יום ראשון, 10 בנובמבר 2013

"בית יהודי" בלי הבית הוא לא "בית יהודי"

על הר הבית - הבית היהודי - כותרות בעיתונים - מעשים בשטח והקשר (הקלוש) ביניהם

מאת: אסף פריד
הר הבית, הבית היהודי וכותרות בעיתונים
ביום רביעי, י"ט מרחשוון (23.10) היה אמור להתקיים דיון בועדת הפנים של הכנסת, הדיון היה אמור להיות המשך לדיון שהתקיים כחודש וחצי לפי כן, בעניין הערכות המשטרה לעלית יהודים בחגי תשרי. מאחר וארועי סוכות זכורים היטב לכל שוחרי המקדש ובהם סגירת הר הבית בפני מאות ילדים, תכננו רבים להגיע לדיון ולדרוש תשובות מהמשטרה.
יומים לפני הדיון, התקבלה במפתיע הודעה על ביטול הדיון, ביטול הדיון הפתיעה רבים שכן בראש ועדת הפנים עומדת ח"כ מירי רגב, שפועלת בנחישות רבה לטובת הר הבית ויזמה כבר מספר דיונים בנושא.
כעבור מספר ימים, הובהרה סיבת הביטול. סגן שר הדתות הרב אלי בן דהן, פנה לח"כ מירי רגב, העומדת בראש הועדה וביקש לדחות את הדיון בשבועיים שכן הוא מעוניין להגיש לועדה את התוכנית, המתגבשת בימים אלו במשרד הדתות, תוכנית להסדרת תפילת יהודים בהר הבית. מנוסח הדברים הובן שמשרד הדתות שוקד בימים אלו על ניסוח תקנות לגבי תפילת יהודים, וכמובן שקביעת תקנות כאלו מצדיקות דחיה של שבועיים בדיון.
השמועה על קביעת התקנות החדשות, או ליתר דיוק הגשת תוכנית לביצוע להתקנת תקנות לתפילת יהודים בהר הבית, שמחה מאוד את כל פעילי הר הבית, פעם ראשונה מאז שחרור הר הבית במלחת ששת הימים משרד ממשלתי  לוקח אחריות על הר הבית, ומסדיר את תפילת היהודים במקום. אין ספק שפעמי משיח נשמעים ברקע... על מנת שלא לפגוע במיזם הכל כך חשוב נתבקשו כל פעילי הר הבית לשמור על דממה תקשורתי לבל תדלוף חלילה התוכנית להתקנת תקנות, כידוע עיתון שמאלני יכול לקלקל כל תוכנית.
באופן מפתיע כשבוע לפני הדיון התפרסמו כתבות גדולות בכל העיתונים בסגנון:
"הר הבית היהודי"
בדרך למשבר הקואליציוני הבא?  הבית היהודי מקדם הצעת חוק שתאפשר ליהודים להתפלל בגלוי בהר הבית לראשונה מאז 1967
אין ספק שדובר הבית היהודי עבד קשה...

הפרסום המקדים יצר התעניינות רבה בדיון שהתקיים ביום שני ב' כסלו בועדת הפנים של הכנסת, לדיון הגיעו נציגים רבים מאמצעי התקשורת, חברי כנסת ערבים וחברי כנסת מהבית היהודי, גם כאלה שלא הגיעו לדיונים קודמים הקשורים להר הבית. הדיון היה סוער ביותר. הח"כים הערבים כמעט ולא נתנו לסגן שר הדתות לדבר, הם התעניינו האם סגן שר הדתות מדבר בשמו או בשם הממשלה, טענו שאין דבר כזה "הר הבית" יש רק "אל-אקצה" איימו בפתיחת אינטיפדה ובכלל התנהגו כבריונים.
הבריונות הערבית וההתעניינות האדירה בנושא מלמדת שהם אכן מפחדים מהסדרת תפילת יהודים בהר.
אחרי חצי שעה של צעקות, הצליח סגן שר הדתות לדבר, הוא לא הגיש תוכנית, אפילו לא סיפר על ההכנות שנערכות במשרד הדתות, הוא רק אמר שביקש מהרבנות הראשית לחוות את דעתה בנושא, הח"כים הערבים פרצו בצחוק רם ועזבו בחיוך גדול את הדיון.
הפעולה האומללה אותה נקט סגן השר, בבקשת חוות דעת מהבנות הראשית, חוות דעת שהוא התחייב פומבית לקבל (בניגוד, למשל, לשינוי החקיקה בדבר פתיחת אזורי הרשום לנישואין, בה בחר להתעלם מעמדת הרבנות) מחזירה את המאבק על תפילת יהודים בהר הבית שנים אחורה, אם בשנים האחרונות הדיון נסב סביב עקרונות כמו 'חופש דת' או  'ריבונות', הדיון הועמד כרגע על עמדת הרבנות. משום מה לא קשה לנחש מה עמדתה...
בכל מקרה, מדוע?
מדוע לכנס את ועדת הפנים עם בשורה על  התקנת תקנות לתפילת יהודים בהר הבית, מדוע לצאת בפרסום גורף בכל העיתונות, בשביל למסור הודעה לקונית על העברת הנושא לרבנות הראשית?
ליחצני הבית היהודי פתרונים.
בכל מקרה, תמיד טוב לנסות להסיק מסקנות, בשבועות האחרונים ספג הבית היהודי ביקורת קשה מימין על רקע שני ארועים, הראשון שחרור  המחבלים כמחווה לשיחות השלום, השני שמועות על ויתורים גדולים בשיחות השלום שמקיימת שרת המשפטים בעוד סיעת הבית היהודי יושבת בקואליציה ושותפה מלאה לכל המהלכים הללו, האם הבית היהודי ביצע ספין תקשורתי בשביל לשמר את התדמית הימנית?
את הכותרות הבומבסטיות בעיתון יזכרו עוד זמן רב, גם הדיון הסוער והאלים בו מככבים חברי כנסת מהבית היהודי ישאר בזכרון הציבורי, לעומת זאת תוצאת הדיון נשכחה עוד לפני סוף הדיון. וכך הרגנו שתי ציפורים במכה אחת, גם הצטירנו כנלחמים על הר הבית וגם לא הסתכסכנו עם שאר הקואליציה. נשמע הזוי? יש לזכור שהבית היהודי סרב להכניס בהסכם הקואליציוני כל סעיף בנוגע להר הבית.
אז מה אם הסדרת תפילת יהודים בהר הבית לא תתקים בזמן הקרוב, העיקר שקבלנו כותרת בעיתון

* למען הסר ספק, מאמר זה נכתב על ידי, על דעתי בלבד.

אסף פריד, נגוהות
ה' כסלו תשע"ד

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה