזה את הנולד, והכין הצעה מעשית לקראת היום בו ישוחרר מקום המקדש וייצא משיעבוד מלכויות. וכך כותב הרב יונה שטנצל זצ"ל, ששימש בתפקידי רבנות בתל אביב, והיה מייסד לימוד 'המשנה היומית' ו'ההלכה היומית' במכתב לגדולי התורה בארץ (ו' כסליו תש"ט): 

↓ מאת: הרב אבי כהנא

"בעזרת ההשגחה העליונה שהדבירה עמים תחתנו [במלחמת העצמאות]... מקווים אנו שבקרוב בימינו גם מקום מקדשינו – הר האלוקים – יהיה בחלקנו... עתה אין שיעבוד מלכויות בחלק גדול של הארץ... אפשר שבעוד זמן קצר נעמוד בפני מאורעות כבירים... ומקום מקדש ה' יהיה ברשותנו... אז לא נסתפק רק לשפוך שיחנו לפני הכותל המערבי! העם ירצה לעלות אל הר ה' לבנות בית מקדש... שנחרב לפני אלפיים שנה ולחדש את עבודת הקרבנות... הרי מאות בשנים התפללנו: 'ושם נעשה לפניך את קרבנות חובותינו'... נמצא שחובה עלינו לבנות בית לה'..." 

הרב יונה שטנצל עם הרב משה פיינשטיין ויקיפדיה
ובהמשך כתב: "לפני יותר ממאה שנה בזמנו של רבי עקיבא איגר דנו חכמי ישראל בחובה לבנות בית מקדש ולהקריב קרבנות... ועיין בחתם סופר (יורה דעה רל"ו) שמביא את דעת רבי יחיאל מפריז שפסק, ש'מקריבים אף על פי שאין בית'... 


זכורני כשביקרתי אצל הסבא קדישא ה'חפץ חיים' זצ"ל בשנת תר"ץ, ועסק בשאלה: בקרוב נבנה בית מקדש!... לאור דבריו של אותו צדיק הנני מציע להקים מכון בירושלים עיר המקדש... ושמה יתעסקו בענייני המקדש והקרבנות, ושם יקימו מחלקות: 

א. מחלקה למקצוע בניין בית המקדש, ושם ישתלמו בחכמת ההנדסאות... ויהיו מתמחים בעניין בניין המזבח, ההיכל והלשכות...
ב. מחלקה לבגדי כהונה... חלזון התכלת... הארגמן...
ג. מחלקת יחוסי כהונה ופסולי כהונה וטומאה וטהרה... 
ד. מחלקת הקורבנות...

על היהדות הנאמנה לייסד 'קרן המקדש' להקמת המפעל הזה והחזקתו... יש לקשר את ייסוד הקרן להנצחת יהדות אירופה שנשמדה בשואה... שאפנו להשתחרר משיעבוד מלכויות, וזכינו, אך אין לשכוח את העיקר: בניין המקדש והקרבת הקרבנות... וחובה עלינו להתעסק בזה למעשה..."

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה