יום רביעי, 19 באפריל 2017

מָקוֹם בַּמָּקוֹם: אבני הריצוף של בניין הורדוס עדיין באתרן

על מָקוֹם - בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' || כפות המנעול

על ריצוף מקורי של הר הבית ששרד במקומו יותר מאלפיים שנה  חלקו האחר של הריצוף כוסה בשנים האחרונות בריצוף חדש  ניתן לעלות להר הבית לראות ולהתרשם מהריצוף העתיק


↓ מאת: פינחס אברמוביץ'/ כפות המנעול

רוב הממצאים הארכיאולוגיים מהר הבית נחשפים בפרויקט סינון העפר בעמק צורים שלמרגלות הר הצופים. ואולם, מתברר שישנם ממצאים ארכיאולוגיים שלא זזו ממקומם מעולם. החכם אשר עיניו בראשו יוכל לגלות את שרידי הבניין המפואר של המלך הורדוס בעת סיור בהר הבית פנימה. 

לפני כמה חודשים פרסמה פרנקי שניידר מספר הצעות לשחזור רצפת הר הבית של המלך הורדוס. בעבודה מאומצת ריפאה פרנקי את שברי אבני הריצוף שהתגלו בסינון העפר, ועל פי צבעם וצורתם הגיאומטרית הצמידה את הלוחות השונים זה לזה, והציגה כמה הצעות לשחזור הדוגמאות הגיאומטריות שהרכיבו כנראה את רצפת הסטווים שהקיפו את רחבת הר הבית, ואולי אף את לשכות המקדש בסוף ימי הבית השני. כל זה הודות לעבודתה היסודית והמאומצת של פרנקי.


בניגוד לאבנים העדינות והקטנות, שגילוין דורש מלאכת מחשבת של ניקוי, ריפוי ושחזור השברים, ישנן אבנים נוספות הנגלות לעינינו בעת הביקור בהר הבית וללא כל מאמץ, וכדי לגלותן עלינו רק לפתוח את עינינו! נראה, שרחבת הר הבית עצמה רוצפה באבני גיר לבנות ענקיות, והן נשתמרו בכמה מקומות בתוך רחבת הר הבית. 

עד לפני שנים בודדות ניתן היה למצוא שורה של אבני ריצוף ענקיות מימי המלך הורדוס בצפון הרחבה של הר הבית. בשנים האחרונות כוסו האבנים במטע של עצי זית. אבן ריצוף הרודיאנית נוספת נמצאת ברצפת רחבת כיפת הרוחות שבפינה הצפון מערבית של הרמה.

המהנדס הארכיאולוגי לין ריטמאייר, המומחה לארכיאולוגיה של הר הבית, כתב לאחרונה על אבני ריצוף הרודיאניות נוספות שנמצאות באתרן בתוך רחבת הר הבית, ברחבה שלפני שער הכותנה. ברחבה לבנה זו בולטות באורכן אבני הריצוף הענקיות המגיעות עד 4 מטרים ממזרח למערב, והן שונות משאר אבני האבנים המרצפות היום את רחבת ההר הקטנות מהן בהרבה. 

אבנים אלו, לטענתו של ריטמאייר, שרדו במקומן מהמאה הראשונה שלפני הספירה כאלפיים שנה עד ימינו אנו. אבנים אלה רחוקות מן הכותל המערבי כ-15 מטר, כרוחב הסטיו שהקיף את הר הבית. יתכן שאבני הריצוף הללו הן השורה הראשונה של אבני הריצוף שהייתה צמודה לסטיו המערבי של הר הבית. 

בפעם הבאה שתעלו להר הבית תוכלו למצוא את אבני הריצוף הענקיות שלפני שער הכותנה, וללכת על אותן אבנים אשר עליהן הלכו אבותינו בתקופת הפאר של בית המקדש.

2 תגובות:

  1. יש לציין שבמצפון, בחלק המערבי יותר, היו עד לפני כ- 25 שנה עוד כמה מרצפות מתקופת בית שני אלא שאז הוואקף החל בשתילת עצים והאדמה כוסתה.
    לדוגמא, הנה מ- 1948
    http://ymedad.blogspot.co.il/2014/04/1948.html

    השבמחק
  2. ויש גם מתחת לאדמה
    https://images.haaretz.co.il/polopoly_fs/1.3103395!/image/3441275549.jpg_gen/derivatives/regular_640x370/3441275549.jpg

    השבמחק