יום רביעי, 28 בדצמבר 2016

מי ניצח על מה?

כמה שאלות על חנוכה || תשובות מדברי המהר"ל

לכבוד חנוכה נעלה מספר שאלות המקיפות את מצוות החג • מדוע החג נמשך שמונה ימים ולא יום אחד כמו פורים או שבעה ימים כמו חנוכת בית ראשון או פסח? • האם יש סיבה מיוחדת שמדליקים את הנרות בלילה? • למה הדלקת החנוכיה מחייבת פירסום הנס? • מדוע חז"ל תקנו הדלקת חנוכיה עם שמן כזכר לניצחון ולנס פך השמן? • למה חז"ל קבעו שתי ברכות לפני הדלקת החנוכיה עבור מצווה מדרבנן? • מדוע הניצחון על היוונים הושג על ידי משפחה של כהנים? 


↓ מאת: שמואל בן חמו

ננסה לענות לכל השאלות מתוך המאמר הנפלא 'נר מצווה' של המהר"ל מפראג רבי יהודה ליוואי.

ארבע מלכויות 

נביא דברי הקדמה בנושא ארבע מלכויות השולטות בעולם: בבל, פרס ומדי, יון ואדום. כאשר המלכויות שולטות בעולם זהו סימן שהעולם אינו שלם וצריך תיקון. 

התיקון בא מעם ישראל המאחד את העולם באמונה בהקב"ה המנהל את העולם. לעתיד לבוא הכוח של המלכויות ידעך וישראל ימשול בעולם מתוך קידוש שם שמים. 

" אבל ד' מלכויות מבטלים אחדות בעולם כאשר לוקחים הממשלה בישראל שהם מעידים על אחדותו יתברך ולכך בסוף ד' מלכויות כאשר תחזור המלכות לישראל כתיב ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו והיתה לה' המלוכה (עובדיה א,כא). " ( מהר"ל נר מצוה דף ח). 

המלכויות נמשלות לשלוש כוחות שבאדם: הנפש, הגוף והשכל. המהר"ל מיחס את הכח הנפשי למלכות בבל שרצו למשול ולכבוש את כל העולם. פרס הינו הכח הגופני שרודף אחר תאוות הבצע והכסף. מלכות יון מיוצגת על ידי השכל והחכמה כאשר היוונים העלו על נס את השכל האנושי. 

מלכות אדום מכילה קצת משלוש המלכויות (ראה נר מצווה דף טו). 

מלכות יוון 

עכשיו נתמקד במלכות יוון. תורת ישראל מאירה את העולם עם השכל האלוקי. הקב"ה הסתכל בתורה כדי לברוא את העולם. כמו שכתוב בזוהר הקדוש: " תָּא חֲזֵי, בְּאוֹרַיְיתָא בָּרָא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא עָלְמָא, וְהָא אוּקְמוּהָ דִּכְתִיב, (משלי ח) וָאֶהְיֶה אֶצְלוֹ אָמוֹן וָאֶהְיֶה שַׁעֲשׁוּעִים יוֹם יוֹם וְאִיהוּ אִסְתַּכַּל בָּהּ זִמְנָא וּתְרֵין וּתְלָתָא וְאַרְבַּע זִמְנִין, וּלְבָתַר אָמַר לוֹן, וּלְבָתַר עָבִיד בָּהּ עֲבִידְתָּא." (הקדמת ספר הזוהר דף ה ע/א). 

מלכות יוון הנמשלת לשכל האנושי מתנגדת לשכל האלוקי. הקב"ה מתגלה בעולם הזה דרך עם ישראל. לכן היוונים נלחמו בישראל דרך גזרות נגד התורה וטמאו את בית המקדש.

התורה ובית המקדש מייחדים את ישראל ביחס לאומות העולם ומשם השכינה מתגלה. 

כמו שכתוב: כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה, וּדְבַר-ה' מִירוּשָׁלִָם ( ישעיהו ב,ג). 

" ...כי אל מלכות זו שייך לה החכמה שהיא שכל האדם בלבד לא השכל האלקי הנבדל אשר היא התורה האלקית שהיא השכל הנבדל האלקי לגמרי וכן אל בית המקדש שיש לו מעלה אלקית קדושה הם מתנגדים ביותר לה המלכות הזאת כי התורה ובית המקדש הם שתי מדרגות זה על זה....." (נר מצוה דף כא).

שמונה ימים של חג 

המאבק נגד מלכות יוון הוא בין עולם הטבע ובין השכינה. העולם נברא בשבעה ימים. לכן המספר שבע מייצג את העולם הזה. המספר שמונה מהווה מימד נוסף שמעל המספר שבע ומייצג את העולמות העליונים. 

התורה ניתנה בהר סיני לאחר שבע שבועות, ביום החמישים ליציאת מצרים. אנחנו מקיימים את מצוות ברית המילה ביום השמיני ללידת התינוק. בני ישראל חנכו את המשכן לאחר שמונה ימי המילואים. יש דוגמאות רבות נוספות הממחישות את המשמעות של המספר שמונה. 

הקב"ה עשה את הנס במשך שמונה ימים כדי להדגיש את הניצחון של השכל האלוקי על השכל האנושי המוגבל. 

כתוצאה מזה חז"ל תקנו שמונה ימים של הדלקת נרות. 

"ולכך היו מתנגדים אל המצות התורה ולבית המקדש בפרט ולכך הנס שנעשה להם היה בנרות של בית המקדש כי נר מצוה ותורה אור (משלי ו,כג) ושמונה ימים שנעשה להם הנס מורה על מעלת התורה." (נר מצוה דף כא).

הכהנים נלחמו בראשות הכהן הגדול 

הכהן הגדול לובש שמונה בגדים כאשר שאר הכהנים לובשים רק ארבעה. שוב המספר שמונה מתבלט. 

פעם בשנה הכהן הגדול נכנס לקודש הקדשים שהוא מקום שאינו שייך לעולם שלנו. המידות של ארון הברית אינן עונות לכללי המתמטיקה של השכל האנושי. 

עכשיו ניתן להבין מדוע מתתיהו בן יוחנן הכהן הגדול הוביל את המרד נגד היוונים. המשפט הראשון של תפילת על הנסים מציין את העובדה הזאת: " בִּימֵי מַתִּתְיָה בֶן יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל חַשְׁמוֹנָאִי וּבָנָיו...".

הדלקת חנוכיה עם שמן 

מצוות הדלקת המנורה עם שמן התקיימה בבית המקדש. השמן מסמל את הקדושה והופך דבר של חול לקודש. כאשר יעקב אבינו ומשה רבנו רצו להקדיש חפץ או אדם לה' הם שפכו עליו שמן טהור. כמו שכתוב: וַיִּקַּח אֶת-הָאֶבֶן אֲשֶׁר-שָׂם מְרַאֲשֹׁתָיו, וַיָּשֶׂם אֹתָהּ, מַצֵּבָה; וַיִּצֹק שֶׁמֶן, עַל-רֹאשָׁהּ (בראשית כח,יח). 

וַיְהִי בְּיוֹם כַּלּוֹת מֹשֶׁה לְהָקִים אֶת-הַמִּשְׁכָּן, וַיִּמְשַׁח אֹתוֹ וַיְקַדֵּשׁ אֹתוֹ וְאֶת-כָּל-כֵּלָיו, וְאֶת-הַמִּזְבֵּחַ, וְאֶת-כָּל-כֵּלָיו; וַיִּמְשָׁחֵם, וַיְקַדֵּשׁ אֹתָם. (במדבר ז,א). 

הכהנים נמשחו על ידי שמן המשחה. בית המקדש מרכז את תמצית הקדושה בעולם. כאשר בית המקדש בנוי זה מוכיח לכולם שהשכינה שורה בקרב עם ישראל. 

כמו שכתב המהר"ל: "ומצווה זאת גם כן היא בבית המקדש, אשר כל כוונת היונים היה לבטל התורה השכלית והקדושה מישראל, ועיקר הקדושה הוא בית המקדש. ולפיכך קבעו הדלקת הנרות, זכר לנס שנעשה להם במצות ההדלקה. ...... ודווקא שמנים, כי השמן הוא מיוחד לקדושה. וראיה לזה, שבשמן מקדשין ומושחין הכל (שמות ל, כד לג) והוא עיקר הקדושה, ואף בזה שלטו יון וטימאו את כל השמנים. " (נר מצווה דף כב) 

בית המקדש הוא מקור האור כי משם הקב"ה ברא את האור. כמו שכתוב במדרש רבה:" רבי ברכיה בשם ר' יצחק אמר: ממקום בית המקדש נבראת האורה; הה"ד: (יחזקאל מג, ב): "וְהִנֵּה כְּבוֹד אֱלֹקֵי יִשְׂרָאֵל בָּא מִדֶּרֶךְ הַקָּדִים [וְגוֹ' וְהָאָרֶץ הֵאִירָה מִכְּבֹדוֹ]". ואין כבודו אלא בהמ"ק, כמד"א (ירמיה יז, יב): "כִּסֵּא כָבוֹד מָרוֹם מֵרִאשׁוֹן מְקוֹם מִקְדָּשֵׁנוּ וְגוֹ

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה