יום רביעי, 16 באוקטובר 2013

בבית הבחירה מתבטאת הבחירה. את מי יראה לו ה' ומי ישאר מרחוק

עקידת יצחק. איל נאחז בסבך
פרשת העקדה פותחת בתיאור אברהם המשכים בבקר וחובש את חמורו. החמור ממלא תפקיד מרכזי בפרשה. הוא נזכר אח"כ פעם נוספת, כאשר אברהם אומר אל נעריו שבו לכם פה עם החמור. והשאלה הנשאלת היא למה זה מצאה התורה לנכון ללמד אותנו שאברהם רכב על חמור? התורה לא מספרת לנו על מה רכב אברהם כשירד למצרים או כשעלה ממנה בחזרה. התורה לא מספרת לנו על מה רכב אברהם כשרדף אחרי המלכים או כשירד ארצה הנגב. למה בעקדה חשוב לספר לנו שאברהם רכב על חמור?

ועוד יותר תמוה – מעשה האיל. כאן התמיהה היא לא מדוע התורה מספרת לנו עליו, אלא למה בכלל הוא היה נחוץ. מטרת העקדה היא לנסות את אברהם ולבחון האם נאמנותו לדברי ה' היא ללא גבולות. המטרה הזאת הושגה. אברהם עמד בנסיון. כעת אפשר לומר לאברהם שיוריד את יצחק מהמזבח, המטרה הושגה בשלמות, אפשר ללכת הביתה. למה צריך בכל זאת לשחוט משהו? למה אי אפשר להוריד את יצחק מהמזבח בלי להקריב משהו אחר במקומו?

נראה שיש לעקדה עוד מטרה. המטרה כמובן היא ללמד כמה חשובים דברי ה', וכמה יש לשמוע לדברי ה' בכל דבר. אבל המסר הזה הוא רחב. המסר הוא שה' בוחר: ה' בוחר איזה מעשה ראוי ואיזה לא, אבל ה' בוחר גם את המקום הקדוש, ואת האיש הקדוש. ה' יודע את אשר לו ואת הקדוש והקריב אליו, ואת אשר יבחר בו יקריב אליו.

העקדה צריכה להיעשות על אחד ההרים אשר אמר אליך, כלומר: במקום שבו אני אבחר. המקום שלדורות יקרא המקום אשר יבחר ה'.

אחד הפסוקים המרכזיים בפרשה הוא הפסוק אלהים יראה לו השה לעלה בני. זהו פסוק מפתח בפרשת העקידה. האמירה הזאת מביאה בסופו של דבר את אברהם לקרוא למקום 'ה' יראה', הוא המקום 'אשר יאמר היום בהר ה' יראה'. כלומר: הפסוק הזה קבע את המקום למקום הבחירה, שבו באה לידי בטוי לא רק בחירתו כמקום השראת השכינה לדורות, אלא גם בחירת ה' בזרעו של יצחק. אלהים ראה לו את השה. את יצחק. באותו מעמד קדש לו ה' את יצחק וזרעו לדורות. האיל קרב במקומו, אבל אלהים ראה את יצחק. לכן נקרא גם המקום כך, ולדורות מצֻוִּים כל ישראל לעלות ולהראות באותו מקום לפני ה'.

האיל הוא בהמה טהורה. הוא נבחר לקרבן לפני ה', במקום אשר יבחר ה', ומאת האיש אשר יבחר ה'. יש בפרשה גם בהמה טמאה. החמור. החמור הוזכר כדי להראות שיצחק נבחר מבין אחרים. הנערים נשארים מרחוק, עם החמור. ולא בכדי דרשו חכמים על הפסוק הזה שהגויים הם עם הדומה לחמור. זה המסר של הפסוק. אל מקום הבחירה רשאים להתקרב רק הנבחרים. השאר צריכים להשאר מרחוק.

ראית כל זכורך אל פני ה' היא האומרת שאנו שיכים לה' ונבדלים בכך מכל העולם. הנערים ישארו מרחוק, עם החמור.  הפסוק הזה בא ללמד שרק מי שבחר ה' הוא בא להראות במקום שבחר ה'. הנערים נשארים מאחרו עם החמור. לענין זה, הם דומים לחמור ודינם כדין החמור. שהרי תפקידו של הפסוק הזה הוא  ללמד שמי שה' בחר קרב אליו.

פרשת העקדה מבטאת בחירה. כאן יש רמז ראשון, ולמעשה יחיד בתורה, מהו המקום אשר יבחר ה'. המקום הזה לא נזכר בתורה, התורה משאירה אותו "המקום אשר יבחר ה'", ועוד: בדומה לפרשת לך לך, שנפתחת בצווי ללכת אל "הארץ אשר אראך", ארץ עלומה, שהדבר היחיד המאפין אותה הוא שהיא הארץ שאותה יראה ה', נפתחת פרשת העקדה ב"לך לך ... על אחד ההרים אשר אמר אליך". ייחודה של פרשת העקדה הוא בכך שה' אומר, ה' בוחר, ה' מצוה, ומה שה' בוחר הוא הקדוש, ואותו אנו צריכים לעשות. לכן, כשאומר אברהם ליצחק "אלהים יראה לו השה", ה' לא רק יבחר  באיל, הוא יבחר ביצחק, וזרעו של יצחק יראה לפניו באותו מקום לעולם.

פרשת העקדה באה ללמד על הבחירה. היא מלמדת שה' בוחר את המקום, את העובד, את תפקידו, ואת המעשה הנכון.

היום דומה שהיוצרות קצת התבלבלו. משום מה הנערים והחמור מתקרבים למקום ויצחק נותר מרחוק. זה בלבול זמני. הגיע הזמן לסדר אותו.


להרחבה נוספת על ענייני העקדה והקרבנות: http://the--temple.blogspot.co.il/2012/09/blog-post_3392.html

תגובה 1:

  1. פרשת העקדה היא פרשה חיה .כל התנך הוא מערכת קודקס של סיפורים חיים ואקטואלים לתמיד .התנך מדבר בשפת הנצח. זוהי עוצמתו האדירה והגויים עלו על כך והפכו אותו למופת להם לאורך ההיסטוריה כולה.שאבו ממנו בלי סוף .כשמדובר בנצח ,עם הנצח לא מיותוכחים.פרשת העקדה היא מלאת עוצמה ואקטואלית להפליא להיסטוריה שלנו.עברנו המון עקדות ושרדנו.העקדה מלווה אותנו במשך אלפי שנים ושכיחה בדרמות שאנחנו עוברים בתור עם.עם זאת הפרשה יותר מכל מספרת על מאורע מיסטי עתידי שילכוד את עם ישראל על המיזבח של העולםכולו.הרי מה זה הצילני מיד אחי מיד עשיו זה העקדה בכבודה ובעצמה.ההיסטוריה שלנו היא על טיבעית העולם צועד על אבולוציה דרווין מדע וטכנולוגיה. בעוד שהנרטיב שלנו הוא אנטי אבולוציוני.לפי היסטורית עמים סופו של עם ישראל הולך וקרב כוס התרעלה הולך ומיתמלא והשמנת שלמעלה זה הסוף הקרמי המענג .אפילו תסריטי הולווד לא יוכלו לייצר דרמה כה גדולה.היכונו לסופה של ישראל .שימו חגורות.זוהי התחושה כיום לדעתי.תסריט כמו ניכתב מאז ראשית האדם.הרי הנרטיב המודרני אינו מאמין באלוקים .מסייעים לו למרבה הצער רבים מבני עמנו באמריקה בעיקר .אבל לא רק.אם דרווין באמת צדק, נידמה לי סופנו קרב. ישראל פועלת בניגוד לטבע עמים..כיום מצבנו בארץ על הפנים.כמו מאשרים את עמדת עמים איננו ראויים להיתקיים אני מקווה שהשם יתחל להיתערב במהלכי הדרמה ההיסטורית כדי שניתעלה מעל לקטסטורפה, ולזוועה שאנחנו מעוללים לעצמנו.

    השבמחק