יום חמישי, 13 בפברואר 2014

תור הזהב / הרב שאול יונתן וינגורט

וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל  הַגּוֹיִם. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה'... 

תור תיירים בכניסה להר הבית
התור הארוך של תיירים, שמשתרך משער האשפתות ועד הכניסה לשער המוגרבים, מרנין את ליבי בכל פעם. היכן נמצא מקבץ נפלא כזה של אנשים, נשים וילדים, מכל רחבי העולם, ולכולם מטרה משותפת – לעלות בהר ה'? מגיעים לכאן מארצות הברית ומאירופה, ממזרח וממערב, מצפון ומדרום, אנגלית וצרפתית, סינית ורוסית משמשים כאן בערבוביא, וכולם משכימים קום וממתינים בסבלנות לזמן שבו תתאפשר להם העליה המיוחלת. המדריכים מכינים אותם היטב. הם אינם נושאים סמלי דת, וגם הנשים מתלבשות בצניעות. לא מתפרצים פנימה, לא צועקים בקול רם. עולים בסדר מופתי, מתוך כוונה ויראת כבוד.
התמונה הזו נראית בעיני קרובה כל כך לנבואה: "וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל  הַגּוֹיִם. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה'..." (ישעיהו ב, ג); וכאילו מתגשם מול עינינו החזון: "כִּי בֵיתִי בֵּית תְּפִלָּה יִקָּרֵא לְכָל הָעַמִּים" (שם נו, ז). הר הבית איננו מקום קדוש לנוצרים, ובכל זאת, הם עולים להר בהמוניהם. כמובן, גם המוסלמים העולים להר הבית הם חלק ממימוש הנבואה, והאחיזה שהם אוחזים במקום מחזקת את תפיסת ההר כמקום מרכזי של עבודת ה'. מאידך, על אלה אני בוכיה... והכאב גדול על כך שהגויים מבינים את מה שרוב היהודים טרם הפנימו. ואולם, נראה לי שגם במצב הנוכחי יש מה לעשות:
-   הסבר פניך לתייר. בכניסה להר הציבה הרבנות שלט שעליו כתוב בעברית ובאנגלית "אסור לפי דין תורה לכל אדם להיכנס לשטח הר הבית מפני קדושתו". ראיתי לא מעט תיירים שמתעכבים ליד השלט ותוהים על חוקי התורה. פסק הדין של הרבנות ניתן על בסיס ההנחה שאין אנו יודעים מהם המקומות האסורים בכניסה, ומתוך חשש שאנשים לא יעלו בהכנה המתאימה. כל מי שעולה בטהרה להר הבית סומך על הרבנים שמתירים את הכניסה למקומות מסוימים, ובוודאי הוא יוכל להסביר גם לגויים היכן מותר להם להיכנס. כניסת גויים קלה הרבה יותר מכניסת יהודים, שכן הם אינם צריכים לעלות בטהרה לשטח ההר, ורק אסור להם להיכנס מה'חיל' ולפנים.
-   הגויים עומדים בתורות ארוכים, ואת היהודים מעכבים בכניסה להר ומבקשים מהם תעודות זהות. מוטב היה לו היתה מתאפשרת כניסה משערים שונים, או היו יוצרים במובהק שני טורים, אך לעת עתה יכולים היהודים לבחור כיצד הם מגישים את תעודת הזהות שלהם, האם הם דוחפים את כל מי שנקרה בדרכם ובאיזו אדיבות הם מתייחסים לסובבים אותם.
-   התבוננות על חזון אחרית הימים תביא אותנו לחשיבה מחודשת אודות היחס לגויים העומדים שם, ואולי שיחה סביב שבע מצוות בני נח או חזון התפילה לא-ל אחד יכולה להיות מועילה ונחמדה בזמן ההמתנה הארוך.
-   לסיום, נראה שצריך גם לפנות לרשויות המדינה שיעשו מאמצים להקל את הכניסה להר ולהפוך אותה לידידותית הרבה יותר. יחד עם סימון ברור על ההר, המצביע על המקומות שבהם על פי הלכה אין כניסה לגויים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה